חודש רגוע: עלייה צנועה במדד גלובס-פרומתאוס באוגוסט

מדד גלובס-פרומתאוס הוסיף בחודש החולף 0.8%, בדומה לנאסד"ק שעלה ב-1%, בעוד מדד ת"א 100 רשם ירידה של 0.1% ■ בענף מדעי החיים נמשכת המגמה השלילית מתחילת השנה, ותת-המדד ירד ב-2%

אנדריי אלפנט / צילום: תמר מצפי
אנדריי אלפנט / צילום: תמר מצפי

לאחר חודש יולי שהיה מוצלח במיוחד, בחודש אוגוסט נרשמה רגיעה בשווקים, וכך אוגוסט היה אמנם חודש חיובי נוסף, אך מתון יותר מיולי.

מדד גלובס-פרומתאוס העוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט רשם בחודש אוגוסט עלייה צנועה של 0.8%, ומתחילת השנה הוא רושם תשואה שלילית של 4%. גם במדדי ההשוואה לא הורגשו מגמות משמעותיות במיוחד, ומדד ת"א 100 ננעל כמעט ללא שינוי עם ירידה חודשית של 0.1% באוגוסט. מדד נאסד"ק עלה ב-1%, והוא גם היחיד שרושם תשואה חיובית מתחילת השנה, בשיעור של 4%.

שוק הביוטכנולוגיה המשיך באוגוסט את המגמה השלילית שמורגשת מתחילת השנה, כאשר תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-2%. מדדי ההשוואה הציגו תוצאות דומות: מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-3% ומדד ת"א ביומד איבד 2%.

תשואתו השלילית של תת-המדד נרשמה בין היתר עקב ירידה של 6% בשוויה של חברת טבע, זאת על רקע החלטת משרד הפטנטים האמריקאי (IPR) לפסול פטנטים של תרופת הדגל של החברה, קופקסון. מנגד, בפרומתאוס מציינים את חברת הביומד צ'ק קאפ שמפתחת גלולה לאיתור סרטן המעי הגס. צ'ק קאפ רשמה זינוק מרשים של 61% על רקע חתימת הסכם שיתוף-פעולה עם חברת GE healthcare.

גם תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה סיכם חודש חיובי עם עלייה של 2.1%, אולם מדדי ההשוואה רשמו תוצאות טובות יותר בחודש החולף - נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-5.2% ומדד ת"א טכנולוגיה הוסיף 4.8%.

בתת-המדד בלטה חברת האינטרנט Wix שרשמה חודש חיובי נוסף, הפעם עם עלייה של 17.5%. לדברי כלכלני פרומתאוס, מדובר באחת החברות הישראליות המרשימות ביותר בנאסד"ק שמציגה עלייה של כ-84% בשוויה מתחילת השנה. מניה נוספת שבלטה לטובה היא טאואר, שזינקה בחודש שעבר בכ-16% בעקבות פרסום דוחות כספיים שהציגו גידול של 29% בהכנסות הרבעון השני.

חברת מובילאיי, עליה הרחבנו בחודש שעבר במסגרת המדד, ממשיכה את מגמת ההתאוששות באוגוסט, בהשפעת החתימה על הסכם שיתוף-הפעולה עם חברת הענק דלפי אוטומוטיב, העוסקת בייצור ומכירת חלפים לרכב. בפרומתאוס מסבירים כי אמנם שוויה של מובילאיי עלה מתחילת השנה בכ-15% בלבד, אך מאז השפל שאליו הגיעה בחודש פברואר ניתן לראות שהמניה הכפילה עצמה.

אלוט משכה את תשומת-לב סורוס

אחת משיאניות החודש במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת ציוד התקשורת אלוט, שלפי הערכות נמצאת "על המדף" ומחפשת רוכש. מניית אלוט הוסיפה בחודש אוגוסט 7% לערכה ושווי החברה קפץ מ-164 מיליון דולר ל-175 מיליון דולר. לכאורה, מדובר בשינוי לא גדול לחברה בתחום הטכנולוגיה, שכן תחום זה נחשב לתנודתי ביותר. עם זאת, ניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס מצביע על כך שהשינוי בשווי אלוט גבוה בהרבה מכפי שנראה, וזאת עקב מבנה המאזן שלה. נכון לסוף יוני היו בקופת החברה כ-116 מיליון דולר במזומן נטו.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, המשמעות היא שרוב השווי של החברה נובע מקופת המזומנים שלה, שהיא מספר נתון (116 מיליון דולר בסוף הרבעון השני), ויתרת השווי (הפער בין שווי השוק לבין המזומן) מיוחסת לפעילותה העסקית של החברה. שווי זה קפץ במהלך חודש אוגוסט מכ-49 מיליון דולר לכ-65 מיליון דולר - קפיצה של 36%, שהיא אינה דבר של מה בכך.

שבח מוסיף כי את הסיבה לעלייה ניתן למצוא במספר אירועים שאירעו במהלך החודש האחרון. הראשון, בתחילת אוגוסט כאשר החברה הודיעה על שיתוף-פעולה עסקי חשוב עם חטיבת הסייבר של אינטל (לשעבר חברת מק'אפי שנרכשה בזמנו על-ידי אינטל ב-7.7 מיליארד דולר). שיתוף-הפעולה יאפשר לאלוט ולאינטל להציע שירות אבטחה מקצה לקצה לחברות תקשורת (סלולר, כבלים, לוויין וכדומה) ברחבי העולם: אלוט תגן על רשתות מפעילי התקשורת מפני איומי סייבר, ואינטל תגן על מכשירי הקצה (מחשבים, טלפונים סלולריים וכו').

לפי נתוני אלוט, שירותי האבטחה שלה, שמהווים מנוע צמיחה מהותי של החברה, מגינים כבר כיום על 15 מיליון גולשים בעולם. שיתוף-הפעולה העסקי עם אינטל צפוי להערכת החברה להתחיל להניב הכנסות ב-2017, ועשוי לתת דחיפה משמעותית לחטיבת האבטחה של אלוט שצומחת במהירות. נזכיר שאלוט מספקת פתרונות לייעול השימושיות בציוד התקשורת בליבת הרשת, וחווה קשיים בעסקי הליבה שלה - ניטור וניהול תעבורת יישומים באינטרנט; החברה פועלת לגוון את פעילותה לתחומי הערך המוסף והאבטחה.

בפרומתאוס מציינים כי מי שלא פספס את הידיעות הוא המשקיע ג'ורג' סורוס, שהודיע על רכישת כ-800 אלף מניות של החברה כשבועיים לאחר ההודעה על שיתוף-הפעולה עם אינטל. מיד לאחר ההודעה על הרכישה קפצה מניית אלוט בכ-10%, המשקפים כאמור עלייה של 36% בשווי הפעילות של החברה.

לדברי שבח, יתכן ששוק ההון יתחיל לראות באלוט חברת סייבר, ולא רק חברה שמוכרת פתרונות אופטימיזציית רוחב פס למפעילות תקשורת. "תחום הסייבר נהנה כיום ממכפילים גבוהים, ולפיכך יתכן שאלוט תיהנה מעליות נוספות במנייתה, ככל שהאסטרטגיה שלה ליצור נוכחות מוגברת בתחום האבטחה תוכיח את עצמה", אומר שבח. "בפרט לאור העובדה שתחום הפעילות המסורתי של החברה, אופטימיזציית רוחב הפס, נמצא בדעיכה. בנוסף, להערכתנו, בהחלט יתכן שאלוט תהפוך ליעד לרכישה על ידי ענקיות התחום".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד .העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס פרומתאוס אוגוסט 2016
 גלובס פרומתאוס אוגוסט 2016