מה הקשר בין קבוצת Urban נדל"ן לבין סוחר הנשים?

עדיף לכם לערוך כמה בירורים לפני שתקנו את הדירה שלכם מקבוצת Urban נדל"ן (ששמה הקודם ד.ד. מיזמים), שהוקמה על ידי סוחר הנשים לשעבר, דוד (דודו) דגמי

אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו
אונס אלימות מכות אישה מוכה לחץ / צלם: פוטו טו גו

האם הייתם רוצים להיות לקוחות של חברה "בעלת קשרים כאלה או אחרים", כפי שניסח זאת בית המשפט לאחרונה עם מי שהיה סוחר נשים מהגדולים בישראל, שהצליח לחמוק מעשרות אישומים של אונס, סרסרות, סחיטה באיומים ועוד, לאחר שהפך לעד מדינה? אם הייתם יודעים שחלק מהתמורה בעסקת חייכם, רכישת דירת המגורים שלכם, ילך אולי גם לכיסו של אדם שהתעשר מייבוא (פשוטו כמשמעו) של נשים ממדינות בריה"מ לשעבר לישראל לצרכי זנות בניגוד לרצונן - האם עדיין הייתם קונים את הדירה? אם התשובה לכל השאלות הללו שלילית מבחינתכם, אז עדיף לכם לערוך כמה בירורים לפני שתקנו את הדירה שלכם מקבוצת Urban נדל"ן (ששמה הקודם ד.ד. מיזמים), שהוקמה על ידי סוחר הנשים לשעבר, דוד (דודו) דגמי.

דגמי היה ייבואן נשים מקצועי עד לאמצע העשור הקודם. הוא הפעיל רשת שפיתתה צעירות ללא אמצעים ממדינות כמו רוסיה אוקראינה, בלרוס, מולדובה ואוזבקיסטן, לבוא לישראל וליעדים נוספים באירופה, תוך הטעייתן שמוצעת להן עבודה במועדוני חשפנות או במלצרות. הנשים הוטסו לסיני והוברחו דרך גבול מצרים לתוך ישראל, משם הובאו חלקן לרשת של "דירות דיסקרטיות" בתל-אביב, רמת-גן ועוד, בבעלותו של דגמי עם שותפים נוספים - שם נאנסו לתת שירותי מין בכפיה, וחיו תחת משטר של אלימות. במקרים אחרים, מכר דגמי את אותן צעירות לסרסורים אחרים במחירים כמו 5,000 ו-7,000 דולר ל"ראש".

דגמי נעצר ב-2009, בחשד לשורת עבירות, מהחמורות שקיימות בספר החוקים, מהמכוערות שניתן לדמיין. לאחר מעצרו, הסכים להפוך לעד מדינה בתיק, ועדותו סייעה להרשעתם של ארבעה משותפיו, שנשפטו לתקופות מאסר של עד 18 שנים. הסכם עד המדינה אפשר לדגמי לצאת לדרך חדשה.

שמו של דגמי נאסר לפרסום בתחילה בעקבות הסכם עד המדינה שנחתם עמו. בהמשך התיר בית המשפט את פרסום השם, מאחר ודגמי שינה את שמו, והיום נאסר רק פרסום שמו וזהותו החדשים. בכספים שעשה בשני עשורים של שעבוד של מאות נשים, הקים אימפריית נדל"ן המתמחה בבנייה למגורים, פרויקטי תמ"א 38, פרויקטי פינוי בינוי, וארגון קבוצות רכישה. לחברה הזו קוראים היום Urban נדל"ן.

דמגי אמנם לא שילם מחיר על מעשיו, אך מי שכן משלמת היום מחיר היא העיתונאית שרון שפורר, שחשפה את הפרשה במסגרת סדרת כתבות בשנת 2013. היא אמנם לא נתבעה על הכתבות שפרסמה אלא על פוסט שפרסמה בפייסבוק. "אני יודעת שבאופן אישי היה עדיף שאסתום ושאולי זה יעלה לי ביוקר מכל בחינה אפשרית - אבל אני לא מסוגלת, כי לא יכול להיות שאנשים יעשו את העסקה המהותית בחייהם, שזה לקנות דירה, ולא יידעו ממי הם קונים. זה לא הגיוני ולא נתפס בעיניי. אל תעשו עסקים עם חברת ד.ד מיזמים (שמה הקודם של Urban- ג'מ') על שלל חברות הבנות שלה - כי מדובר בחברה מפוקפקת".

מיזמים הגישה תביעת דיבה על סך 1.68 מיליון שקל נגד שפורר בטענה שהפוסט בפייסבוק פגע בשמה הטוב של החברה - קראתם נכון, "שמה הטוב". בין היתר משום שהחברה איננה "מפוקפקת". מאז שינתה החברה את שמה והיא גם טענה כי דגמי אינו קשור עימה. יחד עם זאת, התביעה נגד שפורר נמשכת.

פרסום פרטים אודות תביעת החברה התאפשר בזכות בקשה שהגיש אתר "העין השביעית" והחלטה של השופטת רחל ערקובי לפיה "אין כל צו האוסר על גילוי פרטי החברה או על קיום קשרים כאלה או אחרים עם מר דגמי". התביעה עדיין מתנהלת.

מבחינה רשמית, דגמי אינו רשום בעל מניות ב-Urban לאחר שמכר או העביר את מניותיו בחברה ליאיר סגל. אולם, דגמי רשום כבעל מניות בשלל חברות בתחום הנדל"ן, אחת מהן לפחות נושאת את השם Urban, ושמה כולל את הכתובת של אחד מהפרויקטים של Urban ברחוב מורדי הגטאות ברמת-גן.

כדי להבין אם דגמי עדיין פעיל בחברת Urban, ניסינו גם את המבחן הפשוט של שיחת הטלפון. צלצלנו למשרדי Urban, וביקשנו לשוחח עם דגמי. המזכירה האדיבה צוף, מסרה שהוא לא נמצא, לקחה מספר טלפון, והבטיחה שדגמי יחזור אלינו בהקדם.

האם Urban "מפוקפקת"? בית המשפט עוד יפסוק בשאלה הזו. בכל מקרה, למי שמעוניין לקנות דירה מהחברה הזאת, מומלץ לקרוא חלק מפרסומי העבר, אודות הסרסור שייסד אותה.

דודו דגמי מסר בתגובה: "מכרתי את המניות שלי באורבן לפני שנתיים, אם יש רישום ברשם החברות אז זאת טעות". שאלנו את דגמי, מה מעשיו היום? תשובתו: "אני בפנסיה, הולך לים".

את תגובת Urban לא ניתן היה להשיג עד כה.