מחוץ לקופסה - לטוב ולרע

המדינה קוראת לכל היזמים שברשותם קרקע להצטרף למסלול מחיר למשתכן

שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד
שר האוצר וראש עיריית לוד בהנחת אבן פינה לשכונת מחיר למשתכן בלוד/ צילום: דוברות עיריית לוד

הבשורות הטובות הן שרשות מקרקעי ישראל חושבת סוף סוף מחוץ לקופסה. לנוכח המספרים הדלים של היצע הדירות ששווקו והוגרלו עד כה במחיר למשתכן, והקושי הבירוקרטי לתרגם בפרק זמן סביר את הקרקעות הפנויות לשיווק-בנייה-הגרלה-מסירת מפתחות, צפויה מועצת מקרקעי ישראל (הגוף המפקח על רמ"י) לאשר לה לראשונה לפזול החוצה - אל מחוץ לקרקעות המדינה המנוהלות על ידה. כלומר, אם רמ"י לא מביאה את הקרקע, הקרקע מביאה אליה את רמ"י.

מדובר בדרמה של ממש. למעשה המדינה קוראת ליזמים שיש ברשותם קרקע - גם אם מדובר בקרקע פרטית - להצטרף למסלול של מחיר למשתכן. הם ייתנו הנחה של 200 אלף שקל לדירה (במידה שיפנו מספר יזמים מאותה אזור, רמ"י תוכל לערוך מכרז על הגובה המקסימלי של ההנחה שתינתן לרוכשים), ובתמורה הם יקבלו מהמדינה צ'ק על סך 137 אלף שקל לדירה, כגובה ההפחתה במחיר הקרקע במכרזי מחיר למשתכן שמפרסמת המדינה.

אותם יזמים יוותרו על החלום היזמי למכור דירות במחירי שיא ובשיעור רווח דו-ספרתי, אולם בתמורה המדינה תחסוך להם הוצאות שיווק ומימון ותבטיח להם מכירה מלאה ומהירה של הדירות. מעבר לכך, במידה שיזם הצליח לשדרג תוכנית ולהוסיף לה לפחות 40 דירות, במועצת מקרקעי ישראל מבקשים לחייב אותו להצטרף למסלול החדש - מכירה בתעריפי מחיר למשתכן, תמורת 137 אלף שקל לדירה.

אפילו מהמגזר החקלאי מנסה המדינה לקושש דירות מוזלות. מי שיבקש לנצל את זכות הייזום בקרקע חקלאית (20% מהקרקע, אותם יכולים החקלאים לרכוש בפטור ממכרז), יוכל לפנות ולקבל הנחה בתשלום על הקרקע בסך של אותם 137 אלף שקל לדירה - אם ימכור את הדירות במחיר למשתכן.

אבל יש גם בשורות רעות. העובדה שרמ"י מסתכלת החוצה מעידה בעיקר על כך שב"קופסה" שלה, מאות אלפי דונמים פנויים שלכל הדיוט נדמה היה שאפשר לעלות עליהם עם מנופים ודחפורים כבר מחר, היא לא מצליחה לפרוץ את מחסומי הבירוקרטיה.

בחיפושיה אחר קרקע, רמ"י מרחיקה כעת אפילו עד להסתדרות, גוף המחזיק עשרות בשנים אין ספור נכסים בכל הארץ ומתעקש שלא לפנותם. בישיבה הקרובה מבקשת רמ"י להעניק 50 אלף שקל לכל יח"ד על קרקע שמחזיקה ההסתדרות. ואם בהסתדרות תולה המדינה את תקוותיה, כנראה שמצבה לא טוב במיוחד.

בשורה התחתונה, מדובר במלכוד קלאסי. מצד אחד, המהלך עשוי לרתום יזמים לשיווק של עוד אלפי דירות במחיר למשתכן, ולהפוך את סיכויי הזכייה בהגרלות לגדולים במיוחד.

מצד שני, המהלך עשוי דווקא לשדר לאותם בעלי קרקע שרמ"י נמצאת במצוקה. הגוף שבמשך שנים מספרים לנו כי הוא יושב על 93% מקרקעות המדינה, קורא להם לפתע לבוא לעזרה.

ובמקום להצטרף אל העגלה, בעלי הקרקעות אולי יעדיפו להמתין לגוויעת מאגרי הקרקע של המדינה - כדי להמשיך לדהור על הרכבת של מחירי הנדל"ן.