חלל מעריכה: נוכל לשמר כ-10%-15% מצבר ההזמנות

(עדכון) - חלל: יש שירותים שלא נמצא עבורם פתרונות וכנראה נפסיד אותם ■ "עומדת באמות המידה בכל סדרות האג"ח שלה, ואין חשש שלא תעמוד בהן"

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

חלל תקשורת דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי בשל העובדה שהכשל בלוויין "עמוס 6" היה טרם השיגור - לא הופעל הביטוח שרכשה החברה. כספי פרמיית הביטוח יושבו לחברה, שתדרוש גם השבה של כספי בניית הלוויין מהתעשייה האווירית. המסחר במניה חודש, והיא נופלת בחדות.

במסגרת שיחת הועידה, בחלל העריכו היום כי יוכלו לשמר כ-10%-15% מצבר ההזמנות של "עמוס 6", המוערכות בכ-345 מיליון דולר, וזאת בתלות בחלופות שיימצאו ללוויין האבוד. בחברה ציינו היום בשיחת הוועידה כי "יש שירותים שניתנים בחלק מהתדרים שנוכל לשמר באמצעות עמוס 3 ופתרונות חליפיים, ונוכל לשמר חלק לא מבוטל מצבר ההזמנות, אבל עם זאת יש שירותים שלא נמצא עבורם פתרונות מתאימים וכנראה שנפסיד אותם".

עוד הוסיפו כי "כדי להמשיך את התפתחות החברה ולהמשיך לספק את השירותים ללקוחות נקבל החלטות בזמן הקרוב ונחפש חלופות. חלק מהתכנים של עמוס 6 יועברו לעמוס 3, והחברה נערכת לאתר קיבולת חילופית של לוויינים של חברות אחרות או באמצעות הלוויינים הקיימים שלה, ונערכת להתניע תהליך רכש מזורז ללוויין חליפי".

בעניין עסקת מכירת החברה לסינים, שנחתמה לפני פחות משבועיים ציינו מנהלי חלל כי "החברה עדכנה את הסינים ובוחנת יחד איתם אפשרות לתיקון ההסכם והתאמתו למצב החדש". עוד הוסיפו שם כי "חלל עומדת באמות המידה הנדרשות בכל סדרות האג"ח שלה, ואין חשש שלא תעמוד בהן".

מוקדם יותר עדכנה חלל תקשורת כי על פי ההסכם בינה לבין התעשייה האווירית, על התעשייה האווירית להשיב לה את כספי בניית הלוויין עם ריבית לייבור בתוספת ל-4% על כל תשלום ששילמה החברה לתעשייה האווירית. מהם על החברה להשיב למדינה 17 מיליון דולר. החברה מציינת כי לאחר גביית הכספים מהתעשייה האווירית, ניכוי ההחזר למדינה ובתוספת למזומנים שיש לה - תוכל לשלם את האגח מסדרות חלל תקש אגח יג  וחלל תקש אגח יד  שמתקיימת להם עילת פירעון מוקדם.

באשר ליתר סדרות האגח, החברה מעדכנת כי היא עומדת בכל ההתניות הפיננסיות שלהן והיא צופה שתעמוד בכל התשלומים שלהם.

לגבי ספייס X שהכשל קרה במתקן השיגור שלהם, החברה מעדכנת כי עומד לה פיצוי של 50 מיליון דולר מהחברה או שתוכל להשתמש בשירותי החברה בשיגור הבא של לוויין אחר ללא תשלום.

 

באשר להסכם הרכישה של החברה על ידי החברה הסינית, הרי שחלל הודיעה לה על הכשל בשיגור הלוויין "עמוס 6" והחברות בוחנות התאמת הסכם הרכישה ביניהן.

יש לציין כי עמדת חלל ביחס לכספים שהיא אמורה לקבל בחזרה מהתעשייה האווירית אינם בגדר ה"כסף הבטוח" וניתן ללמוד על כך מתגובת התעשייה האווירית מיום חמישי:  "לוויין התקשורת עמוס 6 הינו הגדול והמתקדם שנבנה אי פעם במדינת ישראל, ע"י התעשייה האווירית עבור חברת חלל. בניית הלוויין הסתיימה זה מכבר והוא הועבר לאתר השיגור לטובת שילוב עם המשגר של חברת ספייס X עימה התקשרה חברת חלל. צר לנו על אובדנו של הלוויין ואנו עומדים לשירותה של חברת חלל בכל עניין. תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל ואנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראלים". 

מחלל תקשורת נמסר כי האחריות על הלוויין רובצת על התעשייה האווירית והיא תפצה את החברה. התעשייה האווירית דיווחה כי רכשה ביטוח כנדרש ולמיטב ידיעתה היא אמורה לקבל פיצוי שיועבר לחלל על פי תנאי ההסכם איתה. לפכך אם הכל ילך כשורה תקבל התעשייה האווירית 173 מיליון דולר והוצאות נוספות שיועברו לחלל על פי החבות של החברה.

חלל בדיווח נוסף לבורסה מעדכנת כי הפיצוי מהתעשייה האווירית אמור להגיע בתוך 60 יום מדרישת התשלום של חלל, התעשייה האווירית אישרה את הדיווח.