בעלי טחינת אחווה: "עברנו שבוע טראומתי, ירדתי 6 ק"ג"

לפני כשבוע התקבלה תלונה מצרכן שטען כי חלה בסלמונלה לאחר שצריך טחינת "אחווה", אך משרד הבריאות מצא כי מקור הסלמונלה אינו במוצרי החברה ■ הבעלים יעקב מלאך: "חטפנו נזק נוראי"

יעקב מלאך/ צילום: אלון רון
יעקב מלאך/ צילום: אלון רון

"עברנו שבוע טראומתי וחטפנו נזק נוראי" - כך מסכם יעקב מלאך, בעל חברת אחדות המשווקת טחינה תחת המותג "אחווה", את השבוע האחרון שבו נבדק חשש לסלמונלה במוצרי החברה. משרד הבריאות מסר היום (ב') ל"גלובס" כי כל הדגימות שנלקחו ממפעל אחדות נמצאו תקינות, וכי אין כל חשש להימצאות חיידקים במוצרי החברה. 

תחילת הפרשה לפני כשבוע, אז התקבלה במשרד הבריאות תלונה מצרכן, שטען כי חלה בסלמונלה לאחר שצריך טחינה של "אחווה". הצרכן מסר למשרד הבריאות שתי קופסאות טחינה פתוחות, שבאחת מהן נמצא סלמונלה. בעקבות זאת ערך משרד הבריאות ביקורת במפעל ולקח דגימות לבדיקת מעבדה, שאישרו כי מקור הסלמונלה אינו במוצרי החברה, בדיוק כפי שהעריך מלכתחילה בעל החברה, יעקב מלאך. 

בשיחה עם "גלובס" אומר מלאך: "את יודעת איזה נזק עשו לנו? אני לא יודע לכמת בכסף, כי כסף לא עניין אותי. אבל זה מפעל חיים, ומעניינת אותי האיכות. חבל שהייתי בעין הסערה מבדיקה של קופסה פתוחה. הלב כואב".

- אילו תגובות קיבלתם? 

"התגובות היו נוראיות. רשת כמו חצי חינם אמרו לי: 'בוא קח את כל המוצרים ולך מכאן'. הוא הוציא לנו את כל הטחינה על לא עוול בכפינו. מנהלי הסניפים בחצי חינם מסרו לנו שזו החלטת ההנהלה. כמובן שכיבדנו את בקשתם, שלחנו מכוניות ואספנו את הסחורה".

- מה עבר לך בראש?

"אני תמיד אומר שמי שלא רוצה אותי, יחיה בלעדיי. הייתי שלם עם עצמי. אתה מאבד ביטחון עצמי וחושב שאולי באמת יש תקלה. אמרתי שאם חלילה וחס נעשתה שגיאה, דבר שאני לא מאמין, אמרתי שנעמוד ונתקן בשקיפות מלאה. אני מתפרנס מהצרכנים שלי, והעובדים שלי חיים בזכות הצרכנים. אלה האנשים שאני מחויב להם".

- כיצד הגיבו צרכנים?

"אנשים מתקשרים. רובם מאוד נחמדים, אבל יש גם אנשים שמתקשרים, ובצדק, מבוהלים. בקבוצות הוואטסאפ עברו הודעות לא לקנות. היו אנשים שעמדו בחנויות ליד המוצרים שלנו ואמרו לא לקנות את המוצרים כי הם נגועים. היה לנו שבוע מאוד קשה. זו פגיעה באגו של המפעל".

- הייתה פגיעה במכירות? 

"בוודאי. המכירות ירדו במשהו כמו 20%. זה המון בשוק שנמצא בעלייה ובמפעל שנמצא בעלייה".

לדברי מלאך, בתוך כל הקושי, "בכל השבוע השחור הזה היו גם כמה נקודות אור. שאר הרשתות היו מאוד סבלניות, כי הן מכירות את המפעל ויודעות שהוא איכותי. קיבלנו מהן פרגון, וזה ממש מחמם את הלב. דבר אחר טוב שיצא הוא שרזיתי 6 ק"ג בשבוע, וכשקיבלנו את התוצאות השליליות, היית צריכה לראות את השמחה של העובדים. היו חיבוקים, נשיקות, לחיצות ידיים, אפילו בין עובדים פלסטינים לעובדים מתנחלים שעובדים בקווי הייצור".

- אתה חושש שבגלל משבר יוניליוור תשלם מחיר?

"אם חלילה וחס - מה שאני בטוח שלא יקרה - אכן יקרה, לא מעניין אותי יוניליוור אלא הלקוחות שלי, שחלילה אף אחד לא ייפגע, ואנחנו נאסוף את כל המוצרים מהמדפים. יוניליוור לא מעניינת אותי. אני מזמין כל אדם להיכנס אלינו למפעל בכל שעה ולהתרשם מהניקיון ומהאיכות".