דיר העיזים של כחלון

חוק הפנסיה והאבטלה של כחלון יורק לעצמאיים בפרצוף

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

חוק ההסדרים הפך כבר מזמן לדיר עיזים צפוף במיוחד, כאשר שר האוצר רועה אותן פנימה והחוצה כרצונו בעודו צוחק על הציבור. השנה נכנסה למכלאת העיזים הלא מניבות הללו קרובת משפחה רחוקה, האלפקה, בדמות חוק פנסיה ואבטלה לעצמאיים, שכמו האלפקה, יורק להם ישר בפרצוף.

אבל מפלגת כולנו לא שואלת למה צריך חוק שבמקום להיטיב עם העצמאיים מרע את מצבם. היא נחושה להעביר אותו ומהר, גם אם העצמאיים עצמם מתנגדים לו, בשל התחייבותה לתשלום דמי אבטלה לעצמאים בקמפיין הבחירות. אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה הקשר בין פנסיה לאבטלה, אז הנה, אין קשר, למעט אזכור של המונח "דמי אבטלה" עשרים פעמים בתוך החוק. באגדות של דיסני הרי אומרים שאם חוזרים שוב ושוב על משהו הוא מתגשם.

לזווג אלפקה ועז

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים ניסו להסביר לח"כ כהן, שלחבר פנסיה ואבטלה זה כמו לזווג אלפקה ועז. החוק יחייב את העצמאיים להפקיד לעצמם סכום חודשי לקרן הפנסיה, אחרת יקנסו. עסק קטן שבקושי חי יאלץ להפקיד את הכסף שאין לו כדי לא ליפול כנטל על כתפי המדינה בזקנתו.

אם זה לא הצחיק אתכם, בואו תשמעו את הבדיחה הגדולה באמת: במידה שהעסק ייסגר ובעליו יוכר כזכאי לדמי אבטלה, הוא יהיה רשאי למשוך חלק מכספי הפנסיה שלו בפטור ממס, הטבה הנקראת "משיכה הונית פטורה ממס", שלה זכאים כבר שנים שכירים שפוטרו ממקום עבודתם. ההבדל הגדול הוא, ששכירים זכאים בנוסף גם לדמי אבטלה מהמדינה. העצמאים, לעומת זאת, לא יקבלו דמי אבטלה גם אחרי חקיקת החוק, אלא יצטרכו לחיות מהכסף שהם הפקידו לעצמם.

אבל הפארסה לא מסתיימת פה. שכירים יכולים למשוך את הכסף שלהם מקרן הפנסיה כסכום חד פעמי. לעצמאים כנראה מגיע עונש, ולכן הם יוכלו לפרוס את המשיכה על פי שלושה חודשים, ככל הנראה כדי שירגישו "כאילו" הם מקבלים דמי אבטלה. הבנתם? המדינה מחלקת לעצמאיים דמי אבטלה ב"כאילו", כספים שהם הפקידו והם משלמים לעצמם.

מגיע לכם צ'ופר

האוצר הודיע חגיגית שהתכנית תעלה לו בין 200 מליון שקלים, בשל ירידה בהכנסות הביטוח הלאומי, ועוד 170 מליון בגלל הפטור ממס למשיכה מקרן הפנסיה, אבל באותה נשימה מתגאים שם שהחוק הוא "תיקון עוול היסטורי בשיעורי הביטוח הלאומי, אשר במסגרתו עצמאים ברמות הכנסה נמוכות הפרישו יותר בהשוואה לשכירים ברמת הכנסה מקבילה".

תחליטו: או שמדובר בתיקון עוול, שבעטיו הרוויחה המדינה מיליונים על גבם השפוף של העצמאיים, או במימון חוק פנסיה ודמי אבטלה. ואם מדובר בכזה עוול היסטורי, למה לנפנף בעלויות גבוהות, במקום לפצות אותם רטרואקטיבית ולא לילל שבגללם קופת המדינה מתרוקנת.

במילים אחרות, האוצר אומר לעצמאיים, עד היום המדינה גבתה מכם יותר מדי ביטוח לאומי, אז מגיע לכם צ'ופר. נוריד לכם 80 שקלים בחודש בממוצע, נמשיך לתת לכם שום דבר בתמורה וגם נכריח אתכם להפקיד 10% משכרכם לקרן הפנסיה, בסכום מינימלי של 500 שקלים, ונוותר לכם על מס כשתמשכו את הכסף כשלא תהיה לכם פרנסה.

כחלון מצפה מהם לתודה נרגשת. העצמאיים מחניקים שוב את העלבון ומנגבים את הרוק שלו ושל "סיעת כולנו" מהפנים.