העסקים הלא שקופים של נת"ע

למה לא רוצים לעזור לעסקים בתוואי הרכבת הקלה בת"א?

גדרות סביב העבודות / צילומים: איל יצהר
גדרות סביב העבודות / צילומים: איל יצהר

לפני חצי שנה נפגשתי עם גורם בכיר בחברת נת"ע, המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב. זו היתה שיחה אישית שבה ביקשתי סיוע לעסקים שעל יד העבודות. סיפרתי שהחנויות, בתי הקפה והמסעדות סובלים מהגדרות שהוקמו סביב, כי הן חוסמות את שדה הראייה, יוצרות חללים ומסדרונות אפלים ומונעות חשיפה לרחוב וללקוחות. הצעתי להחליף אותן בגדרות שקופות, שהאור חודר דרכן והן פותחות את שדה הראייה לצדי הדרך, וכך חושפות את החנויות לעיני עוברים ושבים ומעוררות תנועת אנשים ופעילות מסחרית. "חוץ מזה", קרצתי לו, "ככה יראו שאתם עובדים ותסתמו את הפה ללשונות הרעות". הבכיר מנת"ע הקשיב, היה לבבי, אך סקפטי. הוא לא נתקל בימיו בגדרות מחומר שקוף, הניח שהן דבר יקר ולא תקין, ושילח אותי להביא דוגמאות מחו"ל.

וכך, מצוידת בדחף להביא מזור לעסקי עירי, יצאתי לאירופה לראיין סגני ראשי ערים לתחבורה: איזבל דדרינג, סגניתו של בוריס ג'ונסון ראש העיר היוצא של לונדון, וכריסטוף נאז'דובסקי, סגן ראשת העיר המכהנת בפריז, אן הידלגו. הם הציגו אתרי עבודות בעירם, פתוחים ומוקפים בגדרות שקופות. צילמתי מה שראיתי, שלחתי לחברים בנת"ע וקיוויתי.

כשמקץ שבועות אחדים נמסר לי שהתחילו להחליף פה את הגדרות האטומות בגידור שקוף מפרספקס, לא היה גבול לשמחתי. אך כשהלכתי לראות במו עיני את השינוי, גיליתי שהגדרות לא הוצבו ליד העסקים הסובלים, כי אם במקומות שבהם בכלל אין פעילות מסחרית. "התאזרי בסבלנות", אמרתי לעצמי מאוכזבת מהממצא, "כנראה שקודם החליפו גדרות שהתקלקלו, ותיכף יגיעו לעסקים הסובלים שלך שעוד שרויים בדוחק ואפלוליות".

עוד זמן עבר, ועוד גדרות הוחלפו, אבל לא על יד החנויות, לא על יד בתי קפה ולא מול המסעדות הסובלות, שגדר שקופה כזו היתה עוזרת להם מאוד. כשפניתי לנת"ע כדי לברר מתי יבוא האור לעסקים, ענתה לי הדוברת שהדבר לא יקרה כנראה, כי גדרות אטומות הן "הנחיה סטטורית".

מכנה משותף מוזר

"אבל בכל זאת יש גדרות שקופות", הקשיתי. "הן בשביל שדה ראייה לנהגים", הגיעה תשובה רשמית. אלא שבינה לבין המצב בשטח - אין קשר.

הגדרות השקופות לא הוצבו בצמתים שבהם מכוניות עם תנועה צולבת. רובן ניצבות במעברים להולכי רגל, במקומות שאין זכר לתנועת כלי רכב, ומכוניות לא יכולות להתקרב בכלל.

הגדרות השקופות שהוצבו לא פותחות שדה הראייה לנהגים. המכנה המשותף לכל הגדרות השקופות שאנחנו מצאנו, מוזר - כמעט כולן מקיפות מכונות ומתקנים גדולים. לפעמים המתקנים פעילים ולפעמים לא, אבל אין ספק שהמראה שלהם מספר סיפור יפה יותר ממשטחים שעומדים בלי שדבר משתנה או קורה בהם, כבר 12 חודשים. אולי זה הדבר שעומד מאחורי ההתעקשות לא לחשוף בגדר שקופה אתרים אחרים? לנת"ע ולגדרות האטומות פתרונים.