סיבה לפאניקה? איתות האזהרה של המשבר ב-2008 מהבהב שוב

ריבית הליבור זינקה לרמות שיא במהלך המשבר הפיננסי הגדול ואותתה על חוסר היציבות במערכת הפיננסית ■ כעת הליבור טיפס לשיא שלא נראה מאז 2009, שיאו של המשבר

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

אחד מאיתותי האזהרה שהופיעו במהלך המשבר הפיננסי ב-2008 החל להבהב שוב והמשקיעים תוהים האם אנו בפתחו של משבר נוסף.

הליבור, הריבית הבין-בנקאית של בריטניה, המודדת את שיעור הריבית שבאמצעותה הבנקים מלווים אחד לשני בזמנים שונים, זינקה לקראת המשבר הפיננסי לשיאים בעוד מערכת הבנקאות העולמית עמדה בפני קריסה. בתקופה האחרונה ריבית הליבור ל-3 חודשים טיפסה לרמה של כ-0.75%, שיא שלא נראה מאז הרבעון הראשון של 2009, שיאו של המשבר הפיננסי.

המשמעות של עלייה בריבית הליבור היא שהבנקים רואים במתן אשראי למוסדות פיננסים אחרים כפעולה פיננסית בעלת סיכון גבוה, כך שעלייה בריבית מאותתת כביכול על אפשרות של חוסר יציבות במערכת הפיננסית. בנוסף, ההפרש בין ריבית הליבור לריבית ההלוואות של הפד (Overnight Index Swap) גדל, איתות נוסף שנחשב לסימן מבשר רעות.

אך האם גם הפעם העלייה בריבית הליבור מאותתת על משבר פיננסי באופק? אנליסטים בשוק מנסים להרגיע. בריקלין דוייר, כלכלן בכיר ב-BNP Paribas, סבור שהעלייה בשיעור הלייבור קשורה הפעם לשוק הליבור עצמו ואינה מעידה על כלל המערכת הפיננסית בעולם. 

בנוסף, בבנק אוף אמריקה-מריל לינץ' מציינים סיבה נוספת שתרמה לעלייה בשיעור הליבור. החל מה-14 באוקטובר, הקרנות הפיננסיות שעושות שימוש בריבית הליבור יהיו כפופות לתקנות רגולציה חדשות, כך שהנכונות של הבנקים להפנות חלק מההון שלהם לאותן קרנות, ירדה ולמעשה הפכה את ההלוואות הבין-בנקאיות לפעולה מסובכת יותר.