בבזק מעריכים שהבית החכם יהיה מנוע צמיחה עתידי

למרות החזרות של מצלמות והיעדר הסתערות מצד הלקוחות על חיישני התאורה והמזגנים למיניהם, בשורה התחתונה בבזק מרוצים

בית חכם / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
בית חכם / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

חברת בזק זכתה לאחרונה לביקורות חיוביות על המהלכים השיווקיים החדשים שיזמה בתחום העיר החכמה ובתחום הבית החכם. בזק  משווקת פתרונות שבכל העולם לומדים למכור ויש לציין שמפעילים רבים במדינות רבות עדיין לא עלו על המודל העסקי המושלם לשיווק שירותים אלה. במלים אחרות כולם עוסקים בסוג זה או אחר של ניסוי ותהייה אחר החיבור בין הצרכים האמיתיים של הלקוחות לטכנולוגיה שכבר קיימת.

בשל כך אולי לא מפתיע לגלות שבחלק מהנושאים שמשווקת בזק בתחום הבית החכם - לא נרשמת הסתערות רבתי של לקוחות. כך למשל בתחום המצלמות הביתיות שבזק החלה לשווק בשנה שעברה. לצד מכירות של אלפי מצלמות, נרשמו החזרות של כמה אלפי מצלמות. בזק מוכרת את השירות במחיר של 19.90 שקל לחודש, כולל תמיכה והתקנה וכו', אך כאשר לקוחות מגלים שהם יכולים לקנות מצלמה לבית ב - 20 דולר, הם מבינים שהשירות שבזק מוכרת להם מאד יקר באופן יחסי. 

לאחרונה בזק שינתה את המודל והחלה למכור את החיישנים בנפרד, בעקבות גל ההחזרות. בתחילת הדרך היא צירפה למצלמה את חיישן הדלת, כחלק מהחבילה, אבל כעת, משהתרבו ההחזרות המודל שונה למכירה.

נכון, בזק לא מוכרת "מצלמה" היא מוכרת תפיסה שלמה של שירותים לבית שהמצלמה היא רק אחת מהן. לכן בבזק מתקוממים כאשר מדברים על מצלמות, ודורשים שניקח בחשבון שלאותה מצלמה יש שורה של חיישנים שמהווים פלטפורמה חדשה של שירותים שיהוו בעתיד את אחד ממנועי הצמיחה של החברה.

חשבון גס מראה שאם בזק תצליח בשנה הבאה למכור 80 אלף ערכות במחיר ממוצע של 20 שקלים לחודש, היא תכניס 1.6 מיליון שקל בחודש שבשנה מדובר על קרוב ל - 20 מיליון שקל. במונחים של בזק זה אולי לא גבוה אבל זה גם לא מעט. מההכנסות יש לנכות את עלות המוצר שבזק מסבסדת, את שירות הטכנאים והתיקונים, תחזוקת המערכת וכו'. בקיצור רווח גדול אין כאן לעת עתה, אבל אסטרטגיה יש וככל שלקוחות ירכשו יותר שירותים, חיישנים מהפלטפורמה, ההכנסה הממוצעת תצמח והפוטנציאל נראה מבטיח גם אם עכשיו זה לא משתקף כרגע בדוחות.

 

במקביל, לצד המצלמות השיקה בזק לאחרונה גם את החיישנים למזגנים ולתאורה, שניתנים להפעלה מרחוק. גם כאן, היקף הביקוש לשירותים לא גבוה בלשון המעטה ונראה שלצד ההשקעה בקמפיין המושקע הלקוחות לא מסתערים על השירותים, ואולי גם כאן אחת הסיבות נובעת מזה שהציבור לא מוכן עדיין לשלם על שירותים שהוא לא ממש מרגיש שהוא צריך, או שיש בשוק תחליפים הרבה יותר זולים.

השאלה האם השירותים מצליחים או לא היא לפיכך מוקדמת. מצד אחד ברור שמדובר בניסיון לחנך את הציבור ולתפוס מעמד של מובילת שוק, אך מצד שני נשאלת השאלה לגבי העלות למשתמש. בזק טוענת שמערכת בית חכם בשוק הפרטי עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים, בעוד היא שמה את כל המוניטין שלה על שירות יציב ואיכותי שמעניק ללקוח אחריות ותחושה שיש תמיכה למוצר.

בבזק היו שמחים מאד לראות הכנסות של כ - 20 מיליון שקל בשנה בשלב הראשון. מבחינת בזק אם בתוך שנה הם יגיעו למספר הזה שבעתיד עוד יגדל, מדובר בבשורה חיובית מאד מבחינת החברה.