חקירה פלילית נגד איירבוס: נבדקים חשדות להונאה ושוחד

מדובר במכה קשה ליצרנית האירופית, שעלולה להיות מנוצלת ע"י היריבה האמריקאית בואינג

מטוס איירבוס / צילום: רויטרס
מטוס איירבוס / צילום: רויטרס

המשרד לעבירות הונאה חמורות בבריטניה, SFO, פתח בחקירה פלילית של חשדות להונאה, מתן שוחד  ושחיתות בחטיבת מטוסי הנוסעים של איירבוס, שבה בוצעו עסקאות בעזרת יועצים שהיו צדדים שלישיים.

איירבוס פרסמה הודעת אישור לחקירה נגדה רק אמש (א'), למרות שהיא קיבלה מ-SFO את ההודעה על פתיחת החקירה כבר יומיים לפני כן, ביום שישי האחרון. 

איירבוס גילתה תחילה באחד מלילות שישי באפריל כי היא בדיונים עם SFO, אחרי שהיא הודתה כי לא דיווחה לרשויות בבריטניה על השימוש שהיא עשתה בסוכנים בעסקאות שבהן היא ביקשה מממשלת בריטניה "לכסות" את העסקאות בערבויות כספיות שלה.

סוכנויות האשראי ליצוא בבריטניה, צרפת וגרמניה השעו כולן את מימון הערבויות לאיירבוס בעקבות החשיפה מאפריל. איירבוס מסרה בסוף יולי כי היא הסכימה לתהליך של חידוש המימון מסוכנות האשראי ליצוא הבריטית בתום שנה זו. בערך 6% ממשלוחי המטוסים של איירבוס בשנה שעברה היו מכוסים באשראי ליצוא.

אבל כעת, חידוש מהיר של האשראי הזה מוטל בספק. דובר של UK Export Finance, סוכנות האשראי הממשלתית, מסר: "הסוכנות ממשיכה לפעול בצמידות עם איירבוס והסוכנויות המקבילות בצרפת וגרמניה כדי להבין את היקף הנושא ולדרוש ביטחונות לגבי נוהלי הציות הנוכחיים בקשר לסוכנים מחו"ל".

עוד מסרה סוכנות האשראי כי היא "תעקוב מקרוב אחרי חקירות של סוכנויות ממשלתיות נוספות בבריטניה, ותגיב בהתאם".

באפריל מסרה איירבוס כי הטעויות התגלו בבדיקה פנימית של נוהלי הציות שלה לדרישות החוק. היא סירבה לפרסם פרטים נוספים עד אמש, אך מסרה כי תשתף פעולה עם החקירה.

השקת חקירה פלילית פורמלית היא מכה קשה ליצרנית המטוסים האירופית. החקירה עשויה להימשך כמה שנים, והצל שהיא תטיל ינוצל בצורה אגרסיבית על-ידי יריבתה הגדולה, בואינג האמריקאית. החוקרים בצרפת ובגרמניה, ואולי גם במדינות נוספות, עלולים לפתוח גם הם בחקירה של נוהלי העסקת הסוכנים על-ידי איירבוס.

אמש הודיעה החברה כי "קבוצת איירבוס קיבלה מ-SFO הודעה על פתיחת חקירה פלילית בהאשמות של הונאה, מתן שוחד ושחיתות בעסקי התעופה האזרחית של קבוצת איירבוס, בנוגע לאי-סדרים שבהעסקת יועצים שהם צד שלישי. קבוצת איירבוס ממשיכה לשתף פעולה עם SFO".

הסוכנים או המתווכים הם יעד ידוע של רגולציה נגד מתן שוחד, וחברות רבות צמצמו מאוד את מספר המתווכים הללו שאמורים לסגור את העסקאות. חוק השחיתות בחו"ל בארה"ב וחוק השיחוד הבריטי דורשים רמה גבוהה של נאותות (דיו דיליג'נס) מבוססת סיכונים כאשר נעשה שימוש במתווכים לעשיית עסקים בשם החברה. העונשים על עבירות בתחום זה הם כבדים.

אבל במדינות מסוימות עדיין קשה לעשות עסקים ללא מתווכים כאלה, לפי בכירים בתעשיות תעופה. גם רולס רויס, יצרנית מנועי המטוסים, נחקרת על-ידי SFO על חשדות בשחיתות בעסקאות שנחתמו באסיה ובדרום אמריקה.

בהודעת SFO נאמר כי "מנהל המשרד לחקירות הונאה חמורה פתח בחקירה פלילית של האשמות בהונאה, שיחוד ושחיתות בעסקי התעופה האווירית של קבוצת איירבוס. ההאשמות הללו נוגעות לאי-סדרים בהעסקת יועצים שהם צדדים שלישיים".