חלל תקשורת תוכל להתאושש?

כדי לממש את תג המחיר שמצמיד לה שוק ההון, חלל צריכה לשגר עוד לוויינים

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

הכשל המוחלט של הלוויין עמוס 6 מהווה פגיעה פיננסית אדירה בבעלי המניות של חלל תקשורת , ובראשם בעל השליטה שאול אלוביץ', אשר ניצבו רגע לפני מכירת השליטה בחברה למשקיעים סינים תמורת 285 מיליון דולר (יותר מ-1 מיליארד שקל).

מעבר לפגיעה הפיננסית הפוטנציאלית הגדולה בבעלי המניות, ובנושים מסוימים של החברה, שבה מטבע הדברים מרבים לעסוק מאז היוודע דבר אובדן הלוויין, מדובר בפגיעה תדמיתית עצומה בתחום הלוויינים "כחול-לבן" בכלל, ובחלל תקשורת בפרט.

יש הרואים בכישלון של חלל לשגר את לוויין הדגל שלה לשמיים כמסמר האחרון בארון של החברה, לאחר שרק לפני מספר חודשים איבדה לוויין אחר שלה (עמוס 5). אם במקרה הקודם היו מי ששייכו את הכשל למזל רע, כיום גוברים סימני השאלה באשר ליכולות הטכנולוגיות של חלל ושרשרת האספקה שלה.

המפקפקים בעתידה העסקי של חלל תקשורת שואלים את עצמם, בצדק, אילו גופים מוסדיים יפקידו את כספי העמיתים שלהם בהשקעה בלוויין הבא שלה, בהינתן המוניטין המקצועי הבעייתי שנוצר לחברה. בהנחה שהרוכשים הסינים ייסוגו מהעסקה, אזי תנאי הסף של חלל על מנת להתאושש בהדרגה מהבור השחור שאליו צללה, הוא שהמנגנון הביטוחי שאמור להגן על הנושים במצבים כאלו יפעל ללא רבב, ויוודא כי הללו יקבלו את החוב במלואו.

אם כך יהיה, וחלל תשכיל להצטייד בעתיד בפוליסות ביטוח איכותיות ובמחירים תחרותיים, היא תוכל להערכתנו לחזור ולממן פעילות עתידית בשוק ההון. לפיכך, לא היינו ממהרים להספיד את החברה. העובדה ששיגור לוויינים נוספים לחלל הוא אינטרס לאומי, עשויה להקל על החברה לשקם את עצמה - בסיוע המדינה ושותפים עסקיים - ולגייס את המשאבים הרלוונטיים להמשך הרפתקאותיה בחלל.

מחירה של מניית חלל אמנם איבד כ-40% מאז היוודע דבר האובדן של עמוס 6 ביום חמישי, ואולם שווי החברה לאחר הירידות החדות הוא עדיין מעל חצי מיליארד שקל. הדרך האולטימטיבית של החברה לממש את תג המחיר הכלכלי הנדיב שמצמיד לה שוק ההון, גם לאחר הירידות החדות, היא לשגר לוויינים נוספים לשמיים.

אם החברה לא תשכיל לתכנן ולקדם תוכניות אופרטיביות לשיגור לוויינים נוספים בעתיד הנראה לעין, ותעביר את הרבעונים הקרובים רק בטיפול בבעיות שיצר לה הכשל המוחלט של עמוס 6, סביר כי מחיר המניה יוסיף לצנוח, וגם מחזיקי האג"ח - שההחזר הכספי שלהם מתבסס על עודפים תזרימיים מהלוויינים הקיימים של החברה - לא יוכלו לישון טוב בלילה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון