מהחקירה לאג"ח: מגנזי מנסה לגייס לחב' אורן השקעות 50 מ' ש'

מגנזי נחקר בחשד למעורבות בפרשת השוחד במטה יהודה, אך טרם הוחלט אם להגיש נגדו כתב אישום ■ לצורך ההנפקה תשעבד חברת הנדל"ן נכסים בלוד, בכפר חב"ד וביהוד

גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות
גבי מגנזי / צילום: אביגיל עוזי - ידיעות אחרונות

גל הנפקות האג"ח הקונצרניות ההולך וגואה והצימאון של הגופים המוסדיים לתשואות, מביא גם חברות נדל"ן מהשורה השנייה והשלישית לפעול לצורך גיוס של עשרות מיליוני שקלים בשוק ההון המקומי.

כך, במקביל לחברות הנחשבות גדולות ויציבות כמו עזריאלי או ביג, הצטרפו במהלך חודש יולי למגייסות האג"ח גם חברות נדל"ן בדירוגים נמוכים, או כאלה שאינן מדורגות כלל, ובהן סקייליין, פרשקובסקי, בוני תיכון, רוטשטיין ונתנאל, עם הנפקות שבדרך כלל הסתכמו בכמה עשרות מיליוני שקלים ונהנו מביקושי יתר.

עוד חברת נדל"ן קטנה שמנסה בימים אלה להצטרף לחגיגת הגיוסים היא אורן השקעות, שפרסמה תשקיף לקראת גיוס אג"ח של כ-50 מיליון שקל (אג"ח שקלית, סדרה ד' במח"מ של כ-3 וחצי שנים). לפי התשקיף, החברה עוסקת בשני תחומי פעילות עיקריים: עבודות בחוזי הקמה ומתן שירותי ניהול פרויקטים לבנייה ציבורית, ונדל"ן יזמי למגורים ומסחר בישראל.

לצורך ההנפקה, שאותה מובילות חברות החיתום פועלים אי.בי.אי, איפקס הנפקות, אינפין, וואליו בייס וענבר הנפקות, תשעבד אורן השקעות את חלקה ב-3 נכסים: קרקע בלוד, הכנסות מפרויקט בכפד חב"ד וחלקה בתקבולים מפרויקט "לוגאנו" ביהוד.

לכאורה, מדובר בעוד הנפקה סטנדרטית בשטף הנפקות האג"ח הקטנות שראה השוק בשבועות האחרונים. ואולם, השורה המעניינת בתשקיף היא זו החושפת את זהות הבעלים: "חברת אורן השקעות הינה חברה פרטית בבעלות מלאה של קבוצת מגנזי (100%)".

מהחקירה במשטרה לשוק האג"ח

קבוצת מגנזי נמצאת בבעלות גבי מגנזי, שנעצר לפני כשמונה חודשים בפרשת השחיתות לכאורה במועצה האזורית מטה יהודה. במסגרת החקירה, המתנהלת על-ידי משטרת ישראל בשיתוף עם גורמים נוספים - בהם רשות ההגבלים העסקיים - נבדקו חשדות לכאורה שנוגעים לראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון, בעניין מתן שוחד, מרמה ועבירות מס. מגנזי הוא בעל השליטה בחברה הציבורית אברות, העוסקת בייצור, ציפוי ועטיפת צינורות מתכת ואביזרי צנרת.

מחקירת המשטרה עלה החשד, כי דדון, בצוותא עם אחרים, ניהל מערכת שוחד במסגרתה קידמו את ענייניהם של קבלנים ויזמים, ביניהם מגנזי, בתמורה לשוחד. כמו-כן נחקר חשד כי מגנזי מעורב בפרשות נוספות שעניינן חשד לביצוע עבירות של מרמה ועבירות נוספות לפי חוק ההגבלים עסקיים.

המשטרה המליצה להגיש כתבי אישום נגד דדון ונגד אחיו אבי בגין שוחד, מירמה והפרמת אמונים, קבלת דבר במירמה, שיבוש מהלכי משפט והלבנת הון, בכפוף לשימועים. החלטה בנוגע לשאר המעורבים בפרשה, ביניהם מגנזי, עדיין לא התקבלה.

בסיכומו של חודש יולי גייסו החברות המקומית סכום כולל של כ-7 מיליארד שקל באג"ח, מתוכו כ-3.5 מיליארד שקל גויסו על-ידי חברות נדל"ן. מאז ינואר גייסו החברות בבורסה אג"ח בהיקף של כ-39 מיליארד שקל. בהקשר הזה אמר ערן היימר, מנכ"ל חברת מידרוג, כי "מצוקת האשראי לסקטור הנדל"ן במערכת הבנקאית, לצד שוק אג*ח שרעב לסחורה איכותית, החזירו את חברות הנדל"ן לשוק, שקיבל אותן בזרועות פתוחות".