אלשטיין: "קיבלתי הכרה משוק ההון - אך לא מהרגולטור"

בעל השליטה באי.די.בי כינס מסיבת עיתונאים לציון 4 שנים להשקעתו בישראל ■ "אנחנו כאן לעוד הרבה מאוד שנים, לא באנו לכאן למהלך פיננסי קצר אלא לטווח ארוך"

מסיבת עיתונאים - אי די בי. צילום: אביב חופי
מסיבת עיתונאים - אי די בי. צילום: אביב חופי

"שוק ההון הישראלי כבר מקבל אותנו, המגזר העסקי המקומי מקבל אותנו, ורק מהרגולטור כאן אנחנו לא מקבלים הכרה. ואנחנו צריכים את ההכרה הזאת כדי שלא נפסיד מיליארדים ונפגע במחזיקי איגרות החוב שלנו". זה המסר המרכזי שביקש להעביר היום אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה ויו"ר קבוצת אי.די.בי פתוח, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס לציון ארבע שנים להשקעתו הראשונה בישראל.

במסיבת העיתונאים, שכונסה גם לקראת ראש השנה המתקרב ובא, הציג אלשטיין את הנהלת הקבוצה ואת מנכ"לי החברות הבנות, והודה לכל אחד מהם בנפרד על ההישגים המצוינים לדבריו בשנה האחרונה. אולם מעל לכל המשיך לרחף המאבק המשפטי המתוקשר עם דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בשאלת המשך ההחזקה באחד משני הנכסים המרכזיים של אי.די.בי - גרעין השליטה בחברת כלל ביטוח.

"הסיבה שהיו"ר והמנכ"ל של כלל לא כאן היא שלא קיבלנו את השליטה בחברה למרות שאנחנו מחזיקים 54% ממנה. ניסינו למכור את החברה ולא נתנו לנו, למרות שאף אחד לא אמר לי שסינים לא רשאים לקנות את כלל ביטוח. אז עכשיו שכרנו את בנק ההשקעות הטוב ביותר, ג'יי.פי מורגן, כדי שימצא לנו קונה. ועדיין מנסים לגרום לנו למכור את המניות מהר ובכוח, ולהפסיד מיליארדי שקלים שיפגעו בבעלי המניות ובמחזיקי האג"ח", אמר אלשטיין. "כלל היא חברה נהדרת ועלינו להגן עליה ועל התעשייה הפיננסית, ולא לעשות מכירה בכוח ובמהירות".

אלשטיין, שעל פי ההערכות מופסד כ-2 מיליארד שקל על השקעתו באי.די.בי, הוסיף ואמר כי "אחרי שהשקעתי בישראל כ-2.5 מיליארד שקל, אני קצת מאוכזב מחוסר ההערכה כאן. היינו שמחים שזה יוזכר לפעמים כי כבר ארבע שנים אנחנו משפרים את הביצועים. כל המניות שלנו עלו, גייסנו אג"חים בחברות הבנות ואפילו באי.די. בי עצמה, אבל לא הצלחנו לקבל את אותה ההכרה בידי הרגולטור".

מסיבת העיתונאים היום מהווה את שיאו של קמפיין מתוזמן היטב, אותו מובילה אי.די.בי כנגד סלינגר - לקראת דיון שיתקיים בעוד כשבועיים באולמה של שופטת ביהמ"ש המחוזי בת"א, רות רונן. את הדיון יזם הנאמן שמינתה סלינגר למניות השליטה בכלל, רו"ח משה טרי, לאחר שקיבל אזהרות מאי.די.בי לפיהן היא תראה בו אחראי לנזקים שיגרמו לה, אם יחליט ליישם את המתווה שקבעה סלינגר למכירת מניות כלל לציבור (מכירה של 5% ממניות השליטה בכלל מדי ארבעה חודשים).

באי.די.בי טענו כי על טרי לשקול גם את טובת בעלי מניות כלל (והיא בראשם) טרם מכירת המניות לציבור. סלינגר טענה כי אלשטיין הסכים בעבר למתווה, וכי המקום לערער על החלטת הרשות המבצעת הוא בכל מקרה בג"צ ולא ביהמ"ש המחוזי.

בהנהלת אי.די.בי לא שללו היום עתירה עתידית לבג"צ, במקרה שהשופטת רונן תפסוק לרעתם. בינתיים הם עתרו לבג"צ כנגד סלינגר רק בשל התנגדותה לאפשר לאי.די.בי לשעבד 19% ממניות כלל ביטוח לטובת מחזיקי איגרות החוב שלה מסדרה י"א, אותן הנפיקה לאחרונה.

