עצרת תמיכה בנשיא טורקיה: "אתה מתנה מהאל, ארדואן"

הנשיא קרא לאזרחיו להגיע לעצרת "תמיכה בדמוקרטיה ובשהידים" כשלושה שבועות לאחר ניסיון ההפיכה הכושל 

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

מאות אלפי בני אדם התכנסו היום (ראשון) במרכז איסטנבול, לאחר שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לאזרחים להגיע לעצרת "תמיכה בדמוקרטיה ובשהידים". על פי כלי התקשורת הטורקיים, כמה מיליוני בני אדם כבר נאספו במפגן התמיכה המרשים בשלטון הטורקי, לאחר ניסיון ההפיכה הכושל במדינה בסוף החודש שעבר, שתואר כהפגנה הגדולה ביותר במדינה לפחות בשנים האחרונות. עם זאת, טרם התברר מניין המשתתפים המדויק. עצרות נוספות נערכות באנקרה, באדנה, ובערים נוספות ברחבי המדינה.

העצרת המרכזית ביניקאפי שבמרכז העיר הגדולה בטורקיה, מגיעה בתום כשלושה שבועות של הפגנות ליליות קבועות במרכזי הערים. המפגינים נשאו דגלי טורקיה, ושלטים רבים המביעים תמיכה בארדואן וקוראים בגנותו של יריבו של הנשיא, איש הדת פתהוללה גולן. "אתה מתנה מהאל, ארדואן", נכתב על אחד מהשלטים, בעוד שלט נוסף הכריז: "הורה לנו למות - ונעשה זאת". שלטים אחרים קראו למותו של גולן, שהואשם על ידי רשויות באחריות למרד בשורות הצבא.

הפרסומים לקראת העצרת כללו דמות של אזרח עומד מול טנק, כשידיו מורמות, בהתייחסות לתמונות מליל ההפיכה, שבמהלכו תומכי ארדואן בלמו בגופם את התקדמות המורדים משורות הצבא. "הניצחון הוא של הדמוקרטיה, הכיכרות הם של האנשים", נכתב בפרסומים שהופצו ברחובות ובתאי דואר, שציינו כי התחבורה הציבורית למקום העצרת יהיה בחינם.

"אנחנו כאן כדי להראות שהדגלים האלה לא ירדו, הקריאה לתפילה לא תושתק והמדינה שלנו לא תפולג", טען האג'י מחמט הלילולו, עובד ממשלתי בן 46, שהגיע לעצרת מהעיר אורדו, שלחוף הים השחור. בעוד הוא מניף דגל טורקיה וחובש כובע תואם, הוא הוסיף: "זה משהו מעבר לפוליטיקה - זה החירות שלנו, או המוות".

ארדואן הבטיח לאזרחים לנטרל את רשת התמיכה בגולן, שחי בארצות הברית בשנים האחרונות. מאז ניסיון ההפיכה, הוא הכריז על מצב חירום במדינה ועל רפורמות רבות בעיקר בשורות כוחות הביטחון, והביא להדחתם ולמעצרם של עשרות אלפי חיילים, שוטרים, מורים, עיתונאים, שופטים ואזרחים נוספים. גולן הכחיש כל קשר לניסיון ההפיכה.

ארדואן עצמו לא היה אמור להשתתף בעצרת, אולם הגיע למקום שעה קלה לאחר תחחילת האירוע. גם מנהיגי דת מוסלמים וכמה מחברי הקהילה היהודית ב איסטנבול משתתפים באירוע.

במהלך העצרת ינאמו ראש הממשלה בינאלי יילדרים, כמו גם ראשי מפלגות האופוזיציה הגדולות, כמאל קיליצ'דרולו ממפלגת CHP ודבלט בהצ'לי ממפלגת MHP. מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, היחידה מבין המפלגות המיוצגות בפרלמנט שמנהיגיה לא ינכחו בעצרת, טענה כי כלל לא הוזמנה לאירוע.