נגיד הבנק היפני: ייתכן שנוריד עוד את שיעור הריבית השלילי

הרוהיקו קורודה: "רמת הריבית השלילית במדינות האיחוד האירופי גבוהה יותר מאשר ביפן, ולכן, באופן טכני, עדיין יש מרחב לקיצוץ נוסף בשיעור הריבית השלילי שלנו"

ין יפני / צילום: רויטרס
ין יפני / צילום: רויטרס

לא מן הנמנע כי הבנק המרכזי ביפן יקצץ את הריבית השלילית במדינה עוד יותר - כך דווח היום (שבת) בעיתון סנקיי, שציטט את דבריו של נגיד הבנק היפני, הרוהיקו קורודה.

"רמת הריבית השלילית במדינות האיחוד האירופי גבוהה יותר מאשר ביפן, ולכן, באופן טכני, עדיין יש מרחב לקיצוץ נוסף בשיעור הריבית השלילי שלנו", אמר הנגיד.

בחודש ינואר האחרון, נזכיר, נקט הבנק המרכזי היפני צעד מפתיע והוריד את הריבית למערכת הפיננסית על הפיקדונות המופקדים אצלו לרמה שלילית של 0.1%-. זאת, לעומת ריבית חיובית בשיעור של 0.1% שהבנק שילם למערכת עד אז.

מדיניות ההקלה המוניטרית האגרסיבית שבה נוקט הבנק המרכזי היפני כיום כוללת ריבית שלילית על הפיקדונות ותוכנית תמריצים שבמסגרתה רוכש הבנק אג"ח בהיקף של כ-85 טריליון ין מדי חודש. זאת במטרה להאיץ את קצב הצמיחה ולהשיג יעד אינפלציה של 2%.

ביפן קיוו שמדיניות זו, שנכנסה לתוקפה בפברואר, תעודד את הבנקים להגדיל את ההלוואות, תעודד את הצריכה במדינה ותביא לאינפלציה. עם זאת, הדבר לא אירע עד כה, וקורודה כבר אמר בעבר כי הבנק המרכזי "לא יהסס לפעול וליישם צעדים מקלים נוספים במידת הצורך כדי להשיג את יעד האינפלציה".