במסיבת העיתונאים היום הסביר אלשטיין כי "בעבר היא אמרה לי שיש לי שותף מורכב (מוטי בן משה, ע' כ') ושיש לי חברה ממונפת. בינתיים אין לי כבר שותף והמינוף ירד ולדעתי ימשיך לרדת, אבל היא עדיין לא נותנת לנו להמשיך ולהחזיק בנכס". אלשטיין מעוניין כי סלינגר תאפשר לו להמשיך ולהחזיק במניות כלל כל עוד חוק הריכוזיות מאפשר לו לעשות זאת (עד סוף 2019) כאשר במהלך הזמן הזה ינסה למצוא קונה שיסכים לשלם פרמיה מהותית על שוויין של מניות כלל בבורסה.

בירך את המנכ"לים והבטיח דיבידנדים

לפני ארבע שנים ביצע אלשטיין את השקעתו הראשונה בישראל. בעצתו הלא מוצלחת של הרב פינטו, השקיע אלשטיין 100 מיליון שקל בחברה הפרטית גנדן של נוחי דנקנר, שהחזיקה בשליטה באי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח).

בהמשך הבין אלשטיין כי השקיע בקומה הלא נכונה של הפירמידה, ופנה נגד דנקנר. הוא חבר למוטי בן משה, ויחדיו הם גברו על קבוצת המשקיעים שגיבש דנקנר ורכשו לפני יותר משנתיים את השליטה באי.די.בי במסגרת הסדר החוב של החברה האם שנוהל בביהמ"ש. אלא שהשותפות בין אלשטיין לבן משה עלתה על שרטון במהירות, ובתום שנה של מאבק שליטה נותר אלשטיין בעלים יחיד של הקבוצה.

בפתיחת דבריו היום הדגיש אלשטיין כי "אנחנו מאמינים גדולים בהשקעה בישראל ועושים זאת בהמשכיות כבר ארבע שנים, ואנחנו כאן לעוד הרבה מאוד שנים. לא באנו לכאן למהלך פיננסי קצר אלא לטווח ארוך".

את מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, בירך אלשטיין על הקמת המרכז הלוגיסטי של הרשת; את מנכ"ל סלקום ניר שטרן על ההצלחה בהשקת פעילות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במקביל להפחתת נטל החוב מ-4.5 מיליארד שקל ל-2.5 מיליארד שקל; ואילו את מנכ"לית נכסים ובנין, סגי איתן, על הצמיחה בפעילות, על העלייה במחיר המניה ועל הפעילות הרחבה בבאר שבע.

נכסים ובנין מחזיקה בבעלותה גם את בניין HSBC במנהטן, שלדברי אלשטיין "יש לו את המיקום הטוב ביותר בעיר ואני מאוד שמח שהוא בבעלותנו. כשקנינו את אי.די.בי הוא היה שווה 600 מיליון דולר ושאלו אותנו למה אנחנו לא מוכרים אותו. אני יכול להגיד לכם שמאז השווי שלו כבר הוכפל."

אלשטיין גם הדגיש בדבריו את אהבתו לחברת אלרון, המהווה את זרוע ההשקעות בהיי-טק של הקבוצה (בעיקר במכשור רפואי ובפתרונות סייבר) "כי אין לה חוב וכי היא משקיעה בעתיד של ישראל ונותנת חשיפה לפוטנציאל של ישראל". הוא ציין לחיוב גם את אי.די.בי תיירות וישראייר, שמנוהלות בידי אורי סירקיס. לדבריו "כשנכנסו לאי.די.בי החברה הזאת כמעט הלכה קאפוט והיינו צריכים להזרים לה כסף. השנה היא כבר תוביל יותר ממיליון נוסעים ותשיג רווח תפעולי תזרימי של 18 מיליון דולר. זה הישג בלתי רגיל".

לדבריו, "לכל החברות שלנו יש ערך פנטסטי והן ישלמו דיבידנדים תוך כדי הפחתת החוב וכך ההחזר על ההשקעה שלנו יהיה הרבה יותר גבוה ממה שאנשים חושבים. אי.די.בי עצמה תשלם דיבידנד רק כאשר היא תהיה חזקה וכך גם דיסקונט השקעות".