"למרות הסטרימינג, הנוער חוזר לתקליטי הוויניל כדי להיות מורד"

"הביטלס תמיד עושים עסקים טובים", אומר רינגו סטאר, מתופף הלהקה שהצטרפה לא מזמן לספוטיפיי, אך לדעתו אמנים רבים לא מתוגמלים כראוי, ולחדשים קשה לפרוץ

רינגו סטאר / צילום:רויטרס
רינגו סטאר / צילום:רויטרס

250 מיליארד הזרמות בספוטיפיי בתוך חודש - זהו שיא נוסף ששברו הביטלס, שהצטרפו לשירותי הסטרימינג בימים האחרונים של שנת 2015. על-פי ההערכות, פחות מ-20% מהמאזינים דרך הסטרימינג נולדו כאשר הלהקה פעלה, אבל זה לא מפריע לחיפושיות להיות הלהקה הכי מפורסמת בעולם, למרות ששניים מחבריה כבר אינם בין החיים, ושהיא בכלל התפרקה לפני כמעט 5 עשורים. 

בגיל 76, ריצ'רד סטארקי ג'וניור, המוכר יותר כרינגו סטאר, המתופף של הלהקה האגדית, עדיין מופיע מסביב לעולם. בתחילת החודש שעבר הוא הופיע בתיאטרון היווני בלוס אנג'לס, ובחודש אוקטובר הוא ירחיק עד ליפן ולדרום קוריאה. מבחינתו הקידמה - כלומר ההצטרפות לסטרימינג, גם למי שהתחיל כשבוויניל עוד היה חור - היא בלתי נמנעת, שלא לומר מתבקשת.

- מדוע החלטתם להציע סוף-סוף את יצירותיכם בשירותי סטרימינג?

"אנחנו פשוט מתאימים את עצמנו לתקופה הנוכחית. התחלנו עם תקליטי הוויניל, ואז יצאו התקליטורים, מה שהיה טוב עבורנו מבחינה פיננסית, כי זה לא היה בחוזה. בסופו של דבר עברנו לתקליטורים. הגענו לשם די באיחור. איחרנו גם לאייטיונס, אבל הגענו לשם כדי שאתם תוכלו לקנות את השירים. סטרימינג זה עסק אדיר כעת, אז אנחנו מתקדמים הלאה. מי יודע מה יהיה הדבר הבא? על מה יחשוב קניה ווסט?".

- איך אתה מאזין למוזיקה? בסטרימינג או מקשיב לתקליטי ויניל ולתקליטורים?

"בבית אני מקשיב בכל דרך. אני אוהב את אייטיונס, ולמרות שהחיפושיות זמינים בסטרימינג, עדיין לא האזנתי בדרך הזאת ממש בעצמי. אם אני במכונית, אני בדרך-כלל מאזין לרדיו, 88.5 נורת'רידג' (KCSN FM, שמפעילה אוניברסיטת מדינת קליפורניה בנורת'רידג'). זה ערוץ שאני אוהב בגלל שהוא כל-כך מגוון".

האם הסטרימינג הרג את כוכבי הוויניל? סטאר מדגים למה זה לא יקרה. "באחד הלילות האחרונים ישבתי עם חברים שהילד שלהם, בן 18, קונה תקליטורים ותקליטי ויניל", הוא מספר. "בני-הנוער חוזרים לוויניל כדי להיות מורדים. היו להם תקליטורים והזרמות וכל הדברים האלה, והם חוזרים לוויניל".

- מה דעתך על הסכסוכים בין אמנים לשירותי סטרימינג ועל טענות האמנים שהתגמול שהם מקבלים נמוך מדי?

"אני מעדיף לתמוך באמנים. שמעתי שלאמן אחד היו 12 מיליון הזרמות, והוא קיבל צ'ק בסך 5 דולר, וזה לא הוגן. אני לא מדבר עלינו, הביטלס - אנחנו עושים עסקים טובים, ויש לנו את הכוח שמאפשר לנו לסגור עסקה מראש.

"לאמן שרק מתחיל את דרכו, אין מועדונים שבהם הוא יכול לבצע. המקומות האלה נעלמים. עכשיו זה קשה מאוד. כלהקה, קל יותר להפוך לסלבריטי במשך 4 חודשים בתוכנית טלוויזיה מאשר לעבוד קשה. אנשים חושבים שזה קרה מעצמו - פשוט התעוררנו בוקר אחד והיינו הביטלס. זה לא נכון. עבדנו קשה מאוד והשקענו את הזמן הנדרש".

- האתגרים שעומדים בפני אמנים בראשית דרכם הם השינוי הגדול לעומת התקופה שבה החלו הביטלס?

"כן. היום אם אתה רוצה 'לעשות חימום' ללהקה מוכרת, אתה חייב לשלם. פעם עשיתי סבב הופעות רינגו, ובכל הופעה הייתה לי להקה מקומית שפתחה את המופע עבורנו - רק כדי להעניק להם חשיפה. היום אף אחד לא עוזר לאף אחד".

- לכן הצבעת בעד הברקזיט?

"הצבעתי בעד הברקזיט כי חשבתי שהאיחוד האירופי הוא רעיון אדיר, אבל לא ראיתי שהוא הולך לאנשהו לאחרונה. יש בלגן, וכולנו תקועים עם אנשים שרוצים לעשות הסדרים עבור המדינה שלהם ולא חושבים על המדינות האחרות. בריטניה צריכה להיות בחוץ ולעמוד שוב על הרגליים שלה".

- מכיוון שאתה תמיד בסבב הופעות, האם תלך לראות את פול מקרטני בפסטיבל Desert Trip בתחילת אוקטובר?

"לא, כי אני אהיה ביפן. הם קבעו את זה אחרי שכבר הייתי תפוס".

- האבנים המתגלגלות יופיעו. הם אחת הלהקות שממשיכות לערוך סיבובי הופעות. אם הביטלס עדיין היו מתפקדים, הייתם עורכים סיבובי הופעות?

"כן, היינו מתגברים על הקשיים שלנו ויוצאים שוב לדרך".

- בטח הייתם מקבלים צ'ק נאה.

"קרוב לוודאי. אבל לא היינו עושים את זה כדי לקבל כסף. מה שחשוב הוא ההופעה עצמה".