המועצה הארצית תדון בתיקון לתמ"א 38 בתחילת ספטמבר

יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי: "בכוונתי לעשות את כל המאמצים לאשר את מתווה תמ"א 38 בדיון המתוכנן בעניין בחודש ספטמבר ולהימנע מתהליך הפקדה חדש"

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

האם לאחר חודשים ארוכים של אי-בהירות בכל הנוגע לחישוב הזכויות בתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, בספטמבר הקרוב תתקבל החלטה? על-פי יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, זו המטרה שעומדת כעת לנגד עיניו.

"בכוונתי לעשות את כל המאמצים לאשר את מתווה תמ"א 38 בדיון המתוכנן בעניין בחודש ספטמבר ולהימנע מתהליך הפקדה חדש", אמר יצחקי בשבוע שעבר, בדיון מיוחד שהתקיים בוועדת הרפורמות בכנסת בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו).

במסגרת הדיון שהתקיים ביום רביעי האחרון, התייחסו הן ח"כ כהן והן יצחקי לצורך לאשר התיקון החדש. "קבלת ההחלטה בעניין התמ"א בהקדם חיונית להאצת פרויקטים מסוג תמ"א 38/2, ותקופת חוסר הוודאות פגעה בקידום חלק מהפרויקטים", אמר ח"כ כהן בדיון. "החלטת מינהל התכנון בעניין תסייע להגדיל את היקפי הפרויקטים במסלול תמ"א 38, וזאת אף מעבר לאלה שהיו טרם חוות-הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שכן היא תייצר ודאות, תייעל את קבלת ההחלטות בוועדות המקומיות ותייתר את הצורך בוועדות הערר".

נזכיר כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה הייתה אמורה לקבל החלטה בעניין כבר בחודש יולי האחרון, אך לאחר שבחנה את המלצות החוקר שמונה לשמיעת ההתנגדויות לתוכנית שהופקדה לתיקון 3א', היא נתקלה בבעיה, משום שההמלצות עשויות להוביל למצב שפרויקטים רבים לא יוכלו להתבצע כי לא יהיו כלכליים.

במקביל, רגע לפני שהמועצה הארצית התכנסה, במינהל התכנון העלו פתרון אפשרי חדש לחישוב הזכויות, תוכנית שמתייחסת לתמ"א 38 בדומה לתוכניות פינוי-בינוי ומבקשת להעניק מכפיל קבוע לפרויקטים. בעוד תוכנית זו מקובלת על חלק ניכר מהגורמים הרלוונטיים, הבעיה היא שכדי לקדם אותה ככל הנראה תצטרך המועצה הארצית להפקיד אותה מחדש, מה שיגרור עוד חודשים של אי-ודאות בשוק. 

בשבוע שעבר,התכנסה שוב המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אך נושא התיקון החדש לתמ"א 38 לא עלה לדיון, וכעת מצפים בענף לישיבה הבאה בתחילת ספטמבר ומקווים שהפעם תתקבל הכרעה.