הכנסת תדון בפרשת דגני הבוקר: "משרד הבריאות לא ידע"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה הודיעה על דיון דחוף, שבמהלכו תקרא למבקר המדינה לבחון את התנהלות משרד הבריאות בפרשת יוניליוור ■ צוות של משרד הבריאות יבקר במפעל

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

הוועדה לביקורת המדינה תערוך ביום שלישי הקרוב דיון דחוף בנוגע לחשש להימצאותם של חיידקי סלמונלה בדגני הבוקר של חברת תלמה השייכת לתאגיד יוניליוור - כך מסרה אמש (שבת) יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר. זאת, לבקשתו של יו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי. בדיון צפויים חברי הכנסת לדרוש ממבקר המדינה, יוסף שפירא, לפתוח בבדיקה בנוגע להתנהלות משרד הבריאות במשבר.

"אתמול בערב דיווחה חברת יוניליוור למשרד הבריאות כי בניגוד להצהרותיה החוזרות ונשנות, שלפיהן כל המוצרים עם חשד לזיהום נותרו במפעל, משטח של 240 יחידות יצא מהמפעל לדרכי השיווק", נמסר אמש ממשרד הבריאות. "אנו רואים בכך התנהלות רשלנית של החברה, הן כלפי הציבור והן כלפי משרד הבריאות".

"לפי שעה לא נרשמה עלייה בתחלואה בסלמונלה, אולם אנו ממשיכים במעקב", הוסיפו במשרד הבריאות. "זן זה של סלמונלה אינו חריג או אלים, ועלול לגרום לשלשולים או חום. במקרה שמופיעים תסמינים, יש לפנות לרופא המטפל".

במשרד הבריאות החליטו להקים צוות מקצועי בראשות פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, ואינג' אלי גורדון, מנהל שירות המזון נוכח המשבר. הצוות יצא היום (א') לביקור במפעל החברה על-מנת לערוך ביקורת מקיפה, שמטרתה לבחון את התנהלות המפעל. כמו כן, במשרד הודיעו כי הם שוקלים לנקוט בכלים משפטיים נגד החברה.

עוד הודיעו במשרד הבריאות כי בכוונתם לבצע כמה פעולות במהלך בדיקתם את התנהלות החברה בנושא. בין היתר ייערך תחקיר לבדיקת הסיבות לזליגת המוצרים, יילקחו דגימות מעבדה מהמוצרים שנמצאים בהסגר והם חשודים כמזוהמים וכן דגימות מעבדה מדרכי השיווק ומרצפת הייצור.

ח"כ שמולי התייחס לקביעת דיון הדחוף שצפוי להתקיים בנושא ומסר: "אני מברך את ח"כ אלהרר על קביעת הדיון הדחוף בוועדה. מעבר להתנהלות ההסתרה השערורייתית של יוניליוור, שפשוט הימרה על בריאות הילדים, יש חובה לבדוק לאן נעלם משרד הבריאות, ומדוע לקח לו שבוע להתעורר?".

לדבריו, "במקום להקשיב לביקורת, הוא הדף אותה והתייצב אוטומטית מאחורי החברה".

"משרד הבריאות חייב לעשות בדק-בית רציני מאוד, איך קרה שהוא איבד שליטה על התהליך ולא היה לו מושג מה קורה, גם כאשר המוצרים כבר דלפו לשוק והעמידו את בריאות הציבור בסכנה", הוסיף שמולי. "מדיניות הדיווח העצמי שהגה המשרד פשטה את הרגל והעמידה את הציבור בסכנה. זו פשוט איוולת לצפות לדיווח שיהרוס לחברה את המוניטין במקרה כזה".

ח"כ אלהרר, מצדה, טענה כי "אסור למדינת ישראל לסמוך על הדיווח העצמי של החברות הפרטיות, ותפקידו של משרד הבריאות הוא לוודא ולפקח על הנעשה בקווי היצור".

לדבריה, "מחובתנו לוודא איך קרה שהמצב הזה נעלם מעיני משרד הבריאות זה מעל שבוע, ושחברת יוניליוור מתרצת את הנעשה במפעלים ובחנויות בשלל תירוצים".

אלהרר הבהירה: "זה לא מקובל ולא הגיוני שבריאות הציבור נתונה להחלטות עסקיות ושיווקיות של חברות, ולכן עלינו לבחון מי כשל בתהליך הזה, היכן הפיקוח היסודי, ואת מה צריך לתקן כדי שהדבר לא יחזור על עצמו. כיושבת-ראש הוועדה לביקורת המדינה, אני מתכוונת לבחון כיצד משרד הבריאות התעורר מאוחר וטיפל מאוחר מדי במקרה הזה, כשחבילות קורנפלקס לא תקין הגיעו כבר למדפים ולבתי האזרחים".

שלשום (ו') התייחס שר הבריאות יעקב ליצמן לשיווק דגני הבוקר הנגועים. "יוניליוור כשלה בהתנהלות ופעלה שלא כראוי", מסר ליצמן. הוא הוסיף כי "אנו בודקים חשד ששיקרה לציבור ולמשרד הבריאות, ואנו רואים זאת בחומרה. הוריתי לסמנכ"ל המשרד לחקור לעומק את המקרה, שכרוך בפגיעה בבריאות הציבור".

"באם ניווכח כי דיווחי החברה לא תאמו את המצב בשטח, כפי שנמסר לנו ולציבור, נסיר את הרישיון (GMP) בקו הייצור", הבהיר ליצמן. "לא נוכל לסמוך עליהם. צוות בכיר במשרד הבריאות חוקר את המקרה ואת ההתנהלות, ולא נהסס לנקוט יד קשה נגד חברה שמועלת באימון הציבור ובמשרד הממונה עליה".

 

ביום חמישי הודיעה יוניליוור כי עשרות אריזות של "קורנפלקס של אלופים", "קורנפלקס" בד"ץ, ו"קוקומן צדפים" יצאו ממפעליה אל רשתות השיווק, והפצירה בצרכנים שלא לאכול אותן. בהודעה שפרסמה אתמול מנכ"לית יוניליוור, ענת גבריאל, היא פנתה לצרכנים ומסרה: "אני מתנצלת מעומק לבי על האירועים האחרונים. תמיד בטחתם בנו, ואני רוצה לשוב ולהדגיש בפניכם את מחויבותנו לספק לכם מוצרים באיכות הגבוהה ביותר ובשקיפות מלאה".

לדבריה, "אנו מתנצלים על כך שהודענו בטעות כי אף מוצר מהסדרה הפגומה לא הגיע לשוק. אנו חוקרים לעומק כיצד מוצרים אלה הגיעו למדפים, למרות הצעדים שנקטנו כדי למנוע זאת".