בעל השליטה באקסטל מנסה להרגיע: "ההאטה עזרה לנו"

גארי ברנט אמר היום באסיפת מחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן האמריקאית כי החברה עוברת "תקופה מאתגרת בשוק הפיננסי" ■ לדבריו, "אנשים מבינים שהעולם לא הולך להיחרב וחוזרים לקנות"

גארי ברנט / צילום: אתר החברה
גארי ברנט / צילום: אתר החברה

גארי ברנט, בעל השליטה בחברת ייזום הנדל"ן האמריקאית אקסטל, הופיע היום (ב') באסיפת מחזיקי אגרות החוב של החברה, בניסיון להרגיעם ולהביא להפחתת התשואות לפדיון של האג"ח.

אקסטל, שגייסה ממשקיעים בתל אביב 1.65 מיליארד שקל בהנפקה של שתי סדרות, מתמחה בייזום ופיתוח של פרויקטים בתחום מגדלי היוקרה למגורים במנהטן. שוק זה, שהיה פעיל מאוד בשנים האחרונות, התקרר אשתקד ומאז מתקשה החברה למכור את יתרת הדירות שבבעלותה ולסגור את חבילות המימון לפרויקטים החדשים שהיא יוזמת.

עם זאת, בימים האחרונים הודיעה החברה כי השלימה חבילת מימון של כ-1 מיליארד דולר לפרוייקט וואן מנהטן סקוור, ובשוק קיבלו את ההודעה באופטימיות והורידו את התשואות על האג"ח של החברה אל מתחת ל-10%, לאחר שלפני חודשים אחדים טיפסו התשואות לכ-15%.

את האסיפה פתח הבעלים ברנט ואמר כי "אנחנו עוברים תקופה מאתגרת בשוק הפיננסי", יש האטה במימון פרויקטים אבל היכן שיש מימון אנחנו ממשיכים לבנות".

"הבריאות של השוק כולו די טוב. שוק המניות בשיא, הכלכלה חזקה למדי, זה מאט לתקופה מסוימת ואז אנשים מבינים שהעולם לא הולך להיחרב וחוזרים לקנות. ההאטה דווקא עזרה לנו כי יש פחות פרויקטים מתחרים בבנייה. בששת השבועות האחרונים חתמנו על עסקאות בהיקף של 80 מיליון דולר בפרויקט וואן57 ואנחנו מנהלים משאים ומתנים נוספים למכירת דירות שם. ככה שזה מתעורר. גם בוואן מנהטן סקוור יש כבר עסקאות מכירה חתומות ב-125 מיליון דולר".

בהמשך החל ברנט לפרט על מבנה מימון של הפרויקטים המרכזיים שבבנייה, וציין כי "הופתעתי שמחירי האג"ח לא עלו בשוק אחרי ההודעות שפרסמנו על מבנה המימון בפרויקט סנטרל פארק טאואר". הוא הוסיף כי פרויקט זה לבדו יש לו את היכולת לדעתי לשלם את כל האג"ח שגייסו, וכפול מכך".

הוא ציין עוד כי בזכות הלוואת המזמין של 300 מיליון דולר שהעניקה אקסטל לימיטד לפרויקט בריבית של 12% היא נעלה לעצמה החזר של 500 מיליון דולר.

בנוגע לפרויקט המרכזי השני, וואן מנהטן סקוור, "היה לנו מאוד מאתגר למצוא לו מימון אבל תודה לאל שהצלחנו בכך. אנחנו בטוחים שנוכל להגדיל את ההוולאה הבנקאית שילבנו מדויטשה בנק מ-500 מיליון דולר ל-750 מיליון דולר, כי זאת הלוואה מאוד רווחית לבנק". להערכתנו אקסטל לימיטד תוכל להביא מהפרויקט הזה 170-180 מיליון דולר.

שני הפרויקטים הללו היו מקור לדאגה אצלי ואצל השוק, כי היינו צריכים להשיג להם מימון,מאבל תודה לאח שהשגנו את שני ההישגים הכי חשובים היינו צריכים להשיג. אני מתקשה לראות כיצד מישהו יוכל להגיד שלא נביא 1.5-2 מיליארד דולר משני הפרויקטים באלה לבדם, שזה פי ארבעה מהחוב למחזיקי האג״ח.

בהמשך העריך ברנט כי הפרויקט וואן 57 שבו ממשיכה החברה למכור דירות, יוכל לייצר לה תזרים של עוד 100 מיליון דולר עד מכירת הדירוג כולן.

לדעת גרנט, לחברה שווי נכסי נקי של 2.3 מיליארד דולר (לפני מס), לעומת חוב של כ-420 מיליון דולר למחזיקי האג"ח. "הייתי מודאג כשלא הצלחנו לגייס את המימון לשני הפרויקטים ורציתי שהמשקיעים יהיו מודעים לכך, אבל עכשיו אנחנו כבר נמצאים במקום טוב יותר".