בדרך למיזוג? מנכ"ל JWT ינהל גם את y&r ישראל

לאחרונה הגיע לארץ נציג של y&r העולמית, שערך יחד עם יורם דמבינסקי פגישות עם לקוחות העוגן של y&r ישראל, שטראוס ושסטוביץ ■ דמבינסקי: "קיבלתי את האחריות הניהולית על המשרד, אך אין שום עניין של מיזוג"

יורם דמבינסקי / צילום: איל יצהר
יורם דמבינסקי / צילום: איל יצהר

האם קבוצת הפרסום הבינלאומית WPP החלה בסוג של "פיילוט" בדרך למזג את שני משרדי הפרסום שלה בישראל - y&r ישראל ו- JWT ישראל?

ל"גלובס" נודע כי האחריות הניהולית על y&r ישראל הועברה למנכ"ל JWT ישראל, יורם דמבינסקי.

לאחרונה הגיע לישראל נציג של הסוכנות הבינלאומית y&r, שערך סבב פגישות לצד דמבינסקי עם לקוחות העוגן של y&r ישראל, שטראוס ושסטוביץ, זאת במטרה להציג בפניהם את הפורמט החדש ולוודא כי על רקע המשבר ב-y&r הלקוחות לא מתעתדים לעזוב בזמם הקרוב. בשטראוס הבהירו כי אין להם כוונה להיפרד מהמשרד לפחות עד סוף השנה הנוכחית.

השינוי הניהולי בקבוצה מגיע לאחר משבר קשה אליו נקלע (שוב) משרד הפרסום y&r ישראל, לאחר שהמנהלים שלו, גיא בר ויובל וינגסט, הודיעו לאחרונה להנהלת הקבוצה כי הם פורשים מתפקידם, זאת על רקע אוזלת-היד שהפגינה WPP בכל הקשור למשרדיה בארץ ול-y&r בפרט. פרישתם הצטרפה לפרישתו של אדם אבנון, שניהל את המשרד מאז פרישת דור המייסדים. גם הוא עזב בטונים צורמים.

y&r ישראל, גלגולו החדש של שלמור-אבנון-עמיחי, חווה את אחת ההתרסקויות הדרמטיות בתחום הפרסום בישראל. המשרד, שעד לפני שנים ספורות דורג באופן קבוע בין חמשת הגדולים, כמעט נעלם לאחר שהבעלים - רמי שלמור, שלומי אבנון וגדעון עמיחי - מכרו את חלקם. לאחר טעויות התנהלות של הקבוצה בארץ, אובדן תקציבי עוגן וניסיונות חוזרים ונשנים לפיצוח הפורמט הניהולי שיציב את המשרד על פסים חדשים, הופקד הניהול בידיהם של אבנון הצעיר ובר, אליהם הצטרף בהמשך גם וינגסט. אבל היכולת שלהם להקפיץ את המשרד קדימה הייתה מוגבלת, ובהיעדר השקעות מצד אחד ומשבר משפטי של החברה-האם עם חברת המדיה שלה יוניון מהצד השני, הסיכוי לעשות שינוי אמיתי מהותי הייתה מוגבלת.

הרעיון למזג את y&r ו-JWT ישראל נבחן בעבר, ולכאורה מדובר היה כמעט במהלך מתבקש. שני המשרדים הם בשליטה של WPP. ב-JWT מחזיק יורם דמבנסקי ב-18%, ושני המשרדים חוו התרסקויות לא פשוטות. בשנים האחרונות, בעיקר הודות לניהולו של דמבנסקי, התאושש JWT, אך הוא רחוק מלחזור לימי הזוהר של פעם, עת היה שוכן קבוע ברשימת חמשת משרדי הפרסום הגדולים הגדולים.

רעיון המיזוג התקבל בברכה הן על-ידי הגורמים המוסמכים ב-JWT העולמית והן על-ידי בכירי y&r. משתי הסוכנויות הגיעו מנהלים אזוריים בנפרד להיפגש עם מרטין סורל, בעלי WPP, ולהציג את הכוונה למזג את המשרדים בארץ, אך סורל הודיע אז כי הוא אינו רואה בכך רעיון שיש ליישם בשלב זה, ובכך למעשה קטע כל המשך אפשרי של שיחות.

מאז, כאמור, התרחשו מספר שינויים במפה המקומית, ו-y&r נכנסו שוב לסיטואציה משברית. אך הפעם הקלפים על השולחן מחולקים אחרת. נראה כי אין היום מנהל מנוסה בתחום הפרסום שיהיה מוכן להיכנס לנעליהם של בר ווינגסט ולקחת על עצמו את ניהול המשרד.

לקבוצה לכאורה יש אפשרות להעביר את התקציבים לידי אדלר-חומסקי, עמו הם קשורים בהסכם ייצוג דרך סוכנות הפרסום גריי, אך אדלר מטפלים בתקציב פרוקטר&גמבל, שהבהירו בעבר שלא יקבלו בשום צורה ואופן טיפול בתקציב מנוגד אינטרסים, וכאמור תקציב עוגן של y&r הוא שסטוביץ, המשווקים את פלמוליב - מתחרה מר של פרוקטר בעולם.

בנוסף, נראה כי ב-WPP לא ממהרים לייצר שינויים קרדינליים שעלולים לפגוע או להשפיע על הליך הבוררות שלהם עם אורן יוניוב, מבעלי חברת המדיה יוניון. התהליך, שאמור להסתיים ברבעון הראשון של 2017, מתנהל סביב מחלוקת על אופן חלוקת המניות בחברה, שהיום מוגדר כ-75% ל-WPP ו-25% ליוניוב.

שלא לייחוס טוענים בענף כי זהו מרכז העניין של WPP בישראל בימים אלה, ועד שנושא זה לא ייסגר, לא ייעשו צעדים מהותיים.

דמבנסקי עצמו טוען היום (א') כי בשלב זה לא עומד מיזוג על הפרק. לדבריו, "קיבלתי את האחריות הניהולית על המשרד, אך אין שום עניין של מיזוג או הפעלת y&r כמשרד קפסולה. הפורמט הזה פועל במקומות שונים בעולם, ומנסים אותו כעת גם בארץ".