חשד: הביאו ארצה כבדי שמיעה והעסיקו אותם בכפייה כקבצנים

לפי החשד, 6 ישראלים כלאו את הזרים ממזרח אירופה בדירה בנתניה, ביצעו כלפיהם עבירות אלימות וגבו חלק ניכר משכר עבודתם כקבצנים

קבצנית, נדבות / צילום: שאטרסטוק
קבצנית, נדבות / צילום: שאטרסטוק

אם סברתם שהעבדות חלפה-עברה לה מן העולם ואיננה קיימת עוד היום, ודאי שלא בישראל, כדאי לכם לקרוא את ההודעה ששחררה משטרת ישראל הבוקר (ב'), תחת הכותרת "חשיפת חשד לסחר בבני אדם בתעשיית הקבצנים, כבדי השמיעה והדיבור".

המשטרה מדווחת על מעצרם של 6 גברים, החשודים בכך שהפעילו רשת ש"ייבאה" אנשים הסובלים מלקות שמיעה ודיבור ממזרח אירופה לישראל, כדי שאלה יועסקו בכפייה בישראל כקבצנים ויעבירו את מרבית הנדבות שהם אוספים למפעילי הרשת.

"השישה חשודים בכך שהפעילו רשת להבאה והעסקה של כבדי שמיעה ודיבור ממזרח אירופה כקבצנים, תוך ביצוע שורת עבירות חמורות, ובהן סחר בבני אדם, כליאת-שווא, עבודות כפייה, תקיפה, אינוס, עיכוב דרכון וקשירת קשר לפשע", נכתב בהודעת המשטרה.

במסגרת החקירה אותרו עד כה כ-10 קורבנות הרשת, שהוחזקו בדירה באזור נתניה. הקורבנות הועברו למקלט המיועד לקורבנות סחר בבני אדם.

החשודים הם תושבי ראשון-לציון, אשקלון ונתניה, ושמם אסור בשלב זה לפרסום. הם יובאו היום להארכות מעצר בבית משפט השלום בראשון-לציון.

חשד לתקיפה מינית

מהמשטרה נמסר כי החקירה החלה בעקבות פעילות יזומה של פקחי רשות האוכלוסין וההגירה, ובעקבות שיתוף-פעולה עם הגורמים המקצועיים במשרד לביטחון פנים ובמשטרה.

"ממצאי החקירה הסמויה ביססו חשד לכך שמספר מעורבים הביאו ארצה והעסיקו שלא כדין כבדי שמיעה ודיבור ממזרח אירופה, אשר הגיעו לארץ באשרת תייר, שתוקפה פג זה מכבר", נכתב בהודעה. "מממצאי החקירה עולה אף כי הקורבנות מועסקים כקבצנים המבקשים נדבה באמצעות פתקים אודות מצבם וחלוקת בובות, תוך שמופעלים כלפיהם בשיטתיות על-ידי החשודים אלימות,סחיטה ואיומים".

עוד נמסר כי לפי החשד, מפעילי הרשת נוהגים לשכן את קורבנותיהם בדירות ומחזיקים בדרכוניהם, תוך כדי שהם "מבצעים כלפיהם עבירות אלימות וגובים מהם חלק ניכר משכר עבודתם כקבצנים". במקרה אחד - כך דווח - נחקר חשד לתקיפה מינית של אחת הקורבנות.

"משטרת ישראל ורשויות האכיפה רואות בחומרה רבה את הניצול המחפיר של הקורבנות ומוגבלותם לצורך השגת רווח כספי", מסרה המשטרה, "לא כל שכן את הפעלת האלימות כלפיהם ואת החזקתם בכפייה. המשטרה ורשויות האכיפה יפעלו באופן נחוש לחשיפה, חקירה ומיצוי דין עם מבצעי עבירות אלה".

שיעבוד מיני

תופעת הסחר בבני אדם אינה נדירה כפי שרבים סבורים. אף שממדיה אינם ידועים, ארגונים ורשויות שונים ברחבי העולם ניסו להעריך את היקף התופעה, וההערכות לגבי מספר האנשים המשועבדים לאחר שנמכרו ברחבי העולם נעות בין מיליוני לעשרות מיליוני קורבנות. לפי מחקרים, חלק ניכר מהתופעה נוגע למסחר בנשים לצורכי שיעבוד מיני.

בישראל נחשפו בעבר רשתות למסחר בנשים לצורכי מין, דוגמת זו שבראשה עמדו העבריינים רמי סבן ודודו דגמי. סבן נדון ל-18 שנות מאסר, ואילו דגמי חתם על הסכם עד מדינה, הפליל את שותפיו לפשע, וכיום הוא אזרח חופשי. דגמי "הלבין" את עסקיו כשהשקיע את כספיו בעסקים לגיטימיים, בין היתר בחברת הנדל"ן Urban הבונה למגורים ברחבי גוש דן. לקוחות החברה אינם מודעים, לרוב, שהם קונים דירה מחברה שהוקמה בידי סוחר נשים.