עקב פסק בוררות שחייב את דובק ב-83 מ' ש': עוקלו מקרקעי החברה

פסק הבורורת ניתן בתביעה של 51 מפיצי סיגריות, בטענה כי דובק סיימה חד-צדדית את יחסי ההפצה עמם ■ דובק: "צו העיקול הוצא בתרמית" ■ הסיטונאים: "דובק הודתה כי אינה מסוגלת לשלם את הסכום שנפסק"

מפעל דובק / צילום: תמר מצפי
מפעל דובק / צילום: תמר מצפי

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אריה רומנוב, הורה אתמול (א') על עיקול נכסי מקרקעין של קבוצת דובק, במסגרת דיון בבקשה לאישור פסק בוררות בסך 83 מיליון שקל שניתן נגד דובק במאי האחרון. פסק הבוררות ניתן במסגרת תביעה שהגישו 51 סוכנויות להפצת סיגריות נגד דובק, והוא טרם אושר על-ידי בית המשפט. דובק אף הגישה בקשה לביטולו.

בין נכסי המקרקעין של דובק שעליהם הוטלו עיקולים: מפעל ומשרדי דובק בפתח-תקווה המשתרעים על פני כ-18 אלף מ"ר; זכויות שנותרו לדובק בפרויקט המגורים והמסחר בבני-ברק הכוללות 118 יחידות דיור ושטחי מסחר; זכויות דובק בקניון לב צפת בשטח של כ-10,000 מ"ר; שטח של כ-10 דונם בלוד; שני דונם מול השלישות ברמת-גן; וכן מבנה משרדים בחיפה.

חשש להברחת נכסים

פסק הבוררות שבמחלוקת ניתן במסגרת תביעה שהגישו 51 סוכנויות להפצת סיגריות נגד דובק. הסיטונאים - שיוצגו בבוררות בידי עורכי הדין משה בלטר, רענן בר זוהר ואסתר וינדר ממשרד בלטר-גוט-אלוני ושות' - טענו בתביעתם כי דובק סיימה באופן חד-צדדי את יחסי ההפצה ביניהם שנמשכו שנים רבות, וזאת בלא תשלום פיצוי.

הבוררות בין הצדדים התנהלה במשך זמן רב במסגרת הליך בוררות דו-שלבי, שכלל בורר כערכאה דיונית ובורר כערכאת ערעור. פסק הבוררות ניתן על-ידי רו"ח ועו"ד יחזקאל פלומין, מי שכיהן בעבר כסגן שר האוצר; ואילו שופט השלום בדימוס, יעקב שמעוני, כיהן כערכאת ערעור בבוררות.

הסיטונאים הגישו את פסק הבוררות לאישור בית המשפט המחוזי בירושלים, ודובק הגישה מצידה בקשה להארכת מועד להגשת בקשה לביטול פסק הבוררות, לאחר שאיחרה את מועד הגשתה.

הסיטונאים, המתנגדים להארכת המועד, מבקשים מהמחוזי שיחייב את דובק בהפקדת מלוא הסכום שנפסק לחובת דובק בקופת בית המשפט, עד לדיון בבקשות וכתנאי לדיון בבקשתה להארכת מועד. כמו כן ביקשו הסיטונאים לעקל את כל נכסי המקרקעין הרבים של דובק ושל החברות-הבנות.

לדברי הסיטונאים, דובק מסרבת למלא אחר פסק הבוררות. לדבריהם, דובק הודתה ביוני השנה בפני הבורר שמעוני כי היא אינה מסוגלת לשלם את הסכום שנפסק לחובתה, והיא ביקשה ממנו ארכה של 9 חודשים, אך הבורר דחה את בקשתה.

לסיטונאים יש טענות קשות נגד חברת הסיגריות. לטענתם, דובק הקימה חברה אחות בשם "טליה ח.ר החזקות בע"מ", עם זהות מוחלטת בין בעלי המניות בינה לבין דובק, אליה העבירה את נכס הנדל"ן היקר ביותר שלה - קרקע בבני-ברק שאושרה בה תב"ע לבניית 118 יחידות דיור וכן שטחי מסחר בהיקף של כ-1,100 מ"ר.

לטענת הסיטונאים, דובק ו"טליה" דיווחו על העסקה בשווי של 86 מיליון שקל, אך 51.5 מיליון שקל דווחו כעסקה ללא תמורה, ועל רקע זה טוענים כי "יש חשש כי מדובר בניסיון להברחת נכסים".

הסיטונאים גם שלחו לאחרונה לדובק התראת פירוק, וציינו כ אם דובק לא תשלם את סכום פסק הבוררות לאלתר, בכוונתם להגיש בקשה לפירוקה.

"הסתרה, תרמית ומחטף"

דובק מסרה בתגובה - באמצעות עו"ד ד"ר אבי וינרוט - כי:

1. "דובק היא חברה יציבה, מבוססת, פעילה וסולבנטית. כל פסק שיהיה חוקי ותקף - יכובד על-ידה כמובן. המפיצים עצמם יודעים זאת, ועובדה היא כי עד היום לא הגישו בקשת עיקול, למרות שזו תביעה משנת 1995!

2. "על אף שלטענת המפיצים הוצא אתמול צו עיקול על-ידי בית המשפט, הוא לא נמסר עד עתה לבאי-כוחה של דובק. מדובר בצו שהוצא בתרמית ותוך הסתרת עובדות מבית המשפט. המפיצים ביצעו מחטף בחסות פגרת בתי המשפט, וככל הנראה קיבלו צו עיקול במעמד צד אחד - מבלי שטענותיה של דובק נשמעות.

3. "דובק תגיש במועד בקשה לביטול פסק בורר, שכן פסקו של יעקב שמעוני ניתן בחוסר סמכות, כפי שכבר קבע בעבר בית המשפט המחוזי (השופט סובל). הפסק של שמעוני בוטל בעבר, הוחזר אליו לשם תיקון, ברם שהתיקון לא בוצע, אלא חוסר הסמכות אף הוחמר. עניין זה יתברר בקרוב.

4. "דובק לא איחרה את המועד להגשת בקשה לביטול פסק בוררות, שכן פסק הבוררות ניתן רק ביום 14.7.16. הבקשה להארכת מועד שהגישה דובק הוגשה למען הזהירות בלבד, וגם הובהר בה כי המועד להגשת ביטול פסק הבוררות הוא עד לאחר פגרת בתי המשפט בספטמבר הקרוב.

5. "את 'התראת הפירוק' שלחו המפיצים לפני למעלה מחודש ימים. ברם, באי-כוח דובק הבהירו במכתב מיום 18.7.16 כי ככל שתוגש בקשת פירוק נגד דובק, שהיא חברה פעילה וסולבנטית, הרי שהיא תגרור אחריה תביעת נזיקין מטעם דובק נגדם באופן אישי. ואכן, המפיצים חזרו בהם מהגשת הבקשה.

6. "דובק תגיש בקשה לביטול צו העיקול שניתן במעמד צד אחד. כמו כן, דובק תגיש את בקשתה לבטל את פסק הבוררות שניתן בחוסר סמכות ובניגוד לדין. עוד התברר לדובק כי בין הבורר שמעוני לבין באי-כוח המפיצים ממשרד בלטר-גוט-אלוני ושות' התנהלו שיחות שבאי-כוחה של דובק לא היו מודעים אליהן - דבר המעלה כשלעצמו את החשש בדבר משוא-פנים מצד הבורר".