ארבעה מהבנקים הגדולים בעולם מפתחים מטבע דיגיטלי חדש

UBS, דויטשה בנק, סנטנדר ו-BNY מלון ישתפו פעולה במטרה לפתח אמצעי שיפתח צווארי בקבוק במסחר הנוכחי בין בנקים למוסדות ■ מטבעות וירטואליים – מה זה בכלל?

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

ארבעה בנקים מהגדולים בעולם יפתחו במשותף סוג חדש של מזומן דיגיטלי, שהם מאמינים שיהפוך לתקן לסליקה והסדרה של מסחר פיננסי על בסיס הטכנולוגיה שמאחורי הביטקוין, blockchain.

המהלך, שהוכרז היום (ד'), הוא אחת הדוגמאות הקונקרטיות ביותר לשיתוף-פעולה ממשי בין בנקים בטכנולוגיית blockchain ספציפית, כדי לרתום את הכוח של רשתות מחשבים מבוזרות, ולשפר את היעילות בצווארי הבקבוק של השוק הפיננסי.

"המסחר העכשווי בין בנקים למוסדות הוא קשה, גוזל זמן ויקר, וזו הסיבה שלכולנו יש משרדי מנהלה גדולים", אמר חוליו פאורה, מנהל המחקר, הפיתוח והחדשנות בסנטנדר. "זהו ניסיון להחליק את המסחר ולייעל אותו".

טכנולוגיית blockchain היא מערכת מורכבת של אלגוריתמים שמאפשרת למטבעות מקודדים, כמו הביטקוין, להיסחר ולקבל אישור אלקטרוני במערכת מחשבים ללא ניהול ספר חשבונות מרכזי.

הבנקים, שהיו תחילה ספקניים בשל חששות מהונאות, בודקים היום איך לנצל את הטכנולוגיה החדשה כדי לזרז הסדרים וסליקה במערכות שלהם, ולשחרר הון של מיליארדי דולרים שקשור כעת לתמיכה במסחר בשוקי ההון העולמיים.

העלות הכוללת של ההסדרים והסליקה של עסקאות פיננסיות בעולם נאמדת ב-65-80 מיליארד דולר בשנה, לפי דוח מהשנה שעברה של חברת Oliver Wyman.

בעולם קיימות כבר כמה מערכות מזומנים דיגיטליים בשלבי פיתוח. Setl, קבוצה מלונדון שנוסדה על ידי משקיעי קרנות גידור ומנהלי מסחר פיננסי בשנה שעברה, מנסה גם היא להסדיר תשלומים כספיים בכסף דיגיטלי שיהיה קשור ישירות לבנקים מרכזיים. סיטיגרופ עובד על מטבע שלו, "סיטיקוין", וגולדמן זאקס הגיש בקשת פטנט ל-SETLcoin שיאפשר סליקה כמעט מיידית של העברות כספים. גם לג'יי. פי מורגן פרויקט דומה.

מטבע הסדרת השירות (utility settlement coin), שמבוסס על פתרון שפותח על ידי קלירמטיקס טכנולוג'יז, מיועד לאפשר למוסדות פיננסיים לשלם על ניירות ערך כולל אג"ח ומניות בלי להמתין להעברת הכספים המסורתית. הבנקים ישתמשו במטבעות דיגיטליים שיהיו המירים ישירות למזומן בבנקים מרכזיים, ויחסכו את הזמן ואת עלות ההסדר והסליקה שאחרי העסקה.

המטבעות, שאפשר יהיה להמיר למטבעות שונים, יאוחסנו תוך שימוש ב-blockchain או טכנולוגיית ספר חשבונות מבוזר, מה שיאפשר להם להיות מוחלפים במהירות בניירות הערך שנקנים ונמכרים באמצעותם.

"יש צורך בצורה כלשהי של מזומן דיגיטלי בספר החשבונות הזה, כדי לקבל את היתרונות המרביים מהטכנולוגיות הללו", אמר היידר ג'פרי, מנהל יחידת החדשנות הטכנולוגית ב-UBS. "מה שזה מאפשר לנו לעשות הוא לבטל את הזמן שההליכים הללו דורשים, כמו ההמתנה להגעת התשלום. זה משחרר את ההון שלכוד בתהליך הזה".

הוא אמר עוד שצוות הפרויקט יקדיש את השנה הבאה לקבלת אישורים ולשיתופי-פעולה עם רגולטורים ובנקים מרכזיים, כדי להיערך להשקה מסחרית "מוגבלת ובסיכון נמוך" בתחילת 2018. חברי הקונסורציום מתכננים גם לטעון שהמערכת החדשה תשפר את השקיפות עבור הרגולטורים.

הפדרל ריזרב האמריקאי, הבנק אוף אינגלנד והבנק המרכזי של קנדה הם בין הבנקים המרכזיים שבוחנים את היתרונות הפוטנציאליים של מטבעות דיגיטליים. החששות כוללים נושאי אבטחה והשלכות על יציבות הבנקים.