לאחר קריסה של כ-80%: מקרוקיור מסיימת את דרכה בנאסד"ק

חברת ריפוי הפצעים תמזג לתוכה את חברת Leap Therapeutics, והמשקיעים במקרוקיור יחזיקו 31% מהחברה הממוזגת

ניסים משיח / צילום: תמר מצפי
ניסים משיח / צילום: תמר מצפי

חברת ריפוי הפצעים הישראלית מקרוקיור  מתמזגת עם Leap Therapeutics האמריקאית - כך הודיעה החברה אתמול. זאת לאחר ששני הניסויים הקליניים שערכה החברה נכשלו. המשקיעים במקרוקיור יקבלו 31% מהחברה ממוזגת. בעקבות ההודעה עלתה אמש מניית החברה 66% בנאסד"ק למחיר של 2 דולר המשקף שווי חברה של 34 מיליון דולר - נמוך ב-80% ממחיר ההנפקה בנאסד"ק לפני שנתיים.

הפעילות וההנהלה של החברה הממוזגת יהיו של ליפ האמריקאית, המפתחת תרופות בתחום האימונו-אונקולוגיה - טיפול בסרטן באמצעות גיוס מערכת החיסון, כך שמקרוקיור בעצם מסיימת את חייה. ליפ היא בעלת סיכוי להוביל את הקטגוריה החדשה של אימונו-אונקולוגיה ובין משקיעיה נמצאות קרן Healthcare Ventures וחברת התרופות אלי לילי.

נאסד"ק כבר אינה פתוחה כבעבר להנפקות ביומד, כפי שהייתה בעת הנפקת מקרוקיור ב-2014, וזו הזדמנות עבור ליפ להפוך לציבורית. החברה הממוזגת תיהנה מהמזומן שנותר בידי מקרוקיור, בנוסף להשקעה מטעם המשקיעים המקוריים של ליפ - כך שבסופו של דבר יהיו בידיה 30 מיליון דולר בעת השלמת העסקה.

מקרוקיור הוקמה ב-2009 על ידי זאב ברונפלד וקרן פונטיפקס על בסיס טכנולוגיה של פרופ' דוד דנון שכבר הייתה מאושרת לשיווק בישראל. עוד לפני הקמת החברה, הטכנולוגיה קיבלה אישור לשיווק לאחר שמרפאתו של דנון הראתה יעילות בטיפולים בפועל, אך היא מעולם לא עברה ניסוי מסודר הכולל קבוצת ביקורת. משקיעים נוספים בחברה היו קרן ויולה, והמיליארדר הגיאורגי יצחק (וויצ'סלב) מירילשווילי, שבין היתר פעל בתחום חיפושי הנפט בישראל באמצעות השקעה בחברת הכשרה אנרגיה. כל המשקיעים הללו עדיין מחזיקים במניותיהם בחברה.

בסוף יולי 2014 ביצעה מקרוקיור הנפקה ראשונה בבורסת נאסד"ק, שהייתה באותה תקופה פתוחה באופן חסר תקדים לחברות מתחום הביומד. מקרוקיור גייסה 53 מיליון דולר לפי שווי של 163 מיליון דולר אחרי הכסף, בהנפקה שנסגרה במחיר של כ-30% מתחת לשווי המבוקש. את ההנפקה הובילו החתמים קרדיט סוויס, ג'פריס, נמורה ואופנהיימר. מנכ"ל החברה היה ניסים משיח, שהיה מספר שתיים באומריקס כשזו נמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2008 תמורת 438 מיליון דולר.

מקרוקיור עמדה בעת ההנפקה לפני שני ניסויי שלב III, שהיו אמורים להוביל אותה לרישום לתרופה לשני שווקי ענק: ניסוי בריפוי פצע כרוני וניסוי בריפוי פצעים אצל סוכרתיים (אצלם מלכתחילה ריפוי הפצע הוא מורכב יותר). באוגוסט 2015, כשנה לאחר ההנפקה, היא נכשלה בניסוי בריפוי פצע כללי ומנייתה צללה 76% ביום אחד, משווי של 200 לשווי של 48 מיליון דולר. לאחר הכישלון בניסוי השני באוקטובר, בתחום הפצע הסוכרתי, איבדה המניה 60% נוספים.

המוצר של מקרוקיור היה מאושר לשיווק ושימוש בשוק הישראלי אך אינו משווק בארץ מתחילת 2015, מאז שהחל הניסוי הקליני. המוצר גם לא ייוצר עוד, שכן החברה שהיא בעלת הזכויות חדלה מלהתקיים.