מתי יקבל תאגיד השידור את מבנה הקבע בירושלים?

תאגיד השידור אומר כי יקבל את הבניין בבירה באוגוסט 2018, אך הודיע ב"מכרז" ליזמים כי הוצע לו בניין מוכן באוגוסט 2017

מגדל הנשרים בירושלים / צילום: אוריה תדמור
מגדל הנשרים בירושלים / צילום: אוריה תדמור

אי-ודאות לגבי המועד שבו תאגיד השידור הציבורי יקבל את מבנה הקבע בירושלים - תוספת קומות במיזם "מגדל הנשרים" הנבנה בגבעת שאול, בקרן הרחובות בית הדפוס-כנפי נשרים.

התאגיד אמור להתחיל את שידוריו לא יאוחר מ-30 באפריל 2017, וראשיו התחייבו כי יחל לשדר באופן חלקי מירושלים ביולי 2017. על-פי החוק שאושר בשבוע שעבר בכנסת, שידורי התאגיד יעברו לבירה באופן מלא בחודש יוני 2018. ואולם גורם בעיריית ירושלים אומר כי לאור היעדר תוכנית תקפה להגדלה מסיבית של הבניין, ספק אם הבנייה תסתיים עד אז. סגן ראש העיר, עופר ברקוביץ, אומר כי לשטח שעליו מדובר אין אישורים, ולא ניתן להתחייב ללוח זמנים.

ביום האחרון לפני הדיון שנקבע בבג"ץ על מיקום התאגיד בירושלים, ב-27 ביולי השנה, הודיע מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ, כי נחתמה העסקה שבה התאגיד ירכוש מהיזם אבי חבר וחברת עץ השקד 5 קומות שייבנו בבניין, תמורת יותר מ-101 מיליון שקל, כולל מע"מ. שטח המשרדים יהיה 8,000 מ"ר בקירוב, בתוספת מרפסת גדולה ו-80 מקומות חניה.

מבדיקת מהלכי העסקה עולה כי התאגיד התקשר עם היזם אבי חבר עוד לפני שהתחיל לחפש הצעות באופן פומבי. למעשה, רק בדצמבר 2015, שנה וחצי אחרי קבלת החוק ואחרי מספר דחיות במועד התחלת השידורים מירושלים, פרסם התאגיד מודעה, שלפיה הוא מחפש לרכוש או לשכור שטח של 7,000 עד 8,000 מ"ר ו-150-170 מקומות חניה.

במודעה זו נמסר כי "התאגיד איתר נכס בבעלות היזם אבי חבר ברחוב כנפי נשרים 35 בירושלים. הנכס, בשטח של כ-7,800 מ"ר, יכול לעמוד לרשות התאגיד בחודש אוגוסט 2017, זאת לאחר ביצוע ההתאמות הדרושות לתאגיד. התאגיד מודיע בזאת כי הוא נמצא בהליך של משא ומתן ביחס לנכס האמור".

מכיוון שמדובר בתאגיד סטטוטורי שאמור לפעול על-פי חוק חובת מכרזים, ובתגובה לשאלת "גלובס" מדוע לא ננקט הליך מכרזי מקובל, נמסר מהתאגיד: "התאגיד פרסם הודעה פומבית, באתר האינטרנט שלו ובעיתונות, שהזמינה את הציבור להציע הצעות להשכרה או לרכישת נכס קבע בירושלים, והתקבלה הצעה אחת בלבד, שנבחנה ונמצאה לא רלוונטית. תקנות חובת המכרזים מתירות לתאגיד להתקשר בפטור ממכרז בהתקשרות לרכישת זכויות במקרקעין, אם המקרקעין המסוימים דרושים לשימושו מפאת מיקומם המיוחד או בשל תכונה ייחודית אחרת.

"הגורמים המוסמכים לעניין זה הם ועדת המכרזים של התאגיד והמועצה, ואלה הגורמים שאישרו את ההתקשרות. לאחר בחינת מספר נכסים, נמצא כי הנכס של אבי חבר הוא היחיד המתאים למאפיינים הייחודיים הדרושים לתפעול של גוף שידור ולצרכים של התאגיד. בנוסף, המבנה מתוכנן כמבנה ירוק שיאפשר חיסכון במשאבים, הגישה התחבורתית למבנה נוחה יחסית, והנכס כולל 150 מקומות חניה עבור התאגיד. החוזה נחתם באישור משרד האוצר".

 

"לא מחובר ללו"ז"

גורם בכיר ברשות השידור אומר: "התנהלות התאגיד בעניין רכישת הנכס בירושלים והתאמתו לשידורים, באופן שנראה כלל לא מחובר ללוח הזמנים המחייב, תואמת לבעיות התכנון הכלליות של התאגיד בכל התחומים".

תאגיד השידור מסר בתגובה: "התאגיד יתחיל את שידוריו מירושלים ביולי 2017, כפי שנקבע בתיקון לחוק. חתימת ההסכם התייחסה לקומות העליונות של המבנה, שנמצאות בהליכי תכנון והיו אמורות להיבנות כך שיהיו מוכנות לשימוש מלא, לכל הפלטפורמות ובהתאם להגדרת הצרכים של התאגיד, באוגוסט 2018. בעקבות תיקון החוק, התאגיד מימש את האופציה בהסכם וישתמש בקומות התחתונות, הבנויות, שיעברו התאמות לצרכיו, עד יולי 2017".