המהנדס שהואשם באסון בהר הרצל חשוד בהעלמת 30 מיליון שקל

אורן ורשבסקי נעצר בחשד לקיזוז ולהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

המהנדס אורן ורשבסקי (46) מירושלים נעצר בחשד כי הפיץ וקיזז חשבוניות מס פיקטיביות בסך של כ-30 מיליון שקל. ורשבסקי נעצר ביום שני שעבר, ומעצרו הוארך עד ליום שישי האחרון על-ידי השופטת קרן אזולאי מבית משפט השלום בירושלים, אז שוחרר לביתו בתנאים מגבילים. 

שמו של ורשבסקי התפרסם שלא בטובתו בשנת 2012 במסגרת פרשת קריסת גשר התאורה בהר הרצל, שגרם למותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל. ורשבסקי היה המהנדס האחראי על המבנה שהחזיק את מערכת התאורה בבמה המרכזית בהר הרצל, ואשר קרס על החיילים שהתכוננו לטקס יום העצמאות. ב-2014 הגישה הפרקליטות כתב אישום כנגד ורשבסקי ו-5 נאשמים נוספים בפרשה כתב אישום בגן גרימת מוות ברשלנות. 

כעת הסתבך ורשבסקי גם עם רשות המסים. החקירה, שנערכת על-ידי חוקרי מחלקת חקירות מכס ומע"מ ירושלים, בשיתוף עם מחלקת ביקורת במשרד מע"מ ירושלים, סובבת סביב חברת "אופק חדש איתי הנדסה ובנייה בע"מ", שעוסקת מאז הקמתה, לפני תריסר שנים, במתן ייעוץ בתחום ההנדסה האזרחית. ורשבסקי הוא מנהל החברה. 

מהחקירה עולה החשד כי משלהי שנת 2015, החברה, באמצעות ורשבסקי, הפיצה וקיזזה לכאורה חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של כ-30 מיליון שקל כאמור, כאשר המס בגינן שנגרע מקופת המדינה עומד על כ-5 מיליון שקל.

בבקשת המעצר של ורשבסקי צוין כי ורשבסקי ניצל את מעמדה של החברה המסווג כ"קבלן רשום" לרמייה מול רשויות המס.

עו"ד יצחק אסקין, המייצג את אורן ורשבסקי, מסר בתגובה כי "הטענה למחזור של 30 מיליון שקל לא תואמת את הנהלת החשבונות של החברה. מדובר בפחות מחצי. זאת ועוד, לא מדובר בחשבוניות פיקטיביות, כפי שטוענים במע"מ, מאחר שבהגדרה חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שאינה מייצגת עסקה. בבית המשפט הסכימו מע"מ כי בוצע עבודה בגין החשבוניות, ולכן מדובר בחשבוניות מזויפות שעברו בדיקה של רואה חשבון ודווחו לרשויות המס. הלקוח שלי הוא הקורבן בכול הסיפור. אורן שוחרר ביום שישי, אך מאחר שלא השיג ערב וסכום כסף לפיקדון, הוא נמצא עד עכשיו במעצר". 

זו אינה הפעם הראשונה בה נקשר שמו של ורשבסקי לאירועים פליליים, כאשר הפעם הראשונה הייתה כאמור סביב פרשת האסון בהר הרצל ב-2012. במהלך החזרות לקראת טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל בירושלים בשנת 2012, שהתקיימו ב-18 באפריל באותה השנה, התמוטט המבנה שהוקם לתליית ציוד הגברה, תאורה ומקרנים. המבנה קרס לקרקע, וכמה חיילים נלכדו תחתיו, בניהם סגן הילה בצלאלי. בצלאלי סבלה מחבלות קשות בכל חלקי גופה אשר גרמו למותה. 7 חיילים נוספים ששהו ברחבה נפצעו.

כאמור, בדצמבר 2014 הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד חברת עיצוב במה בע"מ ונגד 5 נאשמים נוספים בגין גרימת מותה ברשלנות של בצלאלי וכן בגין חבלה ברשלנות.

הנאשמים במקרה הם מנהל התפעול דאז של החברה, טאימורז לאונידזה; סמנכ"ל התפעול לשעבר, אלעד לביא; המנכ"ל לשעבר, דורון לביא; וכן אורן ורשבסקי, שהיה מהנדס מבנים אשר נשכר על-ידי החברה לשמש כמהנדס קונסטרוקציה; ויצחק צוקר, ששימש יועץ בטיחות בעת תכנון וארגון הטקס, לרבות הקמת המבנה מטעם משרד ההסברה.