ממוצרי קוקוס ועד מתנות ביזאריות: סוחרי הנישה משגשגים באמזון

בעוד שבעלי חנויות עצמאיות נבלעו ע"י אמזון, ענקית המסחר המקוון משמשת כמקפצה עבור עסקי נישה שלא היו מצליחים בחנויות פיזיות

אמזון / צילום: Shutterstock
אמזון / צילום: Shutterstock

אל שריאט, מנהל פרויקט בקנרי וורף בלונדון, לא הצליח לשכנע מנהלי סופרמרקטים שהוא יודע למכור אגוזי קוקוס טוב יותר מהם, אז הוא נכנס לאמזון וניסה ליישם את הרעיונות של עצמו. הקמעונאית המקוונת מאפשרת לכל אחד לצרף פריטים נוספים ל-150 מיליון הפריטים שכבר נמצאים בקטלוג שלה. שריאט הוסיף דפים עם מוצרים מבוססי-קוקוס, כולל סוכר קוקוס, חומץ קוקוס, שמן קוקוס וריבת קוקוס - והמתין לראות אם מישהו ירצה לקנות.

"בהתחלה הייתי כותב מכתב אישי לכל לקוח שהזמין מוצרים כדי להודות לו", סיפר שריאט. שנתיים לאחר מכן נמנים מוצרי "סוחר הקוקוס" (Coconut Merchant) עם פריטי המכולת הנמכרים ביותר באתרי אמזון בצרפת, איטליה וספרד.

מבחינתם של רבים מבעלי העסקים הקטנים, אמזון היא חיה טורפת שכבר בלעה חנויות ספרים עצמאיות, ושבקרוב תעוט על חנויות האופניים, חומרי הבנייה ומערכות הקול האלקטרוניות שלהם. אבל מבחינתו של שריאט ושל אלפי אחרים, אמזון מאפשרת להם להפעיל עסק נישה, שכחנות פיזית ברחוב מסחרי רגיל היה גווע במקום להשתרש ולשגשג.

"אם אתה רוצה למכור בסופרמרקט, אתה צריך לשכנע את הקניין של הסופרמרקט שלשים את מוצריך על המדף יאפשר לחנות לעשות יותר כסף מאשר המותג הקיים", אמר שריאט, שהתראיין במחסן שבו הוא מעסיק 15 עובדים בדרום-מערב לונדון. "באינטרנט אין שוערים שלא נותנים להיכנס".

הצד השלילי, לדברי כמה עסקים קטנים, הוא שבאינטרנט אין שליטה. "המוכרים שונאים את הפלטפורמות", אמר סוחר לשעבר שסחר באינטרנט במשך 8 שנים. "הפלטפורמות יכולות לקחת החלטות-בזק שמפחיתות את הבולטות של המוצרים שלך, או שהן משנות את התקנות, ואתה לא יכול לעשות כלום. בדרך-כלל אתה מבין למה הן עשו את זה, וזה הגיוני מבחינת הלקוחות, אבל לסוחרים זה יכול להיות קשה".

כמות העסקאות שמניבה אמזון לשריאט מאפשר לו לספק תעסוקה רבה לעובדיו. הצלחתה הראשונית של "סוחר הקוקוס" באינטרנט הניבה את מרבית הפעילות העסקית האחרת של החברה, כולל חוזי אספקה עם סופרמרקטים גדולים. כמה סוחרים מבוססי-אמזון גדולים הרבה יותר, ושוכרים 100 עובדים או יותר לטפל במיליוני הזמנות בשנה. הסקר העלה כי ברחבי בריטניה מעסיקות חברות עצמאיות 74 אלף עובדים כדי לטפל במכירות שלהן באמזון מרקטפלייס.

נתון זה אינו כולל את עובדי אמזון עצמה או עובדים שנשכרים בידי חברות משלוחים. כמו כן, נתון זה אינו כולל עובדים בזירות סחר מקוונות אחרות, ושמאפשרות גם הן לסוחרים להגיע למיליוני לקוחות מבלי להשקיע בחנות פיזית או בקמפיין שיווק יקר.

ל-eBay, שהייתה חלוצת הרעיון לקשר בין קונים ומוכרים באינטרנט, יש אלפי מוכרים בבריטניה. Notonthehighsteet.com, שמתארת את עצמה כ"זירת מסחר באפוטרופסות" שבה פועלים כ-5,000 מוכרים שמציעים מתנות משוגעות, גייסה בשבוע שעבר 21 מיליון ליש"ט ממשקיעים.

אמזון אינה נוהגת באופן יוצא דופן בהפעילה זירת מסחר שהמוכר הגדול ביותר בה הוא היא עצמה, ובהתירה לסוחרים יריבים - שמניבים קרוב למחצית ההזמנות באתר - להשתמש גם בתשתיות הפיזיות שלה.

באוגוסט הכריזה החברה כי היא בונה שני מחסנים נוספים בבריטניה, שבאמצעותם ניתן יהיה לטפל במיליוני הזמנות בשנה. שני המחסנים החדשים יגדילו את מספר מחסני אמזון במדינה ל-14. החברה הקימה שירותי משלוחים באזורים שבהם קיימים ריכוזי לקוחות גדולים, והיא יכולה לספק חלק מההזמנות תוך שעה או שעתיים מרגע ביצוען.

בדומה לסופרמרקטים ולמתחמי הקמעונאות מחוץ לערים שצצו ברחבי בריטניה בשנות ה-80 וה-90, שירותים אלה מציעים דרך נוחה יותר לביצוע קניות, שלהערכת אנליסטים תגזול לקוחות מחנויות ברחובות מסחריים ותפגע בחנויות עצמאיות.

אך מבחינתם של חלק מהסוחרים מדובר בהזדמנות. "היינו מאוד קטנים, אבל היו לנו מוצרים שאנשים אהבו", אמר שריאט. "באינטרנט, החברה הכי קטנה יכולה להיות מספיק גדולה כדי להתחרות בחברות שכבר נמצאות שם".