צריך לקצר את החופש הגדול

כולנו שבויים של הסכם קיבוצי בן מאה, יש להתחשב בהורים ובתלמידים ולא רק במורים

אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר
אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר

ההסכם הקיבוצי הקובע את מספר ימי החופשה של המורים בישראל הושג לפני יותר ממאה שנה, ובו נקבע כי עבור החופש הגדול תוקצב תקופה של חודשיים. באותם ימים לא היו מזגנים בכיתות, החום הכבד מנשוא לא אפשר לימודים תקינים, ועזרתם הילדים גם נדרשה בעבודה החקלאית. אך כיום יש מזגנים כמעט בכל כיתות הלימוד ורוב הילדים כבר אינם עובדים בשדות, אולם אנחנו עדיין כפופים לחזון החופש הארוך, שאין תכלית בו.

אנו ההורים מקבלים את החופש הגדול ברגשות מעורבים. כולנו מסכימים שאחרי שנת לימודים ארוכה עתירת משימות ומבחנים, לילדים שלנו מגיע ליהנות מקצת חופש. אבל החופש ארוך מדי - גם להורים וגם לילדים. רוב הילדים, בכל הגילאים, ממילא מאבדים את חדוות החופש לאחר חודש בערך.

ההורים, שלרובם אין חופשה בתשלום של חודשיים, צריכים להמשיך לעבוד ולפרנס כמדי יום גם בחופש הגדול - מה שאומר שצריך לרשום את הילדים (הקטנים לפחות) לקייטנות יקרות. הקייטנות המסובסדות של משרד החינוך מוגבלות לכיתות א'-ב' בלבד, ורק עד 13:00 בצהריים.

עד כה, כל ניסיונותיהם המאומצים של ועדי ההורים לקיצור החופש הגדול, העלו חרס. בפועל, החופש הגדול אורך חודשיים בממוצע מאז אותו הסדר קיבוצי שנכתב בשנת 1903, אשר מאה שנים של מאבקי הורים לא צלחו לשנותו.

כולם חושבים על המורים. אבל מה איתנו ההורים? ומה לגבי הילדים שלנו? ומי אמר שהתנתקות למשך תקופה של חודשיים שלמים מהמערכת החינוכית עושה להם טוב? התלמידים הולכים לאיבוד בים חוסר המעש, ומתקשים אף יותר לחזור מהכורסא המרופדת לכסא הלימודים הנוקשה לאחר מכן. החום והלחות קשים, וקשה מהם חוסר ההיגיון.

לוועדה בראשות סמנכ"ל משרד החינוך מנחם כהן, שגובשה למטרת קיצור החופש הגדול, היתה תכנית נהדרת. ימי החופש שיקוצרו מחופשת הקיץ יוחזרו למורים באמצעות הארכת חופשת חנוכה או ט"ו בשבט, ושנת הלימודים תחולק לשני סמסטרים.

התוכנית נועדה לפעול לטובת המורים על מנת שלא יאבדו מימי החופש שלהם, ובמקביל להקל על ההורים ועל התלמידים באמצעות חלוקה אופטימלית יותר של ימי החופש הכלליים במהלך השנה.

הגיעו מי הים עד נפש

אלא שנציגי המורים שהשתתפו בוועדה שבחנה את ההצעה התנגדו לה, בטענה שתפגע בתוכנית ההשתלמות והחופשות של המורים. גם החלופה שהוצעה ע"י נציגי ההורים, לבטל את הלימודים בימי שישי כדי לקצר באופן משמעותי את החופש הגדול וחלק ניכר מהחופשות במהלך הלימודים, נדחתה בביטול.

מן הראוי שהוועדה לבחינת קיצור החופש הגדול תכלול את כלל השיקולים, הן של ההורים ושל התלמידים ולא רק אלו של המורים. ברבות מן המועצות האזוריות כבר מזמן לא לומדים בימי שישי, כדי לחסוך בהוצאות על הסעות ליום קצר. החלטה על ביטול הלימודים בכל הארץ בימי שישי, שממילא הם קצרים ולא מספיקים בהם הרבה, הוא הפתרון היעיל לקיצור החופש הגדול. יש לעגנו בחוק וכמה שיותר מהר כיוון שגם מי הים וגם מי הבריכה, הגיעו מזמן עד נפש.