משרד הבריאות השמיד מעל 2 טון בשר ועוף פגי-תוקף

רוב מוצרי הבשר והעוף נמצאו במרכול בנתניה, והשאר בשני מרכולים בחיפה ■ במקומות אלה נמצאו גם בשרים ועופות ללא רישיון יצרן שנשמרו בתנאי תברואה ירודים

מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי
מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי

אחרי תחקיר מקיף שפרסם "גלובס" על מכירה של מוצרי בשר ועוף פגי-תוקף ברשתות השיווק, מתברר כי היקף התופעה באטליזים הפרטיים אינה פחותה.

בסוף השבוע שעבר השמיד משרד הבריאות כ-2 טונות של מוצרי בשר ועופות במרכול "סופר בונוס" ברחוב פינסקר בנתניה. בביקורת שערכו מפקחי משרד הבריאות במקום נמצאו בשרים ועופות פגי-תוקף וכן בשרים ועופות שנארזו ללא רישיון יצרן, ללא סימון כנדרש ובתנאים תברואה ירודים. 

כמה ימים קודם לכן הושמדו מוצרים בשני אטליזים בחיפה. באטליז של מעדני רוסמן, הפועל ברחוב חלוצי התעשייה, הושמדו 100 ק"ג של בשר ועוף. בסמוך הושמדו כ-60 ק"ג מוצרי בשר והודו באטליז במרכול קשת טעמים, הפועל ברחוב האצטדיון. בביקורת שערכו נציגי משרד הבריאות בשני המקומות נמצאו מוצרים פגי-תוקף וכן מוצרים שיוצרו ללא רישיון יצרן ובתנאי תברואה ירודים.

לפני ימים אחדים פרסם "גלובס" תחקיר מקיף שחשף את השיטות למכירת מוצרי בשר ועוף פגי-תוקף לצרכנים. מדובר באוסף עדויות של קצבים ועובדים ברשתות שיווק שונות, שחשפו את השיטות המונעות מהצרכנים לדעת כי הם רוכשים מוצרים שאינם ראויים למאכל אדם.

 

כך, בשר פג-תוקף נטחן ומעורבב עם בשר טחון שבתוקף. בשר קפוא שהופשר ותוקפו ל-48 שעות בלבד, מוקפא שנית ונמכר שוב לאחר הפשרה. עוף שפג תוקפו מפורק לחלקים, ואלה מעורבבים עם חלקי עוף טריים ונמכרים יחד. כרעיים שפג תוקפם מפורקים ונמכרים כפרגיות. חלקי עוף שיש להם ביקוש יתר בחגים, כמו כבד ולבבות, נרכשים מראש, מוקפאים ונמכרים לאחר הפשרה כטריים. חלקי עוף פגי-תוקף עוברים תיבול על-מנת להפיג את הריח הרע ונמכרים כעוף מתובל או כמעורב. "הארכת" התוקף על-ידי שימוש במדבקות של משלוחי עוף שהתקבלו יום או יומיים לאחר מכן.

עוד חשף התחקיר כי מדובר בשיטות שעוברות מקצב לקצב ומרשת לרשת, כשמאחוריהן עומד מניע כספי. הקצבים נמדדים על הרווחים של המחלקה ועל כמות הפחת שהוא מרכיב המשפיע באופן ישיר על הרווח. לקצבים יש מניע לצמצם את כמות הפחת, והדבר מושג בשיטות מירמה ועל חשבון הצרכנים.

לפחות בשתי רשתות שיווק מדובר במעשים שלפחות חלקם ידועים לבעלי הרשת. בעל אחת מרשתות השיווק הפופלריות טען בפני "גלובס" כי הבשר פג-התוקף שנמצא באחד הסניפים שלו יועד להחזרה לספק, משום ש"יש לי הסכם החזרה עם הספק". לפי החוק, חל איסור מוחלט להחזיר סחורה פגת-תוקף, וחל איסור מוחלט להעלות אותה על משאית עם מוצרים בתוקף.