ממשלת אירלנד תשתף פעולה עם אפל מול האיחוד האירופי

המאבק של אפל מול דרישת האיחוד האירופי לשלם 14.5 מיליארד דולר יהפוך למאבק משותף של אירלנד וענקית הטכנולוגיות

טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס
טים קוק, מנכ``ל אפל / צילום: רויטרס

ממשלת אירלנד תשתף פעולה עם אפל במאבק נגד דרישת האיחוד האירופי שהחברה תשלם לה 14.5 מיליארד דולר. ממשלת אירלנד אישרה בסוף השבוע את תמיכתה באפל.

לאחרונה הוציאה נציבות האיחוד האירופי דרישת תשלום לאפל בהיקף כספי של כ-14.5 מיליארד דולר שמקורו באובדן המיסים שהייתה אמורה לשלם למדינות האיחוד בשל פעילותה מאירלנד. אירלנד נחשבת לבסיס פעולה פופולרי בקרב חברות גלובליות בשל מדיניות המס המקלה שלה.

נציבות האיחוד האירופי החלה בחקירה נגד אפל מאז שנת 2014 בחשד כי החברה רשומה באירלנד רק מטעמים של שיקולי מס בעוד פעילותה במדינות האיחוד היא העיקרית (ביחס לפעילות באירלנד) ולכן תכנון המס של רישום באירלנד ופעילות בשאר העולם היא מלאכותית ונועדה לצורכי מס בלבד.

 

את המאבק באפל מובילה צרפת אולם גם מדינות אחרות באיחוד שותפות לזעם על אפל, כך למשל גם בארה"ב נשמעים קולות שדורשים מאפל להחזיר כסף לארה"ב ולשלם עליו מס כנדרש. יש לציין כי תכנון המס של רישום במקלט מס ופעילות ריאלית בשאר העולם פופולרית בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות ומיסוי מלא שלהן יביא להכנסות משמעותיות למדינות השונות.

האינטרס של אירלנד ברור למדי כי היא נהנית מתשלומי המס של חברות הטכנולוגיה הגלובליות ובמקביל היא נהנית מכך שהחברות הללו, כדי להציג פעילות אמיתית במדינה, פותחים מרכזי פיתוח שאמנם הם מינוריים ביחס לפעילות הכוללת של החברות אך משמעותיות מאוד למדינות בסדר גודל של אירלנד.