התוכנית שתוציא ממתחם הבורסה בר"ג את מכוני הליווי

לפי התוכנית, מתחם הבורסה בר"ג יגדל פי 2.5 לכ-1.75 מיליון מ"ר, ייבנו מעונות לסטודנטים, ויורחבו אזורי המסחר ■ יו"ר הוועדה המקומית: "הגדלת ההכנסות מהארנונה תחזור לתושבים"

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי
מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הוועדה המקומית תכנון ובנייה רמת גן תוכנית רחבת היקף למתחם הבורסה בעיר. לפי התוכנית, מתחם הבורסה שבו כיום כ-750 אלף מ"ר, יגדל לכ-1.75 מיליון מ"ר (שטח עיקרי). המשמעות: מתחם הבורסה העתידי יכיל שטח גדול פי 2.5. מתוך השטח, לא פחות מ-1.4 מיליון מ"ר יהיו מיועדים לתעסוקה, עד 120 אלף מ"ר למסחר וכ-1,000 חדרי מלון.

עוד קובעת התוכנית כי במגרש בבעלות העירייה ורשות מקרקעי ישראל, על גדות האילון, בשטח חניה הצמוד לבניין רוגובין תדהר, ייבנה פרויקט להשכרת דירות לטווח ארוך שיכלול כ-250 דירות במתכונת זאת, בנוסף לשטחי מעונות סטודנטים, תעסוקה ומסחר.

על התוכנית עמלים בעירייה מזה כשנה יחד עם אדריכל דודי גלור, ולפיה יחולק המתחם לארבעה מתחמי משנה: מתחם בנייה גבוהה מאוד, מתחם בנייה גבוהה, מתחם בנייה מרקמית ושני מתחמי פינוי בינוי. לכל אחד מסוגי המתחמים מוגדר תמהיל שימושים (תעסוקה, מסחר, מלונאות, מגורי סטודנטים וצרכי ציבור) מפתח זכויות בנייה וגובה, והתנאים למימושם. מכוח תוכנית זו ניתן יהיה לאשר תוכניות מפורטות בסמכות הוועדה המקומית רמת גן כחלק מהתכנון, בטבעת הפנימית של מתחם הבורסה, הכוללת מגרשים קטנים ונמוכים, ייבנו בניינים גבוהים, באופן שיפנה חלק מהשטחים ויאפשר תכנון מיטבי של האזור.

אזור הבורסה ידוע כמתחם של מכוני ליווי, שהעירייה מנסה להוציא אותם כבר שנים, והתוכנית החדשה מגבילה אותם במסגרת השימושים המותרים. בעירייה מדגישים כי כבר כעת מכונים רבים עזבו את המתחם, ומקווים שהשדרוג הנדלני ישכיח לחלוטין את הדימוי הזול והפלילי שדבק במתחם. בינתיים, כבר כיום משנה מתחם הבורסה את פניו, והעירייה מבצעת בו עבודות שיפוץ. עד כה, שופץ רחוב אהליאב, מסתיים שיפוץ נרחב ברחוב תובל, במהלך השנה הקרובה צפוי גם שדרוג רח' הרקון שיהפוך למדרחוב, ללא תנועת כלי רכב. עבודות השיפוצים הללו נאמדים בלמעלה מ-30 מיליון שקל.

מבחינה כספית מדובר בתוכנית שהיא גם בוננזה כלכלית לעיריית רמת גן. אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, העריך מ"ר במתחם ב-12-15 אלף שקל לפני מ"ר לקנייה ו-80 שקל להשכרה. לפי הערכה זאת, מימוש מלוא הזכויות בתוכנית, יניב לעיריית רמת גן לא פחות מ-6.5 מיליארד שקל.

עו"ד אביבית מאור נמרודי, סגנית ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית בר"ג, אמרה: "התפיסה העירונית בר"ג קובעת כי במקום להתפרס על שטחים נוספים ולהשתמש בעתודות קרקע החשובות לעתידה של העיר, יש לדאוג קודם כל לשיפור הקיים ולמיצוי הפוטנציאל בכל מתחמי העיר. כך גם במתחם הבורסה. העירייה הציבה לה למטרה להביא את המתחם למיצוי מלא של ההזדמנויות הכלכליות והעסקיות הטמונות בו, באופן שיביא גם להגדלת הכנסות העיר מארנונה, ובכסף שיחזור לתושבים בעבודות תשתית, פיתוח ועוד. פיתוח מקומות הבילוי במתחם הבורסה, המרוחק ממגורים, יאפשר לנו להעניק לתושבים מתחם בילוי חדש שכמותו עוד לא היה בעיר".

צוות התכנון של התוכנית כולל את מינהלת הבורסה בראשות אמנון בוץ, החברה הכלכלית לפיתוח רמת גן בראשות מ"מ מנכ"ל מר קובי בן עטר, מהנדסת העיר עליזה זיידלר גרנות, אדריכלית העיר שרון שפר.

למעונות הסטודנטים משקל רב בתוכנית, והם יהיו פזורים ברחבי המגדלים שיאופיינו בעירוב שימושים. כדי שלסטודנטים יהיה מקום לבלות, מדיניות העירייה הנוכחית שמשלימה את התוכנית קובעת כי מסי הארנונה לפאבים ייחתכו ב-50%.

ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר הוסיף כי "העירייה אישרה הנחה בארנונה לבעלי פאבים במתחם, במטרה לעודד אותם ולקדם את המקום".