הבנק האירופי כבר קנה אג"ח בטריליון אירו; המטרה הושגה?

ב-2015 השיק הבנק את תוכנית רכישות האג"ח בהיקף 1.7 מיליארד אירו בחודש, שנועדה לתמוך בכלכלת גוש האירו ■ מחרתיים תתכנס מועצת הבנק על רקע הספיקות בנוגע ליעילות התוכנית

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

התוכנית השנויה במחלוקת של הבנק המרכזי האירופי לקניית אג"ח ממשלתיות עברה את קו הציון של טריליון אירו, והנהלת הבנק תצטרך להתייחס בישיבתה השבוע להידלדלות מאגר האג"ח שהיא יכולה להמשיך לקנות.

קריסה עולמית של תשואות האג"ח מאז הצבעת הברקזיט בבריטניה, כלומר נהירת משקיעים לשוקי האג"ח, צמצמה מאוד את מאגר האג"ח הריבוניות בתשואות גבוהות יחסית שאותן קונה ה-ECB במסגרת פרויקט קניית האג"ח שלו ב-1.7 טריליון אירו. הבנק המרכזי האירופי יצטרך לבצע שינויים גדולים בתוכניתו, כדי לא להגיע למצב שבו לא יישארו לו אג"ח בתשואות גבוהות יחסית לקנות.

קניות האג"ח הן חלק מתוכנית ההקלה הכמותית של ה-ECB. כמו בבריטניה וביפן, היא הושקה לפני שנה וחצי כדי להיאבק בדפלציה ולתמוך בכלכלת גוש האירו על ידי הורדת עלויות המימון לחברות והעלאת האמון של העסקים.

בגרמניה, שבה תשואת האג"ח הריבונית לעשר שנים ירדה מתחת לאפס לראשונה בהיסטוריה, בנקאים בסיטיגרופ מעריכים שכל שוק האג"ח הממשלתיות יהפוך לבלתי נגיש לתוכנית ה-ECB בנובמבר השנה.

"יש כמה הערכות לגבי העיתוי שבו ה-ECB ייתקל בקיר, כי הוא לא מספק פירוט מדויק של האג"ח שהוא כבר מחזיק - אבל כולם מסכימים שהוא קרוב לגבול הזה", אמר אמן בנסל, אסטרטג ריביות בסיטי. "והבנק לא יכול להאט את קצב קניית האג"ח שלו בלי לשגר לשווקים איתות שמשהו לא בסדר".

קניית האג"ח על ידי ה-ECB מתבצעת על ידי צוות קטן ששוכן בקומה השביעית במטה הבנק המרכזי בפרנקפורט, יחד עם צוותים בבנקים המרכזיים הלאומיים ברחבי גוש האירו. הבונדסבנק, ששוכן במרחק כמה קילומטרים מצפון-מערב למטה ה-ECB, אחראי לקניית רוב האג"ח.

התוכנית שהושקה במארס 2015 הגיעה לטריליון אירו ב-1 בספטמבר, ול-1.002 טריליון אירו ביום א' השבוע. מדובר על כשביעית מכל האג"ח הממשלתיות וגופי הממשל בגוש האירו, לפי הבנק ההולנדי ראבובנק.

מועצת הנגידים של ה-ECB, בראשות מריו דראגי, תתכנס מחרתיים (ה') על רקע הספיקות אם הבנק הצליח במשימת התמיכה בכלכלת גוש האירו. מחצית הדרך לתוכנית הקנייה ב-1.7 טריליון אירו כבר חלפה, אך האינפלציה בגוש האירו עדיין לא קיימת למעשה. הנתונים האחרונים של אירוסטט, לשכת הסטטיסטיקה של הנציבות האירופית, הראו שהמחירים באוגוסט עלו ב-0.2% בלבד ביחס לאוגוסט 2015 - הרבה מתחת ליעד האינפלציה של ה-ECB, שהוא 2%.

"זה הופך לבעיה של אמינות", אמר פרנק דקסמייה, הממונה על דסק האג"ח באליאנץ גלובל אינבסטורז. "הישיבה של ה-ECB היא הזדמנות לשדר לשווקים את התחזיות המאקרו-כלכליות החדשות, ואת הכוונות של הבנק המרכזי".

אבל האנליסטים חלוקים בדעתם לגבי תוכניות ה-ECB, וחלקם סבורים שהבנק המרכזי לא יאריך מחרתיים את תוכנית ההקלה הכמותית מעבר למארס 2017. ה-ECB הודיע עד כה שהוא יקנה 80 מיליארד אירו באג"ח ממשלתיות בעיקר לפחות עד מארס הקרוב. רוב האנליסטים אמנם מעריכים שהבנקים המרכזיים בגוש האירו יישארו פעילים בשוקי האג"ח הריבוניים שלהם מעבר לתאריך הזה, אבל הם סבורים שה-ECB יעדיף להמתין עוד כמה חודשים לפני שהוא מתחייב לקניית אג"ח נוספת. להערכת אנליסטים של אשראי ב-RBC, הימנעות מהודעה מחרתיים תתפרש בשוק בצורה שלילית.

הסבר אחד לדחייה אפשרית בהודעה הוא שהארכת תוכנית ההקלה הכמותית צפויה להגיע בלוויית הקלה של התנאים שמכתיבים לבנקים המרכזיים את מה שהם יכולים לקנות.

כעת, המגבלות של הבנק המרכזי האירופי הן על סך אג"ח מסוימות שהבנקים המרכזיים יכולים לקנות, והגבלות על שיעור החוב של מדינה שהבנק המרכזי שלה יכול להחזיק. עוד מגבלה היא איסור על קניית אג"ח בתשואות של מתחת ל-0.4%. ה-ECB עצמו קונה אג"ח בהתאם למפתח ההון שלו, כלומר לגודל היחסי של הכלכלות בגוש האירו.

לפי ריצ'רד מגווייר, אסטרטג אג"ח בראבובנק, השינוי היחיד שיהיה לו אפקט משמעותי יהיה להוריד את רצפת התשואה שבה ה-ECB קונה אג"ח. "כל דבר אחר יהיה רק לגרד את פני השטח", הוא אומר.