שמונה שבועות לאחר הרשעת נוחי דנקנר בהרצת מניות אי.די.בי. אחזקות:

בבית ההשקעות טוענים כי יש "חשש ממשי שההחלטה התקבלה בניגוד לדין ותוך הפרת חובת הזהירות והנאמנות" דורשים לקבל את פרוטוקול הדיון בדירקטוריון והעתק מהמסמכים

חברת המזון ויליפוד השקעות נדרשת לתת הסברים על השתתפותה במהלך גיוס ההון של נוחי דנקנר ב-2012 שזכה לכינוי "הנפקת החברים" ובעקבותיו הורשע דנקנר בהרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות. היום דיווחה לבורסה ויליפוד, שנשלטה אז על-ידי האחים צבי ויוסי ויליגר, כי אמש התקבל אצלה מכתב מחברת ניהול קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אלטשולר שחם, ובו בקשה לקבל הבהרות בקשר עם רכישת מניות אי.די.בי אחזקות בסכום כולל של 9.5 מיליון שקל, שביצעה ויליפוד בפברואר 2012.

אלטשולר שחם קרנות נאמנות, שמחזיקה כיום מניות ויליפוד בשווי של כ-2 מיליון שקל, מעלה במכתבה חשש לגבי אופן קבלת ההחלטות שהובילו לרכישת מניות אי.די.בי בידי ויליפוד. כבעל מניות, מגדירה אלטשולר קרנות את ההשקעה כפסולה וככזו שהסבה לויליפוד ולבעלי מניותיה נזק כספי.

המכתב הועבר מיידית לעיון הדירקטורים של ויליפוד ואלו יידרשו לתת דעתם על תוכנו ולבחון את השאלה האם מוסדות החברה פעלו כשורה בעת קבלת ההחלטה. בדירקטוריון ויליפוד מכהנים כיום שמונה דירקטורים, כאשר מתוכם שני דירקטורים חיצוניים שכיהנו גם בתקופת ההשקעה באי.די.בי - ישראל אדלר ושלומית פן. השניים היו חברים אז, ועדיין חברים היום, גם בוועדת הביקורת של ויליפוד.

ב-23 בפברואר 2012, השלימה אי.די.בי אחזקות גיוס של 321 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, שזכתה כאמור לכינוי "הנפקת החברים", בשל השתתפותם הערה של מקורבי נוחי דנקנר מהמגזר העסקי בהנפקה. רשות ני"ע פתחה בחקירה עקב המסחר הער במניית אי.די.בי בימים שלפני ההנפקה, חקירה שהפכה לימים לכתב אישום כנגד דנקנר על הרצת מניות החברה לקראת ההנפקה.

פגישה לילית בין דנקנר לויליגר

דנקנר, כך התברר במשפט, פעל בשיתוף פעולה עם הברוקר איתי שטרום וחברה שבבעלותו, כדי שאלו ירכשו מניות אי.די.בי טרם ההנפקה, כאשר את המניות שנרכשו הם מכרו אחר כך ל"חברים" של דנקנר שהתעניינו בהשקעה בחברה. דנקנר טען לחפות אבל הורשע ב-4 ביולי השנה בידי שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א, חאלד כבוב. מפסק דינו החריף של השופט עלתה גם השאלה האם "החברים", או לפחות חלקם, היו מודעים לאפשרות שהפנייתם לשטרום מהווה למעשה עברה על החוק.

במיוחד התייחס השופט לפגישה לילית שהתקיימה בביתו של דנקנר ושבה נכחו הוא, יוסי ויליגר ושטרום, ובתכתובת הווטסאפ שהתנהלה לאחריה בין דנקנר לבין יוסי ויליגר. ויליגר שלט כאמור באותה תקופה בויליפוד יחד עם אחיו צבי ויליגר, ואף כיהן כיו"ר שלה.

לפי מכתבה של אלטשולר קרנות, ב-21.2.12 החליט דירקטוריון ויליפוד על רכישת מניות אי.די.בי אחזקות בסכום של עד 10 מיליון שקל, ובהמשך הסמיך את יוסי ויליגר להוציא החלטה זו אל הפועל. לטענתה, ועל פי המתואר בהכרעת דינו של נוחי דנקנר, במסגרת פגישה זו ו/או בעקבותיה, סוכם בין דנקנר לויליגר כיצד תבוצע בפועל ההשקעה באי.די.בי.

"למחרת רכשה החברה - בבורסה, מחוץ לבורסה ובמסגרת הנפקת הזכויות - מניות אי.די.בי בסך כולל של כ-9.5 מיליון שקל (מתוכן מכרה עוד באותו היום 11 אלף ע"נ מניות בסך של כ-500 אלף שקל)", כותבת אלטשולר קרנות באמצעות עורכי דינה. חודשים אחדים לאחר ההנפקה הודיעה אי.די.בי אחזקות כי לא תוכל לעמוד בפירעון התחייבויותיה והחלה לשאת ולתת עם מחזיקי האג"ח שלה על הסדר חוב, שבעקבותיו איבד דנקנר את השליטה בחברה, אשר הפכה לשלד בורסאי.

באלטשולר קרנות מעריכים כי כל השקעתה של ויליפוד ירדה לטמיון, ומציינים כי לא ברור כלל מדוע הוחלט לבצעה. לדבריהם, "עולה חשש ממשי שההחלטה להשקיע במניות אי.די.בי התקבלה בדירקטוריון החברה בניגוד לדין ותוך הפרת חובת הזהירות והאמונים של נושאי המשרה בה". משכך, דורשים באטלשולר קרנות לקבל את פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון, העתק מהמסמכים שהוצגו בישיבה לקראת החלטתה ההשקעה, וכל תכתובת אחרת שנוהלה בין נושאי המשרה בנוגע אליה.

באלטשולר קרנות גם מבהירים כי אם לא יתקבלו המסמכים, היא תבחן אפשרות לפנות לביהמ"ש בבקשה לאישור תביעה נגזרת וגילוי מסמכים בגין המעשים.

שנתיים לאחר הנפקת החברים באי.די.בי עברה השליטה בויליפוד מהאחים ויליגר לידי איש העסקים אלכסנדר גרנובסקי, אותו ביקש קודם לכן דנקנר לצרף לגרעין השליטה בפירמידת אי.די.בי אחזקות, בניסיון שלא צלח לשמור על השליטה בה.

אלא שבהמשך נקלע גרנובסקי לקשיים והעביר את השליטה בפירמידת החברות שמחזיקה בויליפוד למקורבו גרגורי גורטבוי, שגם הוא מתקשה בהעברת יתרת התשלומים הקשורים לרכישת השליטה ב-BSD (לשעבר אמבלייז), החברה האם של ויליפוד. הקשיים של בעלי השליטה פתחו מאבק שליטה חדש על ויליפוד, כאשר בין המתמודדים על השליטה גם האחים ויליגר (שגרפו בעבר מאות מיליוני שקלים ממכירת השליטה לגרנובסקי ועוד קודם לכן לארקדי גאידמק).