ת"א והרצליה - מחוץ למפת הזכאות למענק למיזמי תיירות

חודשיים אחרי שאושרה הצעת שר התיירות יריב לוין לעידוד בניית בתי מלון עממיים באמצעות מענק מינהלי, ועדת הכספים אישרה היום מפת עדיפות חדשה לזכאים למענק

יריב לוין / צילום: יונתן בלום
יריב לוין / צילום: יונתן בלום

חודשיים אחרי שאושרה הצעת שר התיירות יריב לוין (הליכוד) לעידוד בניית בתי מלון עממיים באמצעות מענק מינהלי, אישרה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת מפת עדיפות חדשה לזכאים למענק להקמת מיזמי תיירות.

המפה החדשה כוללת את כל חלקי הארץ, לרבות אילת וירושלים, את אזור יהודה ושומרון ואת אזור נמל התעופה בן-גוריון - ואולם היא מחריגה את תל-אביב-יפו ואת הרצליה, חרף התנגדותם של כמה חברי כנסת שטענו כי דרושה גם מלונאות עממית בתל-אביב-יפו, ואשר ניתן להקימה בשכונות הפריפריה בעיר.

מטרת הצו שיזם השר לוין היא לעודד הקמה של מלונות והגדלה של מספר חדרי האירוח, תוך דגש על מלונות בדרגת ביניים ובדרגה עממית (3 כוכבים ומטה), כולל אכסניות. הגדלת היצע, כך סבור משרד התיירות, היא שתוביל להורדת מחירי הנופש הגבוהים ותאפשר נגישות גם לתיירות פנים, אבל, ובעיקר לתיירי חוץ, לנפוש בישראל לאור שחיקת מחירי הטיסות.

לפי מסקנות הצוות המקצועי של משרד התיירות שהיוו את הבסיס לצו, בעשור האחרון מספר החדרים הפעילים בבתי המלון עלה במתינות, בה בשעה שמספר התיירים הכפיל עצמו.

לפי נתוני ההתאחדות המלונאים, נכון לחודש יולי מספר חדרי המלון בישראל עמד על 51,391 - נתון המשקף גידול סמלי של 2% ביחס לשנה קודמת, גידול של 3% ביחס ל-2014 וגידול של 6% לעומת 2013. הגידול משקף בתי מלון חדשים שנפתחו בתקופה זו - בעיקר בירושלים, בתל-אביב ובהרצליה.

נציין כי בתקופה הקרובה צפויים להיפתח בתי מלון מחוץ לאזורי התיירות החזקים: כך למשל מלון בפתח-תקווה, מלון בחדרה ומלון נוסף שצפוי להיפתח ברעננה.

 

תנועת הנוסעים אל ישראל וממנה צפויה השנה להגיע לשיא של 16.3 מיליון נוסעים - גידול של 4% לעומת אשתקד. במשרד התיירות אומרים כי חוסר הגידול בהיצע חדרי אירוח הוא אחד הגורמים לעליית מחירי הלינה בארץ, ומכאן שיזמים בתחום התיירות באזורים הנכללים במפת העדיפות החדשה יזכו למענק של עד 20% מערך ההשקעה.

לפי מסקנות הצוות שהוצגו בוועדה, קיים ביקוש גובר לבתי מלון וחדרי אירוח מחוץ למרכזי הערים - מה שבהיבט היזמי יאפשר עלויות הקמה ותחזוקה נמוכות יותר ואפשרות להציע את החדרים במחירים נמוכים יותר.

"בניגוד למגמה בעולם, בתי מלון ומיזמי אירוח תיירותי שאינם נמנים עם הרשתות הגדולות ונחשבים לעסקים קטנים, מתקשים לגייס את ההון הראשוני ואת הליווי הבנקאי הנדרש, ולעתים הדבר הוא כמעט בלתי אפשרי בעבור היזמים ללא תמיכת הממשלה באמצעות המענקים", אמרו נציגי משרד התיירות.

סמנכ"ל בכיר פיתוח תשתיות והשקעות במשרד, דורון אהרון, ציין כי התקציב המוקצה לטובת המענקים עומד על 200 מיליון שקל בשנה.