כמחצית מעסקאות האשראי בישראל - ללא הכרטיס עצמו

ברבעון הראשון של שנת 2016 הסתכמו העסקאות ללא כרטיס ב-31.6 מיליארד שקל - 46.4% מסך העסקאות - וזאת ללא רכישות מחו"ל באינטרנט

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

השימוש בעסקאות בכרטיסי אשראי ללא הכרטיס עצמו נמצא בצמיחה בשנים האחרונות, על רקע העלייה ברכישות באינטרנט. מנתונים של חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים), שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי כיום כבר קרוב למחצית מהיקף העסקאות בכרטיסי אשראי מתבצע ללא שימוש בכרטיס עצמו.

כך למשל, אם ברבעון השלישי של שנת 2014 עמד היקף העסקאות ללא העברת כרטיס על 26.7 מיליארד שקל, והיווה 43.3% מהעסקאות - הרי שברבעון הראשון של שנת 2016 הסכום היה 31.6 מיליארד שקל, 46.4% מהעסקאות.

חשוב לציין כי מדובר בנתונים של חברת שב"א, שדרכה מתבצעת סליקת העסקאות בכרטיסי האשראי בישראל. הנתונים אינם כוללים רכישות של לקוחות ישראלים באתרים בחו"ל כגון אמזון ועלי אקספרס. היקף העסקאות באמצעות אתרים בחו"ל מוערך בעוד כמה מיליארדי שקלים בשנה, ולכן נראה כי היקף העסקאות ללא שימוש בכרטיס עצמו הולך ומתקרב למחצית מסך העסקאות בענף.

היקף העסקה גדל

עוד עולה מהנתונים כי היקף הרכישה הממוצעת בעסקאות ללא כרטיס גבוה באופן משמעותי לעומת העסקאות עם כרטיס. למשל, ברבעון השני של שנת 2016 עמד היקף העסקה הממוצעת ללא כרטיס על 354 שקל - יותר מכפול מהעסקה הממוצעת עם כרטיס, שעמדה על כ-165 שקל.

בשב"א מציינים כי הפער הגבוה נובע בעיקר מכך שבעסקאות ללא כרטיס נכללות גם הוראות קבע לגופים שונים, שבהן כל תשלום מגיע למאות שקלים בממוצע. בענף כרטיסי האשראי אומרים כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בשימוש בכרטיסי אשראי לתשלום חשבונות והוראות קבע, והמעבר הזה היווה מנוע צמיחה משמעותי לעלייה בשימוש בכרטיסי אשראי בתקופה זו.

נזכיר כי השימוש בכרטיסי אשראי צומח ב-%7-9% בשנה, על אף שהצריכה בישראל לא גדלה בשיעור שכזה. כאמור, הצמיחה הגבוהה נובעת לא מעט מהמעבר של תשלומי חשבונות באמצעי זה. בשב"א מציינים כי עסקאות ללא הצגת כרטיס הן עסקאות בעלות סיכון גבוהה יותר להונאה באשראי, ולמרות זאת היקף העסקה הממוצעת של הישראלים כמעט כפול בכל עסקה שהם מבצעים באשראי ללא הצגת כרטיס.

עוד נזכיר כי בימים אלה אמור ענף כרטיסי האשראי לעבור לשימוש בטכנולוגיית EMV, הנחשבת בטוחה יותר ומקשה על הונאות וזיופים בענף. בשב"א מציינים כי מעבר זה הוא קריטי לאור השימוש ההולך וגובר בעסקאות ללא כרטיס. הסיבה לכך היא שכאשר נעשית גניבה של פרטי כרטיס אשראי, עיקר הרכישות המתבצעות בכרטיס הגנוב הן ללא כרטיס - תחום שכאמור נמצא בצמיחה. המעבר ל-EMV יקשה מאוד על גניבת פרטי כרטיס ושימוש בו, ובשב"א מעריכים כי מערכת זו תצמצם עד לאפס את ההונאות באשראי בעסקות שיעברו דרכה.

חברת שב"א השלימה את היערכותה לכניסת מערכת ה-EMV לשוק האשראי הישראלי, אולם לדברי גורמים בענף כרטיסי האשראי, המעבר של שאר השוק מתבצע בעצלתיים. חברות כרטיסי האשראי אמנם מחליפות את הכרטיסים שלהן לכאלה התומכים בטכנולוגיה זו (כרטיסי אשראי עם צ'יפ), אולם כדי להשלים את המעבר, בתי עסק רבים צריכים להחליף את מסופי התשלום שלהם, אך הסוגיה של מי יישא בעלות הנוספת נותרה פתוחה, והיא תלויה בהסכמים בין חברות כרטיסי האשראי, יצרניות המסופים ובתי העסק. לדברי גורמים בענף, קצב ההחלפה הנוכחי אינו גבוה.

התפלגות העסקאות
 התפלגות העסקאות