תחרות סטארט-אפים לנשים: נציגות מ-30 מדינות יגיעו לת"א

התחרות Start Tel Aviv תיערך במסגרת פסטיבל החדשנות DLD ת"א

למרות הדימוי הנוצץ והכוונות הטובות - נשים עדיין מופלות לרעה (גם) בתעשיית ההיי-טק - בעולם כולו וגם בישראל. השכר הממוצע נמוך יותר, והשיעור של נשים בתפקידי מפתח רחוק מלבטא את הייצוג שלהן באוכלוסייה. הדרך אל השוויון ארוכה, מפרכת ומאידך רצופה באירועים נקודתיים שמבוססים על אפליה מתקנת.

אחד האירועים הללו הוא תחרות סטארט-אפיסטיות לנשים בלבד - בשם Start Tel Aviv - שתיערך במסגרת פסטיבל החדשנות DLD תל-אביב. התחרות יצאה לפועל לפני מספר חודשים והשתתפו בה עד כה מאות נציגות מחמש יבשות, בהן אסטוניה, ברזיל, קנדה, צ'ילה, וייטנאם, תאילנד ועוד. מארגני התחרות מכריזים כי מטרתם "לעודד יזמות בקרב נשים ולאתר את הסטארט-אפים הטובים ביותר המובלים על-ידי נשים מכל העולם".

הזוכות בגמרים בכל מדינה, 30 במספר, יגיעו לישראל בשבוע האחרון של חודש ספטמבר. זו השנה החמישית שבה נערכת התחרות, אשר מאורגנת על-ידי משרד החוץ הישראלי ומנהלת עיר עולם בעיריית תל-אביב-יפו.

איתן שוורץ, מנכ"ל מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב-יפו, אומר כי "סצנת הסטארט-אפים של תל-אביב נחשבת למובילה עולמית לא רק בזכות המצוינות הטכנולוגית שלה, אלא גם בזכות הייצוג המגדרי: תל-אביב דורגה כ-HUB המוביל בעולם לנשים - מחוץ לארה"ב. על-פי דוח של חברת Compass, כ-20% ממייסדי הסטארט-אפים בתל-אביב הן נשים, לעומת שיעור ממוצע של 17% באירופה".

שוורץ מוסיף כי "בתל-אביב יש מספר הולך וגדל של תוכניות ואקסלרטורים (מאיצי סטארט-אפים - ע.ר) שמנוהלים על-ידי נשים, למען נשים והעירייה תומכת ומעודדת צמיחה של סטארט-אפים אשר מובלים על-ידי נשים".

רשימת הסטארט-אפיסטיות שיגיעו לישראל כוללת את אליס מוני מוטיסיה היזמית של TotoHealth מקניה שפיתחה טכנולוגיה למעקב וניטור העובר במהלך ההריון, אשר מתריעה דרך מכשיר סלולרי על שינוי לרעה במצב העובר. יזמית אחרת, אורסלו רזאר רוגרו מפרו, פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאנשים שתנועתם מוגבלת לתקשר באמצעות צ'ט - דרך תנועות עיניים. נציגה אחרת היא מגדלנה רודריגז היזמת של GPSGay מאורוגוואי שנחשבת לרשת הגדולה ביותר באורוגוואי לקהילה הלה"טבית.

התחרות נערכת כאמור עם משרד החוץ, אשר נציגיו מאתרים את המשתתפות בעולם. מירב אילון שחר, שגרירת ישראל בווייטנאם מספרת ל"גלובס" כי התחרות שנערכה אשתקד עוררה עניין רב בקרב יזמים מקומיים. היא מוסיפה כי הנציגה של וייטנאם בתחרות, ששמה Nguyen pham, פיתחה אפליקציה אשר מאפשרת למעסיקים ולעובדים (בעיקר עובדים זמניים) - להתחבר תוך זמן קצר. "בווייטנאם רואים בישראל מודל", מוסיפה השגרירה, "הספר 'סטארט-אפ ניישן' הפך כאן לרב מכר. אנשי תעשיית ההון סיכון המקומית, שהם יחסית מעטים, מסתכלים על ישראל בתור דוגמא טובה ומוצלחת. ברמה הממשלתית מתייחסים כאן לתעשיית ההון סיכון בתור מנוע צמיחה לכלכלה".