חברת הביומד הישראלית שמזנקת 9% בעקבות הסכם מהותי

צ'ק קאפ הישראלית שמפתחת גלולה נבלעת לאבחון סרטן המעי הגס ו-GE מהדקות יחסים: ייצרו ייחד את גלולת האבחון

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

חברת צ'ק קאפ  הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי 16.9 מיליון דולר, ומפתחת גלולה נבלעת לאבחון סרטן המעי הגס, הודיעה על חתימת הסכם עם תאגיד GE Healthcare, לייצור משותף של מקור קרינת רנטגן שישולב בגלולה של צ'ק קאפ. בעקבות ההודעה, במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט עולה מניית החברה 8.5%. 

GE היא היום משקיעה בצ'ק קאפ, אולם עד כה לא היו יחסים מסחריים בין החברות. לחברה כבר יש יכולות לייצור הקרינה הדרושה, אולם המטרה של ההסכם הנוכחי היא להפוך את התהליך לכדאי מסחרית.

הגלולה של צ'ק קאפ מבצעת צילום רנטגן רציף של המעי בעודה מטיילת דרכו, ובכך היא מאפשרת לאבחן פוליפים סרטניים וקדם סרטניים במעי, גם אם המעי מלא. שיטות קיימות לאבחון המעי, כמו קולונוסקופיה, דורשות הן ריקון של המעי והן החדרת מכשירים למעי באופן פולשני.

בשלב הראשון, GE תשתתף כאמור רק בייצור של מקור אנרגיית הרנטגן למוצר, וגם מאמץ זה הוא כרגע בשלב הפיתוח ובדיקת ההיתכנות. בשלב הבא, הצדדים עשויים לדון בשיתוף פעולה בייצור מסחרי של המערכת ובשיווקה, אולם נושאים אלה עדיין לא נדונו בין הגופים באופן רשמי.

גלולת האבחון של צ'ק קאפ נמצא בניסוי קליני רב מרכזי, והחברה מתכננת להגיש את המוצר לאישור באירופה במחצית הראשונה של 2017. בארה"ב ייערך ב-2017 ניסוי פיילוט ובמידה ויצליח, ב-2018 ייערך ניסוי רב מרכזי במוצר.