איציק שמולי: עסקאות פוליטיות הותירו בחוץ את הסיעודיים

גלאון: "כחלון מנהל את התקציב כמו בזאר טורקי. יד אחת משיתה קיצוץ רוחבי של מיליארדים על משרדי הממשלה, והיד השנייה מעתירה תקציבים לפי גובה הצעקות של השרים"

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

הבוקר (ו') עבר תקציב המדינה הדו-שנתי פה-אחד בישיבת הממשלה, והתגובות הזועמות מספסלי האופוזיציה לא מאחרות להגיע.

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, אמרה: "כחלון מנהל את תקציב המדינה כמו בזאר טורקי. יד אחת משיתה קיצוץ רוחבי של מיליארדים על משרדי הממשלה, והיד השנייה מעתירה תקציבים אקסטרה למשרדים, לפי גובה הצעקות של השרים.

"אני תומכת נלהבת בהגדלת ההוצאה האזרחית, אבל לא ייתכן שגובה התקציב לכל משרד נקבע רק על-פי כוח המיקוח והסחטנות של השר העומד בראשו. בתהליך המסחרה הזה טובת הציבור הישראלי נזנחה לגמרי בעבור אינטרסים פוליטיים צרים של השרים. ניהול אסטרטגי וארוך-טווח של כלכלת המדינה בטח ובטח שאין פה. לא כך מתכננים תקציב של מדינה".

ממפלגת "יש עתיד" שבראשות יאיר לפיד נמסר לאחר אישור התקציב כי "התקציב שהעבירה הממשלה הוא תקציב רע לאזרחי ישראל. הוא גם חושף את השחיתות השלטונית שמאחורי התקציב הזה. זו ממשלה שלוקחת את הכסף של האזרחים, ומחלקת אותו קודם כל בינה לבין עצמה באמצעות הסכמים קואליציוניים בזבזניים ובכך שוב מובילה את המדינה לבור תקציבי שמי שיישלם עליו בשנים הבאות הם הילדים שלנו.

"בממשלה הקודמת שבה שרתנו, השארנו קופה ציבורית מלאה במיליארדי שקלים. הציבור צריך לדעת שאפשר גם אחרת. שבסדר עדיפויות נכון, שמעמיד את האזרח במרכז לפני הפוליטיקה, אפשר היה להעביר תקציב עם השקעה אדירה בחינוך, בבריאות וברווחה. אך במקום זאת, הממשלה הגדילה את הקיצוץ הרוחבי שיפגע באופן ישיר, בעיקר, באזרחים החלשים של מדינת ישראל. זה לא תקציב של מנהיגות. זה תקציב של חוסר אחריות לאומי".

ח"כ איציק שמולי התייחס לכך שבתקציב המדינה לא ייכנס ביטוח סיעודי ממלכתי ואמר כי "נסיגת משרד הבריאות מהבטחתו לקדם בתקציב הקרוב ביטוח סיעודי ממלכתי מאכזבת ומכעיסה. אין צורך דחוף יותר במערכת הבריאות ובשל עסקאות פוליטיות של הרגע האחרון הרפורמה החשובה ביותר נותרה בחוץ ומאות אלפי סיעודיים בישראל ישלמו על כל ביוקר. אנחנו לא נוותר ונקדם בכנסת חקיקה פרטית אשר תחייב את הממשלה לעמוד במה שהיא עצמה התחייבה לו - ביטוח סיעודי ממלכתי".

ח"כ תמר זנדברג: "התקציב של כחלון מוכיח שוב שנתניהו לא מחזיק רק בחמישה תיקים, אלא שישה. על התקציב הדו-שנתי, פרי יוזמתו של נתניהו, חתומה גם המדיניות האנטי חברתית שלו. זה תקציב רע שפוגע בחלקים החשובים ביותר בחברה. מדיניות הקיצוץ במשרדים החברתיים ובשירותים החברתיים היא שיטתו הקבועה של נתניהו בדרך לשיתוק מדינת רווחה והקמת מדינת טייקונים. כחלון ריסק את כל הבטחות הבחירות שלו ברגע ומכר נשמתו לנתניהו בתקציב אכזרי".

ח"כ נחמן שי: "הממשלה הצליחה לשרוד, זה ותו לא. היא בחרה להעביר היום תקציב רע, שעיקרו דאגה למי שראש הממשלה חפץ ביקרו, ולא לאזרחי מדינת ישראל. התקציב הדו-שנתי הוא קשיח, מונע גמישות ומחבל בכל שינוי אפשרי. שר האוצר בגד בשליחותו ומעל בהבטחותיו, הוא נוקט בצעדים פופוליסטים שעליהם ישלמו הדורות הבאים. שוב נמצא את עצמנו עוד שנתיים מול בור תקציבי של 40 מיליארד שקל. אבל מה אכפת לו, לכחלון? את הבעיה הזאת יגלגל כבר אל פתחו של שר האוצר הבא".