בעקבות הברקזיט: מחירי הנדל"ן בבריטניה ירדו בקצב מהיר

ביולי חלה הירידה המהירה ביותר בכמות העסקאות מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008

לונדון/ קרדיט: שאטרסטוק
לונדון/ קרדיט: שאטרסטוק

הברקזיט - נטישת בריטניה את האיחוד האירופי - מערער את שוק הדיור הבריטי בטווח הקצר: הן המכירות והן הביקוש לדירות ובתים צנחו בחודש יולי, לפי נתוני המכון המלכותי הבריטי לשמאים מוסמכים.

המכון מלונדון מסר שהתעניינות של קונים חדשים בנכסים ירדה ביולי זה חודש רביעי ברציפות, ומדד המכירות של המכון מצביע על הירידה המהירה ביותר בכמות העסקאות מאז המשבר הפיננסי העולמי של שנת 2008. המחירים דווקא המשיכו לעלות, אך בקצב האיטי ביותר בשלוש שנים. מספר השמאים שתיעדו עליות ולא ירידות במחירים עלה רק ב-5% ביחס לחודש יוני, בה בעת שבחודש יוני עלה ב-15% ביחס לחודש מאי.

ההצבעה במשאל העם ב-23 ביוני על הברקזיט מערערת את ביטחונם של הצרכנים הבריטים, ומגבירה את החששות שלהם ביחס למצבם הפיננסי ולערכי הנכסים שלהם.

זה מגביל את הביקוש לדיור, אם כי הירידה במספר המוכרים מספקת תמיכה מסוימת למחירי הנכסים, לפי מכון השמאים. המכירות החדשות יורדות בקצב שיא.

בסקרים נפרדים דיווחו סוכנויות הנכסים אקאדאטה ו-LSL על הצטננות של העלייה במחירי הדירות והבתים בחודש יולי ל-5.5% בקצב שנתי, מ-8.9% בפברואר השנה. מחזורי העסקאות צנחו ב-20% בהשוואה לרבעון השני של 2015.

הירידה בביקוש לדיור במדד המכון (RICS) קשורה גם לשינוי מס ממשלתי בחודש אפריל, שגרם לבעלי בתים רבים למהר לקנות נכסים ברבעון הראשון של השנה כדי להימנע מההיטל הגבוה יותר על רכישות למטרות השקעה. בלונדון, מחירי הנכסים כבר יורדים, לפי RICS.

קוני בתים קיבלו בשבוע שעבר עידוד מכך שהבנק אוף אינגלנד הפחית את הריביות, ו-RICS מסר שהתחזית לשוק הדיור נראית כעת אופטימית יותר.

הציפיות לעלייה במחירי הנכסים עלו בחודש יולי ל-23 נקודות, מאפס נקודות בחודש יוני.

"הביטחון נשאר גבוה יותר מכפי שהיה אפשר לצפות", מסר הכלכלן הראשי של מכון השמאים, סיימון רובינזון.