ראשי רשויות: "ב-31 באוגוסט יושבתו כל הרשויות במדינה"

על רקע הקיצוצים והחשש מאיבוד תקציבים, ראשי הרשויות מאיימים להשבית את השירותים בסוף החודש ■ "כספי הארנונה לא מגיעים לאזרחים", אמר יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

נערכים לקרב נגד התקציב: כפי שפורסם ב"גלובס", עשרות ראשי רשויות ברחבי הארץ, בהובלת יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, כינסו היום (ד') מסיבת עיתונאים בתל-אביב - בה הצהירו כי יפעלו לעכב את אישור התקציב וחוק ההסדרים בשל הקיצוצים שמופיעים בתקציב. "אנחנו ב-31 באוגוסט נשבית את כל המערכות - זבל, חינוך ורווחה. אנחנו מאוחדים בהחלטה שלנו".  

הרקע למאבק הוא חוק התקציב וחוק ההסדרים, שצפוי להיות מאושר בקרוב על ידי הממשלה: לטענת ראשי הרשויות, כספי הארנונה לא ינותבו לרשויות המקומיות - שיזדקקו למענקים ו"תקציבי איזון" כדי לשרוד כלכלית. גורם נוסף למאבק הוא סוגיית מפעל הפיס: אם ייפגעו הכנסותיו, ההשקעות במתקני חינוך וספורט צפויות לרדת באופן חד.

"הארנונה של תושבי מדינת ישראל לא מגיעה לתושבים", אמר ביבס במסיבת העיתונאים. "מצדנו שיסגרו מחר את מפעל הפיס, מצדי שמדינת ישראל תביא את הכסף - 600 מיליון שקלים של כיתות לימוד ומתקני ספורט. אתמול נודע לנו שהכיתות ומתקני הספורט לא יהיה להם תקציב. אם רוצים שנמשיך להיות מתחת לאלונקה - תזרימו את הכסף".

ביבס ציין כי כל השירותים - ובראשם חינוך ורווחה - ייפגעו מהמהלך. "העלו את ההיטל ובסוף שקל לא מגיע לרשויות" הוסיף. "הארנונה של תושבי מדינת ישראל הולכת בסוף למקומות אחרים".

 

"המדינה רוצה שנהיה קטנים וחלשים"

"יש קופה סודית שנקראת מינהל מקרקעי ישראל, יש שם מיליארדי שקלים, הם לא יכולים למצוא שם 900 מיליון לכיתות לימוד?", שאל ביבס. "לא עוד למצב שבו מכניסים לנו את היד ומתערבים לנו בניהול העניינים", אמר. "הציבור צריך לדעת שאנחנו המחסום האחרון - כל הרשויות יחד מתמוטטות, וכולנו נהפוך להיות פושטי יד. המדינה רוצה אותנו קטנים".

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', טען כי המדינה "מקצצת כל הזמן ופועלת נגד התושבים, האזרחים ומערכת החינוך. לנו אין מטה של קסמים - אנחנו נרתמים לכל מהלך, למשל המאבק בנושא הדיור, ומבטיחים לנו הרים וגבעות - ובסוף מרסקים את השלטון המקומי".

לדברי ראשי הרשויות, חוק ההסדרים כולל שורת גזירות וקיצוצים לשלטון המקומי הנאמדים בכ-2 מיליארד שקלים. הם טוענים כי הקיצוצים יפגעו בשירותים הבסיסיים אותם מעניקות הרשויות המקומיות לכל אזרחי המדינה.