פורד אקספלורר 2016 - הכיס העמוק של הצווארון הכחול

פרת המזומנים של קונצרן פורד היא בהחלט לא עגל רך: האקספלורר 2016 מציע עיצוב מלוטש יותר, איכות ייצור גבוהה ומפרט נדיב. צריכת הדלק והתנהגות הכביש מתאימה לטקסנים, אבל ב-300 אלף שקל בהחלט מקבלים הרבה רכב לשקל

למתבונן מבחוץ נראה כי תעשיית הרכב האמריקנית נמצאת כיום בעיצומו של רנסנס טכנולוגי וידידותי לסביבה. טסלה עורמת הזמנות למאות אלפי כלי רכב חשמליים ונקיים, יצרני הרכב האמריקנים משיקים מנועי טורבו קטנים ויעילים, וכולם מדברים על מכוניות היברידיות נטענות, הנעה אוטונומית ומה לא.

אלא שהמרחק בין אירופה לבין שוק הרכב האמריקני האמיתי - זה של המיד-ווסט והחגורה התעשייתית, המדינות העניות של הדרום, אסמי התבואה של המרכז, טקסס ועוד - הוא כמו המרחק שבין טריפל מק-צ'יז לבין רביולי כבד אווז.

אמריקה ה"אמיתית", אדומת הצוואר וכחולת הצווארון, ממשיכה להאמין ברכבי כביש-שטח ענקיים וצמאים, שיש בהם מספיק מרחב לשישה נוסעים עם כרס-בירה. זו הטריטוריה הביתית של כלים כמו פורד אקספלורר, ה-SUV הפופולרי ביותר בתולדות ארצות הברית, שמכר יותר מ-8 מיליון יחידות בשלושה עשורים. זהו גם מקור הרווח המרכזי של קונצרן פורד.

על הרקע הזה אפשר להבין מדוע מקפידה פורד לא לבצע עדכונים דרמטיים בעיצוב החיצוני של פרת המזומנים שלה. מודל 2016 של פורד אקספלורר, למשל, עבר שינויים משמעותיים ברוב משטחי הגוף שלו אבל במבט ראשון וגם שני הוא עדיין שומר על המראה הכללי של קודמו. מבט בוחן יגלה משטחי גוף הדוקים יותר, גריל צר ומתוחכם ופנסי חזית מורכבים למראה, שמעניקים לכלי חזות יותר ספורטיבית. אבל באופן כללי הוא עדיין לווייתן כביש מאסיבי ורבוע למראה.

אקספלורר 2016 שמגיע לישראל גם ביצע דיאטת כרום מקיפה, עם משטחי צבע והשחרה, שמחליפים את הברק המוכסף, אבל בארצות הברית אפשר להשיג שלל קיטים של כרום, שיגרמו לאקספלורר שלכם לנצנץ למרחוק. באמזון מצאנו אפילו גולגולת פרה מפלסטיק, עם קרניים בגודל מלא, שתתאים בדיוק להתקנה על מרכז מכסה המנוע (84 דולר).

הטיפוס לתא הנוסעים הגבוה דורש כושר אתלטי אבל המאמץ משתלם. האקספלורר, בגרסת האבזור העילית, מציע איכות שאינה נופלת מזו של מיטב רכבי הפרימיום מאירופה ויפן. המושבים עטויים עור רך, משטחי הדיפון הענקיים רכים למגע ויקרים למראה, המתגים חרישיים ומדויקים, בידוד רעשי החוץ מרשים ולא הבחנו ברעשים מיותרים על דרכי עפר.

רמת האבזור, בדגם הפרימיום בו נסענו, מקבילה לזו של דגמים אירופאיים שעולים כמעט כפול - החל בגג פנורמי, עבור במערכת קול עילית ומושבי עור מקוררים, מחוממים ועם מסאז' לגב, וכלה במערך עזרי בטיחות והתרעה מתקדמים. מערך הפיקוד לא השתנה בהרבה ושלושה מסכי LCD עם שלל אופציות מאפשרים לנהג לתפור לעצמו את תצורת הצגת המידע המועדפת על לוח הפיקוד, אם כי אנחנו לא חסידים גדולים של עומס המתגים שעל ההגה.

המרחב הפנימי, כצפוי, נדיב מאוד ואפילו צמד המושבים בשורה השלישית - שמתקפלים לתוך הרצפה בהינף מתג חשמלי - מספקים חלל מחיה סביר למבוגרים בגודל בינוני. עוד בונוס הוא תנוחת ישיבה גבוהה במיוחד, שמציבה את הנהג גבוה מעל סביבתו ומעניקה תחושת ביטחון.

בלב החידושים של מודל 2016 של האקספלורר האמריקני נמצא מנוע טורבו ארבעה צילינדרים חסכוני ומתוחכם עם 210 כ"ס. אבל כנראה שיבואני פורד מכירים את קהל היעד הטיפוסי שלהם בישראל טוב יותר מאיתנו, ולפיכך החליטו לוותר על המנוע ה"קטן" הזה ולהסתפק באופציה המסורתית - מנוע V6 קלאסי בנפח 3.5 ליטר, ששירת גם את האקספלורר היוצא. המנוע מייצר 290 כוחות סוס ו-35 קג"מ, ובסיוע תיבה אוטומטית מסורתית, שמסתפקת בשש מהירויות, אין לו בעיה לשנע 2.1 טון של פלדה אמריקנית בקצב מכובד.

אסור לצפות לביצועים של מנועי טורבו גרמניים בתצורה המקבילה, אבל עדיין עם כ-8 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, תגובה זריזה ללחיצה על הדוושה ודחף מכובד בעליות תלולות עם שבעה נוסעים ומטען, הכלי בהחלט לא מרגיש איטי. אפילו צליל המנוע נעים. כצפוי מ-SUV אמריקני הכלי במיטבו על הכביש המהיר והפתוח, עם יכולת שיוט נינוחה ושקטה במהירויות גבוהות. צריכת הדלק היא אולי לא סיפור גדול לטקסני המצוי אבל במחירים ישראליים, צריכה ריאלית ממוצעת של כ-7 קילומטרים לליטר עלולה להיות בעיה. זה אולי המקום לציין אנקדוטה מעניינת: רכבי האקספלורר 2016 שמגיעים לישראל מצוידים במערכת "FLEX-FUEL", שמאפשרת לתדלק בבנזין רגיל או ב"בנזין ביולוגי", שמהול באתנול (E85), שהוא הרבה יותר חסכוני וידידותי לסביבה. אבל, למרבה הצער לא הצלחנו למצוא בארץ שום מקור תדלוק מסחרי לדלק כזה.

האקספלורר לא מיועד לייצוא לשוק האירופאי והדבר בולט בהתנהגות הכביש שלו. הוא אמנם לא נוטה ורוכן בפניות הדוקות כמו המודל היוצא, גלגלי ה-19 החדשים מספקים אחיזה סבירה וההגה שלו מרגיש יותר מדויק מבעבר, אבל הכלי בהחלט אינו מעודד נהיגה ספורטיבית נמרצת. אפשר להתנחם בכך, שכיול המתלים האמריקני מציע נוחות נסיעה טובה מאד ולא מתקשה להתמודד עם מהמורות ישראליות.

דגם העילית בו נסענו מגיע גם עם הנעה כפולה ושליטה אלקטרונית מתוחכמת, שמתאימה למצבי שטח שונים. היא מתפקדת מצוין על דרכי עפר מחורצות אך יש להניח, שרוב הרוכשים יוותרו על הרפתקאות של אבק סלעים ובוץ.

מחיר האקספלורר מתחיל בישראל ב-299 אלף שקלים לדגם עם הנעה קדמית ואילו הדגם הסופר מפואר עם הנעה קדמית עולה כ-360 אלף שקלים. אלה לא מחירים דרמטיים לקבוצה, ומקובלים בדגמים יותר קטנים של מותגי פרמיום גרמניים ויפניים, ללא אפשרות לשנע 7 מבוגרים וגם ללא פוטנציאל השטח. בשורה התחתונה האקספלורר 2016 עדיין מציע הרבה תמורה לכסף, ובעידן שבו שולטת הפילוסופיה של דונאלד טראמפ "אם יש לך את זה נפנף בזה", אנחנו צופים לו עתיד שיווקי חיובי.

פורד
 פורד

 

מתחרות

קאדילק XT5

חובבי אמריקניות, שיוותרו על 7 מושבים בתמורה לתא מטען ענק, ויסתפקו בהנעה לשני גלגלים, יוכלו לקבל מהחודש את ה-XT5, שמחליף את הקדילק SRX. לרכב בעיצוב החללי יש שפע של מערכות אלקטרוניות מתקדמות והרבה פאר ביחד עם מנוע V6 בהספק 310 כ"ס ותיבה בת 8 מהירויות, במחיר של 335 אלף שקל.

טויוטה לנדקרוזר

ב-360 אלף שקלים מקבלים את הגרסה הארוכה והמפוארת של הלנדקרוזר הוותיק, עם שבעה מקומות ישיבה. המנוע הוא טורבו דיזל בנפח 2.8 ליטר, הביצועים די מתונים ומרחב הפנימי לא מתחרה באמריקניות. אבל בתמורה מקבלים חיית שטח עם יכולת שרידות ועמידות בתנאים קשים.

לנדרובר דיסקאברי ספורט

ב-390 אלף לפני מיקוח מקבלים את גרסת ה-7 מקומות של הספורט. הוא קומפקטי מהאקספלורר אך עדיין מפואר ושימושי עם יכולת שטח מקצועיות, שאינן באות על חשבון פינוקים ונוחות עירונית. המנוע הוא טורבו בנזין 2 ליטר זריז עם 240 כ"ס או טורבו דיזל בנפח דומה.