יו"ר לשכת השמאים: "לא מאשים קבלנים שחוסכים בעלויות"

בכירי הנדל"ן התייחסו לקריסת החניון ברמת החייל, בכנס השנתי של DUN'S 100 ■ היזם יגאל דמרי: "אין מה לעשות, זה ענף מסוכן וימותו בו אנשים גם בעתיד"

קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף
קריסת המבנה ברמת החייל / צילום: שלומי יוסף

נושא קריסת החניון ברמת החייל ממשיך להכות גלים, והיום (ד') הוא תפס מקום מרכזי בכנס השנתי של בכירי הנדל"ן של DUN'S 100, בהנחיית עורך "גלובס" חגי גולן.

בכירי הנדל"ן האשימו את המדינה בעקיפין כאחראית למחדלים, שעוד עלולים לקרות. "מי שיכול להכשיל את האיכות של הבניה בישראל זאת רק המדינה", אמר היזם יגאל דמרי. לדבריו, המצב האמיתי מכיוונם של הקבלנים אינו נורא כל כך. "מי שעומד מהצד נחרד, אבל בפועל זה לא נכון. מי שבונה דואג לפיקוח בעצמו. מחובתו של כל קבלן לדאוג לכך בעצמו. אין מה לעשות, זה ענף מסוכן וימותו בו אנשים גם בעתיד, אנחנו כקבלנים משתדלים למנוע אסונות ועושים הכל כדי לצמצם אותם. חבל מאד שהמדינה שמשלמים בה הרבה מסים מעסיקה רק 17 מפקחים על הבטיחות ולא אלף".

בהקשר זה הוסיף יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס כי הוא אינו מאשים קבלנים שחוסכים בעלויות ביצוע ואין ספק שהמדינה היא האשמה. "באופן כללי הענף מתנהל טוב. יכול להיות שאיכות הבניה פחות טובה מלפני עשר שנים, אבל האצבע המאשימה צריכה להיות מופנת אל המדינה ולא לקבלנים".

האדריכל משה צור סיכם: "נושא האיכות, בעיקר בבנייה לגופים ציבוריים, לא מקבל את אותו ניקוד כמו המחיר. מתייחסים לאיכות כמו נוצות טווס, נותנים ציון נמוך לאיכות וגבוה למחיר. התוצאה היא שהתכנון והביצוע המתקבלים פחות טובים. אנשים לא מבינים שאיכות בסופו של דבר שווה כסף".