"דוח התעסוקה הוא כמו תה חלש; הפד יישב על הגדר בספטמבר"

דוח התעסוקה הצביע על תוספת של 151 אלף משרות באוגוסט, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים ■ "הדוח לא הראה את המספרים שכולם רצו לראות", מציין אסטרטג ההשקעות קווינסי קרוסבי

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

דוח התעסוקה הגורלי שפורסם היום (ו') איכזב את אלו שהיו בעד העלאת ריבית ואנליסטים בשוק מעריכים שהעלאת הריבית בספטמבר יורדת מהפרק בשלב זה. "הדוח היה יציב אך לא סיפק את הסחורה ולא הראה את המספרים שכולם רצו לראות", אמר קווינסי קרוסבי, אסטרטג השקעות בחברת "Prudential Financial", בתגובה לדוח התעסוקה שהצביע על תוספת של 151 אלף משרות באוגוסט, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על תוספת של לפחות 170-186 אלף משרות.

"נתוני התעסוקה של אוגוסט הם כמו תה חלש ואנחנו צריכים צמיחה חזקה יותר בשוק העבודה למשך תקופה ארוכה לפני שנוכל להכריז שאנו בתעסוקה מלאה", מציינת אליס גולד, כלכלנית בכירה בחברת Economic Policy Institute. 

"אומנם מדובר בצמיחה הגונה בתעסוקה, אך אני סבור שהדוח משקף ירידה חדה בקצב המומנטום של שוק העבודה", מציין מילאן מולריין, סגן יו"ר מחלקת המחקר והאסטרטגיה ב- TD Securities.

ומה אומרים החוזים על הריבית? לפני דוח התעסוקה הם שיקפו סיכוי של כ-27% להעלאת ריבית בספטמבר, וכעת מגלמים סיכוי של כ-24%. "דוח התעסוקה אינו חזק מספיק כדי לגרום לפד להעלות את הריביות בספטמבר והפוקוס עובר כעת לדצמבר, המועד עם הסבירות הגבוהה ביותר להעלאת הריבית הבאה", מציין קורט לונג, כלכלן ראשי בחברת NAFCU.  ומה לגבי דצמבר? השווקים מתמחרים סיכוי של 46% לכך שהפד יפעל בסוף השנה, לעומת 45% לפני פרסום הדוח.

 

רונן מנחם, מנהל מחלקת אסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות, מציין בתגובה לדוח התעסוקה כי "לאחר תנופה של חודשיים, נתון התעסוקה של אוגוסט היה פושר ואף מאכזב, שלא יקל את המלאכה על אלו בתוך הפד שרוצים שהריבית תעלה. יהיה חשוב מאוד לראות איך יגיבו הבכירים לנתון. הסיכוי לכך שהריבית תעלה ב-21 לחודש לא התאפס לחלוטין, אך סביר שהפד ימשיך לשבת על הגדר ולגבות את הצהרותיו על מדיניות תלויות-נתונים. לגבי דצמבר, מנחם מעריך שהסיכוי הוא חצי-חצי, אך מסביר ש"עד אז יהיו נתונים נוספים על התעסוקה ומדדי המחירים וההחלטה תתקבל בהתאם. הנתון כשלעצמו לא פועל לטובת הדולר, או האג"ח האמריקאיות".