תגלית עולמית: פיתוח ישראלי חדש שעשוי לחולל מהפכה

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב פיתחו לראשונה בהיסטוריה רובוט המסוגל לנוע בתנועה גלית ■ הפיתוח החדשני שמעורר הדים מסביב לעולם עשוי להוביל למהפכה בתחום הרובוטים

רובוט תנועת גלים / צילום: מהוידאו
רובוט תנועת גלים / צילום: מהוידאו

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פיתחו רובוט המניע את עצמו קדימה ואחורה באמצעות מנוע סיבוב יחיד וזנב דמוי קפיץ. כשהמנוע פועל, הוא מסובב שדרה סלילית היוצרת תנועה גלית בכיוון התנועה.

על השדרה מותקנות חוליות רבות, הממירות את התנועה הגלית לתנועה על גבי הקרקע, בתוך המים, ואף במחילות אנכיות. בעזרת עיצוב מתוחכם, הצליחו המתכננים גם להניע את הרובוט במהירות גבוהה מזו של הגל הנושא אותו, ולדבריהם הוא מהיר הרבה יותר מרובוטים דומים.

את הרובוט פיתחו ד"ר דוד זרוק מהמחלקה להנדסת מכונות ותלמידי המחקר שלו. הוא מכונה SAW, קיצור של Single Actuator Wave-like robot, וכמו רובוטים אחרים שפיתחה הקבוצה, ההשראה לפיתוחו מגיעה ממערכות ביולוגיות, למשל שוטונים של חיידקים.

השוטון הוא אברון שמאפשר לחיידקים לנוע - מעין סיב שמחובר ל"מנוע" שמסובב אותו. זנים רבים של חיידקים נעים בסביבתם באמצעות השוטון. לחלקם יש שוטון יחיד ולאחרים יש שוטונים רבים שנעים יחד בצברים. כל שוטון מורכב מסיב זעיר בקוטר של 20 ננומטר שהם 20 מיליארדיות המטר, ואורכו הוא עד 15 מיקרון, כלומר 15 מיליוניות המטר, והוא מסתובב בקצב של מאה סיבובים לשנייה.

הרובוט שפותח בנגב יכול לשמש במשימות חילוץ והצלה, באיתור נפגעים ובסריקת שטחים מסוכנים, ובאופן תיאורטי אפשר להקטינו לממדים זעירים, כך שיוכל לנוע אפילו בתוך הגוף ולבצע משימות ניטור ואבחון.