לאומי יעניק מימון של 37 מ' ד' למיזם רפת בפפואה ניו גינאה

המימון יינתן לקבוצת LR הישראלית שפעילה זה 30 שנה בתחום החקלאות במדינות מתפתחות

רפת / צלם: תמר מצפי
רפת / צלם: תמר מצפי

בנק לאומי יעניק מימון למיזם בגובה של 37 מיליון דולר להקמת רפת ומחלבה בפפואה ניו גינאה שבאוקיאניה, מצפון לאוסטרליה. את המיזם תקים קבוצת LR הישראלית של עמי לוסטיג ורועי בן ימי.

מדובר בעסקת מימון מורכבת מסוג Buyer's Credit, שבה הבנק מממן למעשה את החברה המקבלת שירותים מקבוצת LR, שהיא בעצם חברה ממשלתית של פפואה ניו גינאה.

הבנק מעניק את המימון למיזם, שמועבר ל-LR. מול המימון ניתנת ערבות של הממשלה המקומית, ובנוסף את ההלוואה תבטח חברת ביטוח האשראי הממשלתית "אשרא". הביטוח של האשראי מקטין את הסיכון במימון עסקה במדינה מתפתחת כפפואה ניו גינאה.

קבוצת ההשקעות LR, שהוקמה לפני 31 שנה בקירוב, מנהלת השקעות במאות מיליוני דולרים. הקבוצה מוציאה לפועל מיזמים בתחומי החקלאות, בעיקר במדינות מתפתחות, ומשפרת את יכולותיהן להגדיל את היקפי הפעילות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. הקבוצה פועלת מתחת לראדר התקשורת, אך אשתקד דיבר לוסטיג בכנס של מגזין "פורבס" וסיפר מעט על הפעילות.

"השקעות של הממשלות השונות בתחום החקלאות קטנות בהתמדה. גם ההשקעה של הבנק העולמי בתחום נחתכה באופן משמעותי. השאירו רק לחקלאים העניים והמסכנים ביותר להשקיע בתחום, והצרכים שקשורים לטכנולוגיה והשקעה בתחום ברחבי העולם הם אדירים", אמר אז לוסטיג, שציין כי החברה מנהלת (נכון לשנת 2015) מיזמים ביותר מ-900 מיליון דולר. 

פעילות ערה עם הפנים לסין

את עסקת המימון הנוכחית הובילה החטיבה לבנקאות עסקית ומסחרית בבנק, שבראשות קובי הבר. לאחר כמה שנים של ירידה מתמשכת בתיק האשראי העסקי של הבנק (בדומה למגמה ברוב הבנקים), באחרונה נרשם שינוי במגמה. ברבעון השני של השנה גדל תיק האשראי העסקי של הבנק ב-2.5 מיליארד שקל - ל-44 מיליארד שקל. ללאומי יחידה ייעודית לעסקאות מימון של יצואנים ישראלים מול קונים במדינות שונות.

בבנק מציינים כי בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר הפניות למימון מיזמים של יצוא לטווח בינוני וארוך - לרוב עד 12 שנים - במדינות מתפתחות, ובמיוחד באפריקה, כאשר מרבית המיזמים הם בתחומי החקלאות, המים והתקשורת.

עוד מציינים בבנק כי מלבד אפריקה, גם בסין ישנה פעילות לא מבוטלת של מיזמים ליצוא, וכי בשנה וחצי האחרונות חתם לאומי על הסכמי מימון לעסקאות יצוא לסין, מול בנקים סינים, ביותר ממיליארד שקל.