מה יש לאורן חזן?

אם אדם פרטי לא רוצה שיידעו שהוא חולה, נכבד זאת. אבל איש ציבור?

אורן חזן / צילום: תמר מצפי
אורן חזן / צילום: תמר מצפי

אורן חזן, חבר הכנסת מטעם הליכוד, נכנס לבית החולים, ונמסר מטעמו כי עבר ניתוח בטן. אז קודם כל, ברור שכולנו - ללא הבדל דעה או עדה - מאחלים לו החלמה מהירה ומושלמת. אבל האשפוז הזה העלה אל פני השטח כמה סוגיות מעניינות שכדאי לנתח גם אותן, כי הן מדממות בבטנם של התקשורת והציבור.

הסיבה "האמיתית"

לאחר שנותח, נמסר בשמו של החולה כי וריד דם נקרע בבטנו. לאחר מכן, בחדשות ערוץ 10, אמרה כתבת הבריאות הילה אלרואי כי הסיבה האמיתית לניתוח אחרת, וכי "לכל מי שמבין קצת ברפואה, ההודעה של חזן נראתה קצת תמוהה".

הדיווח של אלרואי הקפיץ את עמיתה לערוץ, הכתב הפרלמנטרי עקיבא נוביק, שאמר: "ההדלפה מן התיק הרפואי של אורן חזן היא אחת המטונפות".

כמו שקורה לעתים קרובות, התגובה של נוביק דווקא מאשרת את הדיווח של אלרואי, שכן הוא מיידע את הקוראים שטענת הכתבת היא "הדלפה מתוך התיק הרפואי", מה שמעניק אמינות לדיווח.

הראשון שפרסם

אבל האם לגיטימי לפרסם הדלפה כזאת? בפרקטיקה של התקשורת לא תמצאו תשובה ברורה לכך.

למעשה, אין כללים מחייבים, ואיש כטוב בעיניו יעשה - כמו בתחומים רבים אחרים. אבל התנפלותו המוזרה של נוביק, ואחרים כמותו, לא מובנת במיוחד על רקע הנסיבות של המקרה.

קודם כל, הראשון שפרסם מתוך תיקו הרפואי היה... חזן עצמו. אם רצה שהתקשורת לא תעסוק בכך, על מה ולמה רץ לדווח לה? מה הוא חשב, שהתקשורת תפרסם רק את מה שהוא רוצה?

 

למה זה סוד?

ברגע שחזן פתח את תיקו הרפואי לציבור, חובתה של העיתונות לבדוק האם לציבור נמסר דיווח אמת. במיוחד כאשר מדובר באיש ציבור שאמינותו אינה נכס צאן ברזל.

אבל מעבר לכך: למה צריך לשמור בסוד עניין בריאותי? של כל אדם? כשאדם מת, אין שום בעיה לפרסם זאת. אז דווקא כשהוא חולה? זו בושה להיות חולה, ולא משנה באיזו מחלה? אבל זו שאלה רטורית כמובן, רצונו של אדם וכו'.

אז אם אדם פרטי לא רוצה שיידעו שהוא חולה, אפשר לכבד זאת. אבל איש ציבור? לא חשוב שנדע אם בריאותו מאפשרת לו למלא את תפקידו? (לא חשוב מהו אותו תפקיד). 

העובד הקשה

אביו של חזן - חבר הכנסת לשעבר יחיאל חזן, שהתפרסם כמי ש"סחב" את מוח ההצבעה של הכנסת - אמר לציבור שמחלת בנו היא תוצאה מכך שהוא עבד קשה. צריך לקוות שמעתה ואילך הוא יעבוד כמה שפחות.