ליצמן: "מאעכרים קיבלו 2 מיליון ש' כדי ללכלך עליי ועל כחלון"

שר הבריאות הגיב בישיבת הוועדה הציבורית לבחינת ענף הביטוח לטענה כי ההיטל על חברות הביטוח "נקבר" בעקבות לחץ מחברות הביטוח ■ "שרפו את הכסף לחינם, אולי היו נותנים לי את הכסף וזה היה יותר טוב"

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

"חבל שחברת מאעכרים קיבלה 2 מיליון שקל כדי ללכלך עליי ועל שר האוצר. שרפו את הכסף לחינם, אולי היו נותנים לי את הכסף וזה היה יותר טוב", כך אמר היום (ב') שר הבריאות יעקב ליצמן, שהשתתף בישיבה של הוועדה שהקימה לשכת סוכני הביטוח לבחינת הענף, שהתכנסה לישיבתה הרביעית בבית סוקולוב בת"א.

יום לאחר שנחשף ב"גלובס" כי בכירים במשרד הבריאות הגיעו למסקנה שאין מנוס אלא להעלות את מס הבריאות כדי להתמודד עם תת-התקצוב של המערכת, הצהיר היום ליצמן, כי גם הוא תומך במהלך ולא רק לצורך מימון רפורמת הסיעוד שהוא מוביל.

עד היום הבהיר ליצמן כי הוא אדיש לשאלת מקור המימון עבור רפורמת הסיעוד ולראשונה הוא מסמן את העלאת המס כיעד. בנאום שנשא בפני הוועדה שהקימה לשכת סוכני הביטוח לבחינה עצמית של הענף, הסביר ליצמן כי העלאה של 0.5%-0.6% במס הבריאות תביא לתוספת של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה.

ליצמן דחה את הביקורת שנשמעה בימים האחרונים, ולפיה אי-הכללתה של רפורמת הסיעוד במסגרת תקציב המדינה לשנים 2017-2018, שאושר ביום חמישי האחרון בממשלה, פירושה קבירתה של הרפורמה. "כולם אומרים שוויתרתי אבל לא ויתרתי ואם אצטרך אני אצור מלחמת עולם בשביל שהרפורמה תעבור", הוא הבהיר.

לדבריו, על פי ההסכמים הקואליציוניים הרפורמה אמורה לצאת לדרך ב-1 בינואר 2017, ומבחינתו עד אז יימצא לכך התקציב. "אני חושד שיש אפילו משהו מוחבא בתקציב עבור הנושא הזה", אמר ליצמן, והזכיר פעם נוספת עד כמה תקציב המדינה יכל להיות פלואידי גם לאחר אישורו ולא תמיד באופן שקוף. לדבריו, לא מדובר בסכום שאמור להספיק למימון הרפורמה, ועל כן הוא תומך בהעלאת מס הבריאות. במשרד האוצר, נזכיר, מתנגדים באופן עקבי להעלאת המס הזה.

לטענת ליצמן, העלאת מס הבריאות תשתלם יותר לציבור ולמעשה תחסוך לו כסף, שכן ניתן יהיה לוותר או לשלם פחות על ביטוח סיעוד פרטי. "היום מי שזקוק לאשפוז סיעודי בודקים גם את ההכנסה של בני המשפחה שלו, וזה פשוט שוד", אמר ליצמן. "נכנסים ל'קישקע' שלו, בודקים את הנכסים שלו ואם אין לו אז עוברים לילדים. אני אומר לכם רבותיי זה שוד. אין שום סיבה בעולם לקחת כסף מהילדים אחרי שבן אדם שילם לביטוח לאומי כל החיים", הוא הוסיף.

בפועל, רפורמת הסיעוד שגיבש משרד הבריאות מבטיחה אמנם תוספת משמעותית של שעות סיעוד שבועיות בבית וביטול מבחני ההכנסה לבני משפחתו של אדם סיעודי בגין אשפוז סיעודי, אבל היא לא מספקת מענה מלא שמייתר את הביטוחים הפרטיים. בדיוק מהסיבה הזאת סבורים בכירים במשרד הבריאות כי יש לומר לציבור ביושר שהעלאת מס הבריאות דרושה משום שהממשלה לא מקצה מספיק משאבים למערכת, בלי להתנות את ההעלאה בשירות או רפורמה ספציפית.

ליצמן התייחס כאמור גם לטענה לפיה הוא התנגד להטלת מיסוי מיוחד על הכנסות הביטוחים המשלימים והפרטיים כפי שדרש משרד האוצר בחוק ההסדרים, רק בגלל הלחץ שהופעל עליו לכאורה מצד חברות הביטוח: "אני לא מושפע לא מלחצים ולא מאיומים. הכל 'בבל"ת' חבל על חברת המאכערים ששילמו לה 2 מיליון שקל בשביל ללכלך עליי ועל שר האוצר. נכון שרציתי להצביע נגד התקציב אבל הנושא הרבה יותר מורכב מזה. רק לאחר שאיימתי כי אצביע נגד תקציב המדינה התיישרו מול הבקשה שלי".

נזכיר כי על פי תקציב המדינה שאושר בממשלה, סל התרופות הממלכתי ייגדל בכ-500 מיליון שקל בכל אחת משלוש השנים הבאות, לעומת תוספת של 300 מיליון שקל כפי שניתנה בשנים האחרונות.