מעצב שיער ויזמית פיננסית עלולים לחולל בעיות בברקזיט

השניים הגישו, יחד עם אחרים, תביעות לבית המשפט העליון של בריטניה נגד ההחלטה לעזוב את האיחוד האירופי ■ האם מדובר באחד התיקים החוקתיים החשובים ביותר שייפסקו אי פעם?

ברקזיט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ברקזיט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

באולם הגדול של "ההיכל הפנימי" בלונדון, שבו התנהלה ארוחת ערב חגיגית ל-300 עורכי דין על רקע תפאורה מהסרטים של חלונות ויטראז' וקישוטי סמלי אבירים, השמיעו המשתתפים את תלונותיהם על החלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי.

"הפכו למעשה את העולם על הראש", אמר התובע הכללי לשעבר דומיניק גריב. הקמפיין בעד הברקזיט היה "המקביל החוקתי של פשע נגד האנושות", העיר ריצ'רד גורדון, פרקליט מתדיין בבריק קורט צ'מברס (בית משפט). כאשר מנחי הערב שאלו אם יש בקהל מישהו שרוצה לומר דברים חיוביים יותר, השתררה שתיקה.

הממסד המשפטי בלונדון היה כמעט פה אחד בעד הישארות באיחוד. לכן איש לא הופתע כאשר קומץ תביעות משפטיות הוגש אחרי משאל העם נגד ההליך של הברקזיט. השאלה היא אם הערעורים המשפטיים הללו יכולים לעכב או אפילו להוריד מהפסים את תהליך הברקזיט.

התביעות, שהוגשו על ידי מעצב שיער, יזמית פיננסית ואחרים שנרתעו מפרסום שמם בפומבי, אוחדו לתביעה אחת שצפויה להגיע לבית המשפט הגבוה בבריטניה עוד השנה. התובעים מבקשים מבית המשפט העליון לפסוק שיהיה לא חוקי להפעיל את "סעיף 50" שמפעיל את שעון שתי שנות הפרישה מהאיחוד האירופי, ללא קיום הצבעה בפרלמנט בנושא זה תחילה.

בעוד שתומכי הברקזיט רואים במאמץ הזה רק פעלול חסר תועלת, ההשלכות עשויות להגיע הרבה מעבר לאולמות עץ האלון של בתי המשפט הבריטיים. התיק הזה עלול לעמת את הכוח של הרשות השופטת עם סמכותה של ראשת הממשלה באופן שטרם נראה כמוהו בבריטניה, לפי יותר מתריסר עורכי הדין והשופטים שהתראיינו לכתבה זו.

"זה יהיה אחד התיקים החוקתיים החשובים ביותר שייפסקו אי פעם", אמר ג'ף קינג, פרופסור ביוניברסיטי קולג' בלונדון. בבריטניה, שלא כמו בארה"ב, אין חוקה כתובה, אלא צבר של חוקים, מנהגים ופסיקות תקדימיות של מאות שנים.

אחת התוצאות הפוטנציאליות היא עיכוב ממושך כל עוד הדיונים המשפטיים מתנהלים. קיים גם סיכוי קטן לכך ששרי ממשלה ימצאו את עצמם בכלא אם הם יתעלמו מהוראות בית המשפט. אפשרות נוספת היא פרלמנט שיחויב להצביע על הברקזיט וידחה אותו. יתכן גם שבית המשפט העליון יחליט שהממשלה יכולה להפעיל את סעיף 50 בכל עת, עם או בלי הצבעה בפרלמנט.

"בית המשפט מתייחס להתדיינות הזו ברצינות רבה, והוא יפעל בהקדם", אמר השופט העליון בריאן לביסון בשימוע מוקדם ב-19 ביולי. "הנושא הוא בעל חשיבות חוקתית כה גדולה שקשה לראות איך הוא לא יגיע במהירות אל בית המשפט העליון".

ג'ינה מילר, מנהלת של חברת סטארט-אפ להשקעות, ומעצב השיער דיר דוס סנטוס, היו שני התובעים היחידים שזוהו בתיק. פרקליטו של סנטוס, דומיניק צ'מברס, תיאר אותו כ"בחור רגיל". לשופט לביסון נמסר שאחרים ששקלו להצטרף לתביעה נרתעו מכך בשל "גזענות ואנטישמיות".

ג'ינה מילר, התובעת הראשונה, לא נרתעה מכך. "אני לא בורחת ממה שאני חושבת שהוא נכון", אמרה היזמית בת 51. אביה היה התובע הכללי של גוייאנה, המושבה הבריטית לשעבר בדרום אמריקה, והיא למדה משפטים לפני שהיא הקימה את SCM פרייבט, חברת ניהול השקעות מקוונת.

מילר, שתמכה במחנה ההישארות באיחוד האירופי, רוצה "דיון ישר ומבוגר" בפרלמנט על ההשלכות של הברקזיט על המדע, החינוך והביטחון הלאומי של בריטניה, אבל היא אינה מעוניינת במשאל עם חדש. "הממשלה תוכל לעצור את כל זה בכל רגע אם היא תאמר: 'אנחנו נציית להליך המקובל'", היא אומרת.

"התביעות האלה הן במקרה הטוב טקטיות, ובמקרה הגרוע שטויות", אמר פיליפ יאנג, עורך דין במשרד קוק, יאנג וקיידן בלונדון. לדבריו, הפרלמנט יכבד את תוצאת משאל העם גם אם הוא יצביע בנושא זה.

משפטנים אחרים אומרים שהפעלת סעיף 50 ללא פעולה של הפרלמנט תהיה חסרת אחריות. לנציגי בריטניה והאיחוד האירופי יהיו רק שנתיים של דיונים כדי לגבש הסכמים חדשים לפני שזכויות הבריטים המתגוררים באירופה, או זכויות הבנקים שעושים עסקים ביבשת, יפקעו.

אוליבר לטווין, השר שהיה אחראי על הכנת מו"מ הברקזיט לפני שראשת הממשלה החדשה תרזה מיי מינתה את דיוויד דיוויס לעמוד בראש המשרד לענייני הברקזיט, אמר לוועדת החוץ בפרלמנט ב-5 ביולי שפרקליטים בממשלה יעצו לו ש"ברור" שהפררוגטיבה היא של ראש הממשלה, ולא של הפרלמנט, להפעיל את מנגנון הברקזיט. בתיאוריה, מיי תוכל להתעלם מפסיקת בית המשפט.

קונרד שיימן, שופט בדימוס ששירת גם בבית המשפט האירופי, תיאר את האפשרות הזו כ"דרך מסוכנת מאוד שפוליטיקאי יכול ללכת בה".

שופט יכול לגזור על שר בממשלה עונש מאסר אם הוא או היא מתעלמים מהוראה ישירה של בית משפט, אם כי זה קורה רק לעתים נדירות. במקרה כזה, בית המשפט העליון יספק כנראה הנחיות לגבי מה שחוקי במקום לפרסם הוראה מחייבת, אמר שיימן. והממשלה תוכל לבקש להתפשר.

אבל אם הממשלה תתעלם בכל זאת מפסיקה של בית משפט, התיק יוכל לעבור אפילו לבית המשפט האירופי - גוף שהבוחרים הבריטים דחו כאשר הם הצביעו בעד הברקזיט ב-23 ביוני. "זה יהיה סיוט", אמר שיימן. "אני מניח שהממשלה תעשה הכול כדי שזה לא יקרה".

בעבר, השופטים הבריטים נרתעו מכפיית פעולה על הפרלמנט. ב-1972, אחרי כ-300 שעות של דיון פרלמנטרי, בריטניה חתמה על אמנת רומא של ההצטרפות לקהילה הכלכלית האירופית ("השוק המשותף"). שנה לפני כן שמעו שלושה שופטים תביעה של ריימונד בלקברן, חבר פרלמנט מהלייבור, שטען שבריטניה תפר את חוקיה שלה אם היא תצטרף לקהילה האירופית.

בלקברן הפסיד בתביעה שלו. "להחלטות כאלה אין מקום בבתי המשפט", אמר אז השופט לורד סיריל סלמון.