היה צריך להתאפק

יש לצפות מנתניהו, בעיקר כשמתנהלת חקירה בעניינו, שלא יבקר את הפרקליטות

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

הפרקליטות אינה אחראית לכך שתביעות העובדים לשעבר נגד מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו התקבלו כמעט במלואן. הפרקליטים המייצגים עשו ועושים כמיטב יכולתם לבסס הגנה משפטית מפני הטענות של עובדי הבית לשעבר, מני נפתלי וגיא אליהו.

כאשר עו"ד כוכבית נצח-דולב, הפרקליטה שייצגה את מעון ראש הממשלה, חקרה בחקירה נגדית את נפתלי, היא עשתה זאת "מכל הלב". יתר על כן, החקירה הייתה אגרסיבית למדי, והשופטת נאלצה לעצור אותה מדי פעם כדי להרגיע את הרוחות.

למרות מאמצי הפרקליטות, שופטת בית הדין האזורי לעבודה מצאה, בסופו של ההליך, כי הראיות שהביאו שני העובדים להוכחת טענותיהם היו חזקות ומוצקות. נזכיר כי עם זאת קיים סיכוי שהדברים ישתנו במסגרת הדיון בערעורים שהגישה המדינה על פסקי דינה של דיתה פרוז'ינין לבית הדין הארצי לעבודה.

מבחינתו של נתניהו, כל זה לא ממש משנה. ערב ט"ו באב, חג האהבה, קשה לבוא בטענות לראש הממשלה על כך שהוא מתייצב לצד רעייתו ומביע אי-שביעות רצון מהאופן שבו הגנה עליה הפרקליטות בבית הדין לעבודה מפני הטענות הקשות שהעלו נגדה עובדי מעון ראש הממשלה.

תסכולו של נתניהו אינו מוצדק, אבל הוא אנושי ומובן, מכיוון שתוצאת פסקי הדין בתיקי נפתלי ואליהו היא ששמה של שרה נתניהו הוכפש. זאת, לפחות כל עוד הקביעות לא נבחנו בבית הדין הארצי לעבודה בהליך הערעור. לאור שני פסקי הדין הללו, שרה נתניהו נתפסת כיום בקרב רבים בציבור כאדם שמתייחס באופן קשה ובלתי נאות לאנשים שעובדים תחתיה.

אבל ההבנה לתחושותיו של נתניהו ביחס לפרקליטות מסתיימת כאשר הוא בוחר לתת להן ביטוי פומבי (גם אם בשיחות סגורות עם אנשי תקשורת, שכן עליו להביא בחשבון שחלק מתוכנן ידלוף). ניתן היה לצפות מנתניהו, בעיקר בימים שבהם מתנהלות חקירות של המשטרה בעניינו, שיתאפק ולא ימתח ביקורת על הפרקליטות.

במקום להביט החוצה אל מי שייצג אותו, מוטב היה שכבוד ראש הממשלה יביט אל תוך ביתו פנימה וידאג מעתה שכל אחד מהעובדים שנתון למרותו ולמרות רעייתו יזכה לתנאי העסקה הולמים וליחס הגון והולם וישמשו דוגמה ומופת לאחרים.

בפסקי הדין צוין בפירוש כי מעון ראש הממשלה הוא סביבת עובדה ייחודית השונה מסביבת העבודה המקובלת במגזר הציבורי. זאת, לאור העובדה שהמעון משמש הן כסביבת עבודה של ראש הממשלה, שהוא נבחר ציבור, והן כמעונם הפרטי של רעייתו וילדיו, שאינם עובדי מדינה ואינם כפופים לכללים החלים על העובדים. לכן, "דווקא מעון ראש הממשלה, על כל המורכבות שבו, אמור לשמש מופת ודגל לשמירה קפדנית על זכויותיהם של העובדים בו, ועל קיומה של סביבת עבודה ששוררים בה יחסים של כבוד והערכה לעובדים, או לפחות יחסי עבודה המתאפיינים באדיבות ובענייניות".