נתניהו על כץ: שרים מתמנים למנוע משברים, לא לייצר אותם

(עדכון) - יו"ר הקואליציה ביטן: רה"מ החליט לפטר את כץ, מנסים למנוע זאת" ■ כץ התייצב לישיבת הממשלה וישב במקומו הקבוע ליד נתניהו

ביבי נתניהו, ישראל כץ /  צילום: אמיל סלמן-הארץ
ביבי נתניהו, ישראל כץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

המשבר הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר התחבורה ישראל כץ סביב עבודות הרכבת בשבת הגיע היום (א') לנקודת רתיחה: יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביתן אמר הבוקר כי "ראש הממשלה גמר אומר לפטר את השר כץ, אך כרגע אנחנו מנסים למנוע זאת". לדבריו, "קשה להחזיר את הגלגל לאחור במשבר האמון. אנחנו מנסים לגשר ונכון לכרגע, אני לא מצליח. יש סיכויים נמוכים לכך שכץ יישאר בתפקיד שר התחבורה". 

ואולם, השר כץ התייצב לישיבת הממשלה וישב במקומו הקבוע ליד נתניהו. ראש הממשלה התייחס למשבר בפתח הישיבה: "המשבר הזה כולו מיותר, לא היה צורך להגיע למצב הזה. יש במדינת ישראל סטטוס קוו מזה שנים רבות ואנחנו מכבדים אותו. כשצריך לבצע עבודות בשבת הן מתבצעות, כפי שהיה בשבת שעברה בנתיבי איילון. כשלא צריך עבודות בשבת - הן לא יתבצעו. זה הכלל שהנחה אותנו, זה הכלל שימשיך להנחות אותנו.

"בשבע השנים האחרונות הממשלה השקיעה קרוב ל-30 מיליארד שקל בהרחבה מסיבית של כבישים, של מסילות ברזל, וכמובן גם של בניית מחלפים, מנהרות וכדומה. הצלחנו לבצע כל זאת בלי משברים מיותרים. כשלא רוצים משבר, ניתן להימנע ממנו. אני מצפה בעניין הזה לשיתוף פעולה מלא מצד כל השרים. שרים מתמנים כדי למנוע משברים ולפתור בעיות, לא לייצר אותן.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, התייחסה הבוקר לסערת הרכבת ואמרה כי אנשי המשרד, ובכלל זה השר כץ, פעלו בהתאם לחוק. לטענתה, הניסיון לצמצם את הפגיעה באזרח הוביל למתן היתר עבודה בשבת. דבריה הם למעשה תגובה להאשמות שהטיח אתמול נתניהו בשר כץ, כשטען כי "מדובר במשבר יזום ומיותר מצד השר ישראל כץ שנוער לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי".

"יש צוות מקצועי ולוחות זמנים לעבודות בשבת. כל 20 העבודות בסוף השבוע הזה קיבלו היתר. אחת העבודות, זו שבגללה אין לנו תנועת רכבות כרגע, דורשת 28 שעות, חייבים להשבית את הכול", הסבירה את הצורך בעבודה בשבת. "שר העבודה והרווחה הוא היחיד ששוקל את השיקול. אני כמנכ"לית משרד התחבורה צריכה לשקול האם לפגוע בציבור או לא. כבר עובדים ככה שנים מול שר העבודה. נפגע שירות חיוני לאזרח, ולכן קיבלנו היתר לעבוד בשבת".

 

"לשר התחבורה אין סמכות לכפות עבודה בשבת"

לדבריה, סוגיית העבודה בשבת בכלל אינה נתונה לשיקול דעתו של כץ. "היינו בישיבה על ראשי הסיעות החרדיות, הסברנו מתי נעבוד, וביקש השר והנחה שאיפה שלא חייבים - לא יעבדו בשבת. גם אם השר היה רוצה, עם כל הבולדוזריות שלו, אין לו סמכות לאשר או לא לאשר עבודות בשבת, ובטח שלא לכפות את זה".

טרנר הוסיפה כי אינה מבינה את הסערה, שכן רכבת ישראל פעלה כפי שהיא עושה זה עשרות שנים. "אני בעצמי התקשרתי לראש הסגל לראות אם יש הנחייה להפסיק את העבודות, כי לא בוטל שום היתר. במישור המקצועי אני מופתעת שכל המדינה צריכה היום להיות בסחרור, על אף שלא השתנה שום דבר בעבודה שלנו זה שנים.

"זה כואב לראות את הטירוף הזה ואת הפגיעה בציבור. מי שלא רוצה שנעבוד בשבת צריך לשנות באופן אקטיבי את החוק, שמאפשר זאת. גם בשבת זו חברות מקבילות לנו, שלא קשורות למשרד התחבורה, עבדו בשבת. כדי שהמדינה תתפקד מותר לעבוד בתנאים מסוימים בשבת. לגבי תחבורה ציבורית בשבת, זה כבר עניין של מדיניות ואנחנו לא אלו שמחליטים אם לשנות את הסטטוס קוו", אמרה.

נתניהו אמר אתמול למקורביו כי כץ הוא האשם במשבר הרכבת, מאחר שהתעקש לבצע את העבודות בשבת שלא לצורך. "ישראל כץ מחזיק את ציבור הנוסעים והחיילים כבני ערובה במשבר במיותר והמלאכותי שיזם, לאחר שנכשל ניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד. מלכתחילה לא היה כל צורך ליזום עבודות בשבת, ניתן היה לבצע אותן במועדים אחרים, שלא היו פוגעים לא בציבור החרדי, לא בנוסעים ולא בחיילים